خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا امنیت نشانه عصر ظهور است یا عدم امنیت؟

بهمن اکبری، استاد حقوق و الهیات و پژوهشگر مطالعات اسلامی مطرح کرد

امروز در پیچ تاریخ و وضعیت موجود جامعه اگر بخواهیم به طور دقیق بخواهیم نشانه عصر ظهور را بگوییم که چه ویژگی‌ها و مختصاتی دارد و آن جامعه چه کارکردی خواهد داشت، از دو واژه ایمان و امنیت (امان) استفاده می‌کنم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بهمن اکبری، استاد حقوق و الهیات و پژوهشگر مطالعات اسلامی و عضو شورای علمی گفت و گوی ادیان، در رابطه با کارکردهای موعود در اسلام و نشانه عصر ظهور بیان کرد: ما در عصر موعود، مختصر و ویژگی‌هایی. را می‌بینیم که اگر آن‌ها را ترسیم نکنیم، دیدم بینانه‌ای به ظهور نخواهیم داشت. بنابراین، ساخت تمدن اسلامی در استمرار نظام و جامعه اسلامی، امری قابل تأمل است. زیرا ما امروز در پیچ تاریخ هستیم و اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم که در عصر موعود چه ویژگی‌ها و مختصری را می‌بینم و آن جامعه چه کارکردی خواهد داشت، از دو واژه ایمان و امنیت (امان) می‌کنم.

به گفته او، در عصر موعود، از جامعه‌ای سخن می‌گویم که همه در باور مطلق هستند و در واقع، باور (باورمندی و باورمداری) است، یک مولفه اصلی است و اساساً، ایمان‌ها به یک بلوغی می‌رسند و همین ایمان‌ها، پیدایش می‌کند و هستند. در شکل امنیت محقق و مجسم می‌شود.

اکبری ادامه داد: بازی، از امنیت در سه پوشش امنیتی‌های اقتصادی، سیاسی و علمی – فرهنگی گفته می‌شود که امنیت اقتصادی را با واژه‌ی عدالت اقتصادی و یا قسط اجتماعی می‌کنیم و در عصر عدالت اجتماعی می‌کنیم و کارکرد تفسیر موعود بزرگ. به یک برابری در بهره بردن از عادلانه، یعنی مقدار مصرفی و مصرفی به عدالت نزدیک شده می‌رسیم و این جامعه، یک اقتصاد سالم دارد. به طوری که زمین‌ها بارور می‌شوند و انسان می‌توانند به طور کامل، از زمین و امکانات و موقعیت‌های طبیعت بهره‌مند شوند.

این پژوهشگر مطالعات اسلامی افزود: همان‌طور که در کتاب آسمانی کریم گفته شده خداوند است، آسمان‌ها و زمین را مسخر انسان قرار داده است و در تسخیر ماست و ما بر دوش زمین حرکت می‌کنیم و از زمین و توانایی آن بهره می‌گیریم و این توان یابی و بهره وری از ظرفیت در عصر ظهور، بسیار کامل است که ما را به شکل عدالت اقتصادی و عدل یا قسط اجتماعی نزدیک می‌کند و در واقع، این همان ایمان و امنیت اقتصادی و شکل امنیت است. زیرا امنیت سه ساحت را دربر می‌گیرد که اقتصادی، سیاسی و علمی فرهنگی یا اخلاقی است.

اکبری بیان کرد: امنیت اقتصادی، عدالت و قسط اجتماعی است، اما امنیت سیاسی را معمولاً امروز، با واژه صلح می‌شناسیم و ایجاد جامعه‌ای در پرتو صلح، یعنی امنیت عمومی در سه لایه اسلامی، انسانی و ادیانی دیده می‌شود. یعنی سه تمدن و سه ساحت تمدنی که در ژئوپولتیک جهان اسلام، تمدن اسلامی و در ژئوپلتیک ادیان، تمدن ادیانی (توحیدی) و تمدن جهانی و فراگیر هستند.

به گفته او، در عصر ظهور، ادیان باقی می‌مانند و این طور نیست که همه، اعتقاد به اسلام پیدا کنند، بلکه آن‌ها در پرتو حقیقت بزرگی که شامل همه ادیان می‌شود و آن اسلام است یک ایمان‌تر و باور جدی‌تر پیدا می‌کنند. بنابراین، در بحث امنیت به امنیت یعنی همان صلح می‌رسم.

این عضو شورای علمی گفت و گوی ادیان بیان کرد: ویژگی های اهل بهشت، سِلم و سلام و اسلام هستند و وقتی که می‌بینند با واژه‌های سِلم، سلام و آرامش و امنیت و امان با هم روبرو می‌شوند که ظهور آن در حوزه سیاست در چهره است. عادلانه است و امروز هم، صلح به عنوان کلید واژه اصلی به شمارش می‌آید و در دو دهه اخیر، در بحث حقوق گفتمان اصلی تبدیل شده است و هیچ دولت و فردی نمی‌تواند حقوق بشر را از حوزه بشر دور بداند و در واقع، حقوق بشر باشد. میزان برای سنجش نظام ها و جوامع بشری است و به همین دلیل، صلح در حقوق بشر، واژه کلیدی است.

به گفته این پژوهشگر مطالعات اسلامی، صلح در نسل اول به معنای نجنگیدن با دیگران، صلح در نسل دوم، یعنی ایجاد سلسله امنیت‌هایی در حوزه میثاق مدنی و صلح در نسل سوم که امروز با آن روبرو هستیم، صلح بر مفاهیم مانند عدالت، حقوق محیطی. زیست و… است. بنابراین، در شکل دوم، امنیت را در عنوان کارکرد ظهور می‌بینیم.

اکبری افزود: امنیت علمی فرهنگی یا اخلاقی، یعنی انسان‌ها در مواجهه با سایر اندیشه‌ها آزادی اندیشیدن و انتخاب می‌شوند که این نوع نگاه در عصر ظهور به طور جدی دیده می‌شود. زیرا فضایی است همه ایمان بر یک عقلانیت و باور و اخلاق جدی و درست استوار است و رهبری هم برای جهان توصیه می‌کنند که بر اخلاق، عقلانیت و عدالت است و در حقیقت، این تصویری است که از کارکردهای عصر موعود داریم. و در کتاب آسمانی قرآن هم تعبیر می شود، وقتی دعوت و پیام و فراخوانی به یک اندیشه، حکم و فرهنگ مطرح می شود، باید بر سه حکمت، موعظه حسنه و بهترین طریق برای مناظره باشد.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.