خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اقدام یونان برای جایگزین کردن مسیحیان در ساختار اداری نهادهای اسلامی

دولت یونان در تلاش است تا مسیحیان را جایگزین مسلمانان در بنیاد و نهادهای اسلامی مختلف موجود در منطقه تراکیای غربی کند. این یک عمل تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های ترک مسلمان است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مصطفی ترامپا که به جای احمد مته، مفتی متوفی شهر اسکچه( زانتی) در تراکیه غربی انتخاب شده از اعمال تبعیض آمیز علیه اقلیت تُرک در این منطقه از یونان خبر داده و اعلام کرد که دولت این کشور در پی جا دادن مسیحیان در بنیادهای مسلمانان است.

وی که روز ۹ سپتامبر به این سمت برگزیده شده با اشاره به اینکه مبنای قانونی نهاد مفتی، معاهده آتن در سال ۱۹۱۳ است، افزود: این معاهده در ماده قانونی ۲۳۴۵ معاهده لوزان در سال ۱۹۲۰ نیز تصویب شد اما یونان حقوق اساسی اقلیت ترک را زیر پا می‌گذارد.

ترامپا با بیان اینکه یونان با وضع قوانین و احکام جدید حقوق تُرکهای منطقه را نقض میکند، تصریح کرد: مردم ما به وضوح به انتخاب غیرقانونی مفتیها از طرف دولت واکنش نشان داده و از سال ۱۹۹۰ خودشان مفتی را انتخاب می‌کنند.

نگرش رسانه‌های یونان غیراخلاقی و غیرقانونی است

ترامپا با اشاره به اینکه رسانه های یونان با اعلام نامزدی مفتی برخورد غیراخلاقی و غیرقانونی با آنها داشتند، گفت: آنچه انجام شد تبعیض آشکار توهین به کرامت انسانی ما بود. مطبوعات نیز به طور مکرر شروع به تهمت زدن به من کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه مفتی‌های منصوب شده از سوی دولت یونان در بین ترکان تراکیه غربی مقبولیتی ندارند، اظهار داشت: محال است که مفتیان انتصابی لباس خود را بپوشند و آن مراسم را برپا کنند زیرا آنها با واکنش شدیدی روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: آزادی‌های مذهبی ما نیز به شدت نقض می‌شود اما از طرفی دیگر این رویکرد اشتباه تبلیغ می‌شود اگر می‌توانید نماز بخوانید پس آزادی دارید. زیرا دولت یونان احکامی صادر می‌کند که ما را به پایین‌ترین سطح، تبدیل به یک اداره دولتی می‌کند.

منبع آناتولی
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.