خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جشن سدره‌پوشی گروهی کمیسیون دینی زرتشتیان یزد

گزارش تصویری

با هماهنگی کمیسیون دینی زرتشتیان یزد به یاد جان‌سپار راه میهن روانشاد مهندس فرهاد خادم، در جشن سدره‌پوشی گروهی ۲۳ نوجوان زرتشتی به جمع بسته‌کشتیان پیوستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کمیسیون دینی زرتشتیان استان یزد با فرنشینی موبد مهربان آفرین، پیش از همه‌گیری کرونا، هر سال جشن سدره‌پوشی گروهی را با همراهی نیک‌اندیشان زرتشتی برگزار می‌کرد.

امسال با نیک‌اندیشی تاج‌گوهر خدادادکوچکی (خانم خادم) به یاد روانشاد مهندس فرهاد خادم، آیین سدره‌پوشی، جشن دین‌پذیری پنجشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ در تالار اجتماعات زرتشتیان مریم‌آباد برگزار شد.

نوبسته‌کشتیان آویسا آتشبند، شایان ایزدی، پردیس بلیوانی، فیروزه بزرگمهری، ماهان بمانی پور، پارسا بهتاش، بیژن بهشاد، پارسا تیراندازی، آرمیتا خسرویانی، کامیار خسرویانی، متین داریوشی، آریان دهنوی، مهرشید دینیاریان، پریا رییسی مهدی‌آبادی، آرین فرهی، کیارش کشمیری، آریا گشسبی‌پور، مهرشید دینیاریان، پریا رییسی مهدی‌آبادی، آرین فرهی، کیارش کشمیری، آریا گشسبی‌، آبتین گوهربخش، آترین گوهربخش، سپنتا مال‌گنجی، یسنا نجمی و سیروس نمیری سدره‌پوش شدند.

بازپخش آیین سدره‌پوشی در اینستاگرام امرداد به نشانی amordad.news در دسترس است.

آیین سِدره‌پوشی جشنی است که خانواده‌های زرتشتی برای فرزندان خودبه هنگام رسیدن به سن هوشیاری و مسوولیت‌پذیری برگزار می‌کنند. هردختر و پسر در خانواده‌ی زرتشتی، هنگامی که با خرد خود آموزش‌های پیامبرش را درک ‌کند برای او جشن سدره‌پوشی برپا می‌شود.

او آیین نیاکان خود را می‌پذیرد و پیمان می‌بندد تا سفارش‌های آیین راستی را در زندگی بکار گیرد.

در برگزاری آیین سدره‌پوشی سفره‌ای سفید گسترده می‌شود و بر روی ان گلدان گل و سرو، شمع ویا چراغ روشن، آتشدان، لرک (آجیل آمیخته از چند میوه‌ی خشک)، میوه، نقل و شیرینی، قند سبز و بشقابی که مخلوط دانه‌ی برنج و برگ سبز آویشن در آن ریخته شده و کشتی بر روی آن گذاشته‌است را برسفره می‌چینند.

نوجوان در حالی که سر و تن خود را شسته است، سِدره و لباس سراپا سفید بر تن و پوشش سفید بر سر دارد، با همراهی موبد در کنار سفره‌ی سدره‌پوشی در برابر روشنایی می‌نشیند. با آوای اوستا‌خوانی موبد، کُشتی به گونه‌ای ویژه بر روی سدره بسته می‌شود. همچنین نوجوان با خواندن بخشی از اوستا به پایبندی خود به آیین یکتا‌پرستی گواهی می‌دهد.

گفتنی است، سِدره پیراهنی سفید و گشاد از جنس پنبه است، دارای آستین‌های کوتاه و بدون یقه که آن را در زیر لباس، بر تن می‌کنند تا همواره پاکی و فروتنی را به یاد داشته باشند.

کُشتی، بندی سفید رنگ از جنس پشم گوسفند است. آن را سه دور به روی سدره بر کمر می‌بندند. بستن کُشتی بر کمر نشانِ کمربستن در راه گسترش راستی و پیکار با کژاندیشی است.

در این آیین، نخست با نشان دادن آیینه و گلاب به مهمانان، به آنان خوش‌آمد می‌گویند، سپس با شربت و شیرینی پذیرایی می‌شوند.

منبع امرداد
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.