«حر» و «زبیر» نمونهای از ریزشها و رویشها در تاریخ اسلام هستند
حجت الاسلام هدایت گفت: ریزشها و رویشها همواره در تاریخ مکتب اسلام وجود داشته است به همین خاطر امثال «حر» عاقبت به خیر و امثال زبیر عاقبت به شر میشوند.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام هدایت در محفل معارفی حرم مطهر کریمه اهلبیت حضرت معصومه (س) با اشاره به ریزشها و رویشها در تاریخ اسلام، اظهار کرد: طبق روایت وارده از لسان امام معصوم، هر کسی حضرت معصومه سلام اللهعلیها را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب میشود و شرط این پاداش معرفت و ایمان است.
وی افزود: زیارتنامه این بانوی بزرگوار حاوی مطالب بسیار مهمی است اما در فرازی از این زیارت نامه آمده که زائر از حضرت درخواست میکند عاقبتش ختم به خیر و سعادت شود. تمام کسانی که به زیارت این بانوی بزرگوار مشرف میشوند از حضرت درخواست دارند که عاقبتی سعادتمند داشته باشند چرا که خاتمه عمر انسان بسیار مهمتر از طول عمر انسان است.
کارشناس مذهبی تاکید کرد: انسان مؤمن باید همواره مراقب عاقبت خود باشد چرا که عدهای هستند که در طول عمر مسلمان هستند اما پایان کارشان به کفر ختم میشود. ایمان عاریه ای و فصلی هیچ فایدهای ندارد چرا که در لحظهای از بین میرود.عاقبت به خیری مسئلهای است که اولیا و انبیا الهی تماماً آرزوی آن را دارند. نگه داشتن دین در آخرالزمان همانند نگه داشتن آتش در کف دست است به همین خاطر بسیاری از افراد نمیتوانند دین خود را حفظ کنند. طبق روایت حقیقت سعادت این است که پایان کار انسان به سعادت ختم شود.
هدایت تاکید کرد: شیطان چندین هزارسال عبادت انجام داد اما به خاطر یک حرکت، تمام جایگاه خودش را نزد خداوند از دست داد و عاقبت به شر شد. امثال زبیر جایگاه بزرگی نزد نبی خدا داشتند و به عنوان «سیفالاسلام» از او یاد میشد اما زمانیکه فرزند زبیر بزرگ شد زبیر را منحرف نمود. ریزشها و رویشها همواره در طول تاریخ در مکتب اسلام وجود داشته است به همین خاطر امثال «حر» عاقبت به خیر و امثال زبیر عاقبت به شر میشوند.لازم است محور ادعیه بر اساس ختم به خیری و ختم به سعادت باشد چرا که بر اساس روایت تمام انسانها برای اینکه رشد کنند دچار فتنه و در بوته آزمایش قرار خواهند گرفت.
وی گفت: هر حرکتی که در این عالم هستی انجام دهیم قطعاً بازتاب خواهد داشت به همین خاطر باید مواظب اعمال خود باشیم تا عاقبت به خیر شویم. نیت انسانها نقش بسیار مهمی در عاقبت به خیری انسان دارد به همین خاطر انسان باید برای عاقبت به خیری شاکر نعمات الهی باشد و این نعمات را در راه معصیت استفاده نکند.