خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امتحانات عصر غیبت، آزمونی برای رشد شیعیان است

به گزارش ادیان نیوز، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران اظهارداشت: از زیبایی های ظهور برقراری رابطه حضرت با مومنین بدون هیچ واسطه و نایب و همچنین برداشتن پرده از جریانی که مسیر ولایت و امامت را بعد از نبی مکرم اسلام(ص) تغییر داد.
وی افزود: در عصر ظهور، حقیقت انوار هدایت الهی روی زمین تجلی کرده و ولایت روی زمین ظاهر می‌شود که گاهی در روایات از آن تعبیر به یظهر الماء علی وجه الارض شده که ماء در روایات و نیز بسیاری از آیات کنایه از مقام ولایت است، «کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماء»، فرماندهی و عرش الهی روی آب بوده یعنی بر ولایت ماست. عرش الهی همان ولایت است و مستقر بر ولایت اهل بیت علیهم السلام است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه شریفه «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً» بیان داشت: غیبت امام(عج) مثل غور حقیقت حیات در لابه لای لایه های پنهانی زمین است. امام (عج) که سرچشمه حیات است اگر غیبت کرد در واقع غیبت حیات است. این است که در روایات این آیه به واضح معنا شده «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»، خدای متعال این زمین را بعد از مرگ زنده می کنند» حضرت فرمودند: «بِمَوْتِهَا کُفْرَ أَهْلِهَا وَ الْکَافِرُ مَیِّت‏»؛ بعد از اینکه کفر روی زمین پخش شد حضرت (عج) بساط کفر را به ایمان جمع می کند و قلوب زنده می شود.
وی گفت: گاهی از این تعبیر به «أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها»  می شود؛ (زمین به نور پروردگارش نورانی می‌شود) فرمود نور رب، وجود مقدس امام(عج) است و زمین با نور امام(عج) روشن می شود. به طوری که در بعضی روایات هست که «إذا قام أشرقت الأرض بنور ربّها و استغنى العباد عن ضوء الشمس‏ و القمر»، مردم از نور ماه و خورشید مستغنی می شوند کما این که در بهشت مردم مستغنی از ماه و خورشیدند این اتفاق روی زمین می افتد و گاهی از این تعبیر شده به « وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا* وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا * وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاَّهَا» فرمود، نهار دوران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که آن شمس را تجلی می دهد و آن شمس وجود مقدس رسول الله (صلی الله علیه و آله) است؛ و همینکه در دعای حضرت می خوانیم «اظهر به دین نبیک» حقیقتاً آن دینی که در حجاب رفته با ظهور حضرت ظاهر می شود؛ اصلاً معنی ظهور هم همین است.
حجت الاسلام والمسلمین  میرباقری ادامه داد: در ظهور حضرت سه اتفاق می افتد؛ “یک ظهور، ظهور جسمانیست” دوم “رفع حجب از باطن ولایت است” و سوم “ظهور باطن ولایت” در عالم هست که از او تعبیر می شود به «اشراق و احیاء ارض»؛ زمین احیاء و نورانی می شود.
وی افزود: حضرت ولی عصر(عح) پس از ظهور، حقیقت ولایت را در عالم تجلی می دهند و کلمه غیب الهی که امام زمان(عج) است آشکار می شود. «هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْب» قرآن متقین را هدایت می‌ کند. متقین آنهایی هستند که اول صفت‌شان ایمان به غیب است؛ مطابق روایات منظور از غیب امام زمان(عج) می باشد و بعد استشهاد کردند به آیه «وَ یَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَهٌ مِنْ رَبِّه»، چرا بر پیغمبر(ص) یک آیه ای مثل عصای حضرت موسی نازل نشد تا یک معجزه دائمی همیشه دستش باشد؛ مرحوم علامه طباطبایی(ره) می فرماید که می خواهند قرآن را کوچک بشمارند؛ چون عظمت قرآن را نمی‌فهمند می‌خواهند قرآن را کوچک کنند. به پیامبر می گویند چرا یک معجزه‌ای مثل عصا نداری که دائما دستت باشد؛ بعد خدا می‌فرماید: «فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرین» غیب مال خداست شما معجزه غیبی می‌خواهید دست خداست؛ من هم منتظرم خدا آن غیب را برای من هم گذاشته است؛ اما صبر کنید؛ اگر به موسی عصا داد و به حضرت عیسی ید بیضا به من هم غیب داده است، لذا فرمود غیب یعنی ما، امام زمان شاهدش است و این همان آیه غیبی است که خدا برای امام زمان(عج) گذاشته است که امام زمان(عج) با ظهورش حضرت  سیدالشهداء(ع) را نصرت می‌کند و وقتی حضرت(عج) می‌آید این غیب در عالم ظاهر می‌شود این خیلی مهم است‌؛ بدین معنا که عالم ما متصل به عالم غیب می‌شود، انوار غیب و حقیقت ولایت که غیب است و امام(عج) که غیب است، آن غیب در عالم ظاهر می‌شود؛ این مهم‌ترین معنی ظهور است.
منبع: حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.