خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیاده روی اربعین جای زنان نیست؟!

دور باطل محرومیت زنان؛

یادداشتی با موضوع پیاده روی اربعین جای زنان نیست به مسئله زن در جامعه و مطالب و گزاره هایی چون “هر سال این موقع‌ها از گوشه وکنار صداهایی بلند میشه که «اربعین جای زن نیست» یا «زنها در پیاده‌روی دست و پا گیرند» و… می پردازد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یادداشتی با موضوع پیاده روی اربعین جای زنان نیست به موضوع زن در جامعه می پردازد و به برخی دوگانه های جنسیتی اشاره می کند:

فکر می‌کردم پاسخ این حرفها بازگویی حضور اهلبیت در واقعه کربلاست اما کیه که ندونه قیام امام حسین علیه‌السلام یک قیام خانوادگی بود؟ کیه که اسم مباهله به گوشش نرسیده باشه؟ یا متشرع باشه و حدیث کسا رو با ترجمه نخونده باشه؟

دلیل این تنگ نظری احتمالأ برمیگرده به نگاهی تاریخی در ناخودآگاه جمعی آن‌ها که عرصه‌های عمومی رو ملک شش دانگ جنس مرد میدونه و سهمی برای زن قائل نیست. نگاهی که حضور زن رو اضافی و خلاف قاعده می‌بینه و شرط پا گذاشتنش به شهر و حتی #مشایه رو تنگ نکردن جای مردها و محدود نکردن آنها می‌دونه پس طبیعتاً اینجا، زنی که ملاحظاتش بیشتره، گام‌هاش کوتاهتره، گرفتاری و شرایط خاصش متنوع‌تره، و در یک کلام بودنش برای مرد دردسره چه لزومی داره باشه؟

غافل از اینکه اگر بر فرض، حضور زنان به صورت جزیی سرعت مردانشون رو کم کنه، در مقیاس کلان سرعت نشر جریان اربعین رو افزایش میده و به عمقش اضافه می‌کنه. پدیده اربعین به زن نیاز داره. مگر نه اینکه ماموریت نیمه کاره بزرگمردان کربلا به دست بزرگ‌زنانی از خانواده‌شون به اتمام رسید؟

و مگر نه اینکه به فرمایش امام روح‌الله زن می‌تونه پیشگام قیام‌های بزرگ تاریخ باشه؟ چطور پیشگام ظهور باشه وقتی حتی لحظه‌ای در اتمسفری شبیه ظهور نفس نکشیده ؟

وقتی به خلوتی خموده و خجل و خواب‌آور تبعید شده و خودش رو تماشاچی بزرگترین حرکت میبینه؟

مگر ما در طول سال چند بستر مومنانه دیگه داریم که زنها بتونن در فضایی شبیه به عصر موعود زیست کنند و روابطی بر مبنای اخوت رو ببینند روحشان بزرگ بشه؟

چند فرصت دیگه در تمام سال هست که زنها زیستن در جامعه آرمانی و فضایی انسانی رو تجربه کنند؟

چرا باید این فرصت رشد و آماده سازی ظهور رو از بانوان دریغ کرد؟

دور باطل از اینجا شروع میشه که زن به انزوا هول داده میشه ، خوب که منفعل و سطحی شد ، خوب که کودن و مصرف‌گرا و وابسته شد، عده‌ای بهش میگن دیدی ما از اول درست می‌گفتیم؟ خدا تو رو برای کارهای بزرگ نیافریده ؟ دیدی تو ناقص العقلی…

و به این صورت دلایل فرودستی زنان جور میشه

هیچکس نمیتونه و نباید حق رشد رو از زن‌ها بگیره و اربعین با تمام مشقت‌هاش همون فضاییه که این ظرفیت رو به بهترین شکل در خودش داره…/ جنس اول

نظرتان را به دو نگاه متفاوت نسبت به مطلب درج شده متوجه میکنم:

۱)راه پیمایی اربعین جای خانوما نیس به خاطر این که حرمتشون حفظ نمیشه
نمیدونم واقعا نیاز به توضیح هست یا نه…

مثلا مسئله محرم و نامحرم اصلا توی شلوغی رعایت نمیشه
یا مثلا مبادا چند تا خانوم بین آقایون گیر میوفتن
این مسائل علی الخصوص برای مردایی که به همسرشون اهمیت میدن خیلی سخته

۲) برخیها چه تفکرات خاصی دارن…

خوش غیرت تر از امام حسین خودشون را میدونن.

امام حسین عاقبت کربلا را میدانستن ولی با این حال خودشان میخواستند همسر و خواهران و دخترانشان تا پایان کار همراهشان باشند و مسیر را هم ادامه دهند…حذف زنان توسط برخی افراد خاص چون خلیفه دوم در سپهر عمومی توسط کدامیک از ائمه علیهم السلام تایید و عملی شد که مثلا شیعیان ایشان اینقدر درصدد حذف هستند.

با این تفکرات پس در مسئله حج هم جای زنان نیست.

احتمالا اگر وجوب حج نبود صاحبان این تفکرات زنان را از حضور در مسجدالحرام و…هم منع میکردند.

ادیان نیوز صرفا منتشر کننده این مطالب بوده و الزاما معتقد و پیرو آن نیست.

منبع اندیشکده خرد جنسی
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.