خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاپ فرانسیس باید از نمایش در «سوپرمارکت ادیان» پرهیز کند

اسقف محافظه‌کار:

با پایان یافتن سفر پاپ فرانسیس به قزاقستان در روز پنجشنبه، او مورد انتقاد شدید یکی از اسقف‌های کاتولیک قرار گرفت که آشکارا ارزش نشست‌های بین‌الادیانی بزرگ مانند نشست اخیر را که پاپ در آن شرکت کرد به چالش کشید و آن‌ها را “سوپرمارکت ادیان” نامید که موقعیت کلیسای کاتولیک را تضعیف می‌کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آنچه پاپ فرانسیس را به قزاقستان و پایتخت آن آستانه آورده بود، هفتمین اجلاس بین ادیان و کنگره رهبران مذاهب جهانی و سنتی بود که از روز چهارشنبه آغاز شد. این کنگره مسیحیان، یهودیان، مسلمانان، بودایی‌ها، هندوها و بسیاری از مذاهب دیگرِ عمدتاً کوچکتر را گرد هم آورد.

اما به نظر آتاناسیوس اشنایدر، اسقف محافظه‌کار و یکی از منتقدان سرسخت پاپ نواندیش، رویدادهایی مانند این کنگره گرچه قابلیت “ترویج احترام متقابل در جهان” را دارند، اما در عین حال مسیحیت کاتولیک را در معرض خطر درک در سطحی موازی با سایر ادیان قرار می‌دهند.

اشنایدر که اسقف کمکی قزاقستان است، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «این می‌تواند تصور یک سوپرمارکت ادیان را ایجاد کند، و این درست نیست، زیرا تنها یک دین واقعی وجود دارد، و آن کلیسای کاتولیک است که توسط خود خدا تأسیس شده است.»

اسقف اشنایدر و یاران محافظه‌کارش بخش‌هایی از شورای دوم واتیکان در سال‌های ۱۹۶۲-۱۹۶۵ را که خواستار گفتگو با سایر مذاهب بود، مورد انتقاد قرار دادند. از نظر آنها، کاتولیک‌ها باید به طور فعال تبلیغ کنند تا دیگران را به کاتولیک تبدیل کنند و با به چالش کشیدن رویکرد فرانسیس، معتقدند که نوکیشان بالقوه نباید با چیزی جز مسیحیت جذب شوند.

اسقف-اشنایدر
انتقاد اسقف اشنایدر و یاران محافظه‌کار وی در جناح مسیحیان مقابل پاپ فرانسیس قرار گرفته‌اند و وی را بازیگر سوپرمارکت ادیان می‌خوانند که به منزلت کلیسای کاتولیک ضربه خواهد خورد / photo: doltdini

اشنایدر به دیگر کاردینال‌ها و اسقف‌های سنت‌گرا و محافظه‌کار در انتقاد از پاپ فرانسیس پیوسته است که دیدگاه‌های او را در مورد موضوعاتی مانند طلاق و ازدواج مجدد، همجنس‌گرایی و رویکرد بین‌الادیانی نادرست می‌دانند.

اشنایدر همچنین به کاردینال آمریکایی ریموند برک در انتقاد از سند تاریخی «برادری انسانی» که پاپ فرانسیس و احمد الطیب شیخ الازهر در سال ۲۰۱۹ در ابوظبی امضا کرده بودند، پیوسته است. در این سند تأکید شده که همه ادیان «به اراده خدا» هستند.

برخی از منتقدان کاتولیک می‌گویند که این ایده که خدا فعالانه خواستار تعدد ادیان است، می‌تواند منجر به نسبی‌گرایی شود که می‌پذیرد همه ادیان به یک اندازه راه‌های معتبر برای رسیدن به خدا هستند، در حالی که واتیکان معتقد است مسیحیت کاتولیک تنها راه واقعی نجات را فراهم می‌کند.

منبع دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.