خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

این کتاب تصویر نادرست از یهودیان در ایران را زیر سوال می‌برد

محمد پناه زاده در این یادداشت آورده است: کتاب «یهودیان در ایران» حاوی یکصد عکس تمام رنگی، همراه با حاشیه نویسی و مقدمه ای از مورخ «لیور بی استرنفلد» دیدگاه بسیاری از مخالفین را نسبت به زندگی این جامعه مذهبی زیر سوال می برد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ کتاب یهودیان در ایران «Jews of Iran: A Photographic Chronicle» اثری مهم از عکاس و مستندساز ایرانی «حسن سربخشیان» با همکاری پروانه وحیدمنش که می تواند یک سند تاریخی را در زمینه وضعیت حقوق مذهبی در ایران به تصویر کشیده شود.

کتاب «یهودیان در ایران» یکی از زیباترین و پیچیده ترین داستان های ناگفته زمان ما را به تصویر می کشد. جامعه غرب نیز در داخل کشور در ایران را جامعه ای اسیر و تحت ستم کشور خود بیگانه اند و در عین حال از ترک آن محروم می شوند. کتاب ایرانیان ایران مجموعه مصوری از قرن بیست و یک است که به‌فردی از جامعه ایرانیان در این کشور است که می‌دهد و معمولاً برای دنیای غرب ناشناخته است.

این کتاب یک نمایشگاه سیار از وضعیت زندگی مردم در ایران می‌شود که در بخش‌هایی به ایران که در ده شهر عکاسی می‌شود، مناسبات اجتماعی اجتماعی را به تصویر بکشد. سیمایی از آداب، مناسک و عبادات یهودیان و اینکه چگونه این اعتقاد مذهبی، با وجود زندگی در جامعه اسلامی در حال حاضر است.

سربخشیان و وحیدمنش پس از جلب توجه به مردمان اجازه پیدا کنند تا درباره زندگی شخصی خانواده ها و جشن های آنها اسنادی را جمع آوری کنند. به همین دلیل کتاب حاضر به لایه های مختلف از زندگی آنها بپردازد.

در یکی از این عکسها، پزشکی یهودی در بیمارستان دکتر سپیر در تهران، کودک تازه متولد شده در دست دارد. در حاشیه آن آمده است این بیمارستان اولین مرکز درمانی و خیریه یهودی است که با بیش از ۵۰ سال سابقه هم خانواده و هم خانواده را درمان می کند. سربخشیان می‌گوید این تصویر برای من از آینده است.

بیمارستان+دکتر+سپیر
پزشک دانشگاه در بیمارستان دکتر سپیر/ عکاس: حسن سربخشیان

در بخش هایی از این کتاب نشان داده می شود که یهودیان برای انجام آزادانه مراسم مذهبی خود مجاز هستند و علاوه بر این که مناسک جمعی و مذهبی خود را برپا می کنند در ناخودآگاه و احساسات جمعی باعث می شوند که پیوندی با کشور ایران داشته باشند. [ایران] احساس کنند.

علاوه بر این، این افراد در مجلس ایران نماینده‌های دائمی دارند و آزادانه در مدارس دینی به و تدریس دروس مربوط به دانش‌آموزان کلیمی و یهودی می‌پردازند و حضور انجمن کلیمیان در برخی از شهرهای ایران گویای این امر است.

یهودیان+در+ایران
دختران یهودی در تظاهرات صلح در تهران/ عکاس حسن سربخشیان

کتاب «یهودیان ایران» با بیش از یکصد عکس تمام رنگی، همراه با حاشیه نویسی بسیار و با مقدمه ای که توسط مورخ «لیور بی استرنفلد» نوشته شده است، دیدگاه غربی ها را نسبت به این جامعه مذهبی زیر سوال می برد.

اخبار+یهودیان+ایران
هارون یشایایی رهبر پیشین جامعه ی یهودیان ایران، وسط، برای همبستگی با فلسطینیان در مراسم جمعه ی مردم شرکت کرده است.

تصاویری از عکس های مربوط به زندگی یهودیان در ایران به حاشیه نویسی:

یادداشتی از محمد پناه زاده

منابع:

Jews of Iran: A Photographic Chronicle By Hassan Sarbakhshian, Lior B. Sternfeld, and ByParvaneh Vahidmanesh

خلاصه
Jews of Iran : A Photographic Chronicle
عنوان مطلب
Jews of Iran : A Photographic Chronicle
چکیده
این کتاب یک شاهکار قابل توجه است که توانسته تصویر بسیار واضحی از بزرگترین جامعه یهودی در خاورمیانه که خارج از اسرائیل و در فضایی آزادانه در حال زیست و زندگی هستند، به نمایش بگذارد.
نویسنده
ناشر
انتشارات دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا
لوگوی ناشر
خبرنگار محمد پناه زاده
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.