خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیین گهنبار زرتشتیان در آتشکده آذرگشسب

آیین گهنبار زرتشتیان پایان تابستان، چهره‌ی آفرینش زمین، با هماهنگی انجمن همازور در سپندینه آتشکد‌ه‌ی آذرگشسب برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزآیین گهنبار زرتشتیان پس از دو سال کرونایی، گروهی از زرتشتیان از یزد و تهران برای باشندگی در این رویداد فرهنگی و دینی همسفر شدند. آیین گهنبار چَهره‌ی پَیته شَهیم گاه با اوستاخوانی موبد سرور تاراپوروالا از بامداد پنجشنبه ۲۴ شهریورماه در آتشکده آذرگشسب آغاز شده است.

در این روز با هماهنگی انجمن همازور و مجوز گرفته شده آتشکده‌ی آذرگشسب برای بازدید و برگزاری آیین‌ها ویژه‌ی زرتشتیان شده است. در آغاز منوچهر ارغوانی، فرنشین انجمن همازور به همسفران خوش‌آمد گفت. در بخشی دیگر از این گردهمایی آیینی، امیر مطلوبی، رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تکاب تاریخچه مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان را بازگو کرد.

تخت سلیمان یا آتشکده آذرگشسب در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. با استناد به آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی محل یکی از سه آتشکده مهم و ارزشمند روزگار ساسانی یعنی آتشکده آذرگشسب بوده که خسرو پرویز دوم نیز کاخی در جوار آن بنا نهاده بود و روزهایی از سال را در آن زندگی می‌کرد. اثری که پس از گذر از سده‌ها هنوز هم در دشتی وسیع در جنوب آذربایجان غربی گردشگرانِ زیادی را به خود فرامی‌خواند.

شش چهره گهنبار یادآور شش پله‌‌ی (:مرحله‌‌ی) آفرینش است. «پَیتَه‌شَهیِم» سومین چهره از شش گهنبار سال به چم (معنی) پایان تابستان است. در دین زرتشتی و در میان باور زرتشتیان گهنبار پیته‌شهیم هنگامه‌ی آفریده شدن «زمین» از سوی پروردگار است.

منبع امرداد
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.