خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پوتین ممنوعیت ۱۰۰ ساله چاپ کتاب‌های اسلامی را لغو کرد

لغو ممنوعیت صحیح بخاری؛

پوتین رییس جمهور روسیه ممنوعیت انتشار تمامی کتاب‌های اسلامی و دینی مانند صحیح بخاری را لغو کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ولادیمیر پوتین «رئیس‌جمهوری روسیه» بر اساس فرمانی ممنوعیت ۱۰۰ ساله ترجمه، چاپ و توزیع تمامی کتاب‌های اسلامی را لغو کرد.

پوتین فرمان لنین را لغو کرد

پیش از این، وزارت دادگستری فدراسیون روسیه یکی از شش حدیث اصلی «صحیح البخاری» را در فهرست مطالب افراطی قرار داده بود. درواقع لنین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۱۹۲۱ ترجمه، چاپ و پخش کتاب‌های دین اسلام در فهرست سیاه قرار داده بود.

در همین راستا ولادیمیر پوتین طبق این فرمان جدید، ترجمه و چاپ «صحیح بخاری» به زبان روسی و نیز توزیع رایگان آن را مجاز کرده است.

صحیح بخاری که در ۹۷ جلد و سه هزار و ۴۵۰ باب تدوین شده است و شمار احادیث آن به چهار هزار می‌رسد، از کتاب‌های دینی اهل سنت به شمار می‌رود. پیش از این، وزارت دادگستری فدراسیون روسیه بخش‌هایی از «صحیح البخاری» را در فهرست مطالب افراطی قرار داده بود.

پوتین-صحیح-بخاری
ولادیمیر پوتین در این فرمان تازه ترجمه و چاپ صحیح بخاری به زبان روسی و نیز توزیع رایگان آن را مجاز کرده است عکسtacc

واکنش رهبر مسلمانان چچنی

در نخستین واکنش به اقدام جناب پوتین، رمضان احمدوویچ قَدیروف سیاستمدار و رئیس فعلی مسلمانان اهل چچن در پیامی خاطرنشان کرد: تصمیم پوتین بسیار مهم و قابل توجه است که نشان دهنده صراحت و تمایل آنها برای دستیابی به صلح بین ادیان محسوب می شود. 

در این پیام تاکید شده است: شکی نیست که روسیه کشور بزرگی است که در آن سنت‌های همه اقوام و مذاهب مورد احترام و محافظت قرار می‌گیرد. وی از این اقدام پوتین و از او به دلیل نگرش محترمانه نسبت به «آثار متعارف دانشمندان مسلمان» تشکر کرده است.

بیان یک نکته خالی از لطف نیست، این در حالی است که جنگ میان حکومت اوکراین و روسیه از چندین ماه پیش ادامه دارد و تعداد زیادی از مسلمانان چچنی و داغستانی در کنار سربازان روس با نیروهای اوکراینی که از حمایت غرب و ایالات متحده آمریکا برخوردارند، می‌جنگند.

فرآوری محمد پناه زاده

منابع:

В Чечне поблагодарили Путина за защиту трудов мусульманских ученых / سایت خبری ura.news

پوتین فرمان لنین را لغو کرد | پایان ممنوعیت ۱۰۰ ساله ترجمه و چاپ کتاب‌های اسلامی در روسیه | رمضان قدیرف تشکر کرد/ همشهری آنلاین

پوتین ممنوعیت ترجمه و چاپ کتاب‌های دینی را لغو کرد / لغو ممنوعیت صحیح بخاری/ شفقنا

 

 

منبع adyannews
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.