خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عمان ۲۰۲۲ | میزبان جوایز موسیقی و معماری بنیاد آقاخان

مراسم اهدای جوایز برندگان پانزدهمین جوایز موسیقی و معماری آقاخان، از ۲۹ تا ۳۱ اکتبر در مسقط با حضور فرزند ارشد کریم آقاخان در پایتخت عمان برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، برندگان جایزه موسیقی آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی در حالی معرفی شدند که نام یک هموطن ایرانی میان هنرمندان بین المللی دیده می‌شود. «یاسمین شاه‌حسینی» از ایران موفق به دریافت جایزه موسیقی در این دوره شد.

هیأت داوران جایزه موسیقی آقاخان از گروه ایرانی «گلشن»(به عربی فرقه قولشان) و سید محمد موسوی، مدیر مؤسسه فرهنگی- هنری ماهور نیز به پاس تلاش‌هایشان در ترویج موسیقی تقدیر کردند.

جایزه موسیقی بنیاد آقاخان هر سه سال با هدف ارج‌ نهادن به خلاقیت‌‌های استثنایی، آموزش و حفظ و احیای هنر موسیقی در جوامعی که مسلمانان در آن حضور پررنگی دارند در چندین شاخه اهدا می‌شود. این جایزه در مجموع رقمی معادل ۵۰۰ هزار دلار(معادل پانزده میلیارد تومان) است که میان برندگان تقسیم می‌شود. ۱۰ برنده نهایی جایزه موسیقی آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی از میان ۴۰۰ نامزد از کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند.

موسیقی+و+معماری
بنیاد آقاخان پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ نیز جایزه ویژه خداوندگار موسیقی موسوم به شهنواز را به محمدرضا شجریان تقدیم کرده بود عکس یورونیوز

بنیاد آقاخان همچنین جایزه ویژه «مقام ممتاز» را به «مسلم الکثیری» آهنگساز اهل عمان تقدیم کرد. مسئولان این بنیاد، این جایزه را به پاس «حفظ و اشاعه میراث موسیقیایی عمان» به آقای الکثیری اهدا کردند.

لازم به ذکر است که بنیاد آقاخان پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ نیز جایزه ویژه «خداوندگار موسیقی» موسوم به «شهنواز» را به محمدرضا شجریان تقدیم کرده بود.

شش پروژه نمونه به عنوان برندگان جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام شدند که نام «کارخانه آرگو» اثر احمدرضا شریکر از ایران در بین آن‌ها دیده می‌شود. برندگان نهایی جایزه معماری آقا خان در سال ۲۰۲۲ از میان ۴۶۳ اثر ارسالی از ۱۶ کشور انتخاب شده‌اند.

جایزه معماری آقا خان در مجموع رقمی معادل یک میلیون دلار است که به برنده یا برندگان اهدا می‌شود. امسال یک پروژه از ایران، دو پروژه از بنگلادش، یک پروژه از اندونزی، یک پروژه از لبنان و یک پروژه از سنگال به صورت مشترک برنده جایزه معماری آقاخان شدند.

جایزه معماری آقاخان با تمرکز روی شیوه‌های بومی اسلامی هر ۳ سال یک بار به یک یا چند معمار اهدا می‌شود.

منبع یورونیوز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.