خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بودیساتوا کیست؟ چه کسی می‌تواند یک بودیساتوا باشد؟

بودائیان بر این باورند که بودیساتوا در قلمروهای آسمانی که سرزمین‌های پاک خوانده می‌شود و در نقاطی دور از دنیا قرار دارد، زندگی می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)- به نقل از «deccanherald» در آیین بودایی “بودیساتوا” یک اندیشه کلیدی به شمار می‌رود. کلمه از واژه سانسکریت “بودی” به معنای روشنگری و بیدارسازی روحانی و واژه “ساتوا” به معنای موجود، تشکیل شده است.

معنای عمیق کلمه، به کسی اشاره می کند که در مسیر روشن شدن و بیداری روحانی قرار گرفته است. همان طور که در کتابم به نام آیین بودایی: راهنمایی به بیست مهمترین ایده های بودایی برای کنجکاوی و شکاکی توضیح می‌دهم، از کلمه بودیساتوا در بین گروه های مختلف بودایی ها برداشت های متفاوتی به عمل آمده است.

بودیساتوا کیست؟

در آیین بودایی تراوادا که رایج ترین آیین بودایی در جنوب شرق آسیا به شمار می رود، این اصطلاح عمدتا در مورد “سیذارتا گوتاما” استفاده می شود چون قبل از اینکه به روشنگری برسد به عنوان بودا شناخته می‌شد.

در این مکتب فکری، کلمه بودیساتوا می تواند به “گواتاما” که در یکی از تولدهای پیشین خود به این دلیل که در دوره های مختلف زندگی به عنوان حیوان، انسان و دیگر اشکال موجودات برای روشنگری تلاش کرد، نیز اشاره کند.

براساس افسانه ها، کواتاما به عنوان ولیعهد یک پادشاهی در شمال شرقی هند دور به دنیا آمد اما به خاطر روشنگری تاج و تمام ثروت خود را رها کرد.

بنابراین، وی هدف خود را تکمیل کرد و از موجودی که در مسیر بیداری روحانی قرار داشت به شخصی کاملا بیدار که همان بودا هست تبدیل گشت.

در آیین بودایی ماهایانا که عمدتا در مرکز و شرق آسیا پیرو دارد اصطلاح بودیساتوا می تواند به روشی مشابه کاربرد داشته باشد.

اما این شکل از آیین بودایی می گوید بسیار بیش از یک بودا وجود دارد و لزوما هدف نهایی تمام باورمندان واقعی ماهایانا این است که خود به یک بودا تبدیل شوند. جدی ترین پیروان این راه برای تبدیل شدن به یک بودیساتوا آیین مذهبی بودیساتوا را پیاده می‌کنند.

علاوه بر این، در آیین بودایی ماهایانا، بودیساتواهای بسیار تکامل یافته خاصی وجود دارند که در دوره های متعدد زندگی آیین بودایی را تمرین کرده ند و اکنون به موجوداتی خدایی مافوق بشر تبدیل شده اند.

گفته می شود این بودیساتواهای الهی رایج، شآایستگی ها و قدرت زیادی به دست آورده اند و اما از روی دلسوزی و برای کمک به دیگران عمدا بودا شدن را به تاخیر انداخته اند.

چرا بودیساتوا بودن مهم است؟

برخی از مشهورترین بودیساتواهای پیشرفته مانند ” آوالوکیتسوارا، کیسیتیگاربا، مانجوسری، سامانتابهادرا و وجراپاسی” به طور مرتب دعا می شوند و هدایایی به آنها تقدیم می گردد.

متون و مانتراها مربوط به آنها در معابد سراسر دنیا به طور منظم خوانده می شود. پیروان و سالکان امیدوارند بودیساتواها در نهایت شفقت و مهربانی صداهای آنان را بشنوند و با الطافی چون سلامتی، بخت خوب و خوشبختی پاسخ دهند.

بودائیان بر این باورند که بودیساتواهای آسمانی در قلمروهای آسمانی که سرزمین های پاک خوانده می شود و در فاصله های دور دنیا قرار دارد، زندگی می کنند.

برای مثال گفته می شود بودیساتوا مایتریا در حال حاضر در بهشت توسیتا زندگی می کند و منتظر تولد دوباره به عنوان بودای بعدی دنیای ما می باشد.

چون بودیساتواها می توانند به طور همزمان در اشکال جسمی مختلفی آشکار شوند، می توانند بر روی زمین به شکل انسان، حیوان و دیگر اشکال موجودات خود را نشان دهند. به طور مثال، بودائیان تبت معتقدند که دالایی لاما مظهر بودیساتوا آوالوکیتسوارا که در تبتی “چنرزگ” خوانده می شود، می باشد که مرتباً به زمین می آید تا پیام مهربانی خود را در میان بشریت پخش کند.

خبر اصلی «بودیساتوا کیست؟ چه کسی می‌تواند یک بودیساتوا باشد؟» در اینجا ببینید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.