چکیده :
مهدویتپژوهی بهسان حوزهای دانشی، دارای ساختار و قواعد استاندارد مانند موضوع، مسائل، روش، مبانی و غایت است که در واقع این ساختار و قواعد در همۀ حوزههای دانشی مثل علم، رشته، میانرشته و گرایش ساری و جاری است. شناخت کامل و جامع از مهدویتپژوهی زمانی به دست میآید که بتوانیم دربارۀ همۀ مؤلفههای ساختاری آن به گفتوگو بپردازیم.
یعنی پیش از آنکه به عرصۀ مهدویتپژوهی وارد شویم و به مباحث جزئی و درونی آن بپردازیم، لازم است به عرصههای بیرونی آن مانند موضوعشناسی، مسائلشناسی، روششناسی، مبانیشناسی، غایتشناسی _ که عرصههای کلی و درجۀ دو است _ توجه نماییم. البته در این نوشتار با توجه به حجم محدود آن نمیتوان همۀ مؤلفههای پیشگفته را به صورت مفصل به بحث گذاشت، بلکه در راستای رسالت و هدف این نوشتار، تنها به دو مورد از موارد فوق مثل موضوعشناسی و مسائلشناسی پرداخته میشود.
کلیدواژه:مسئله،مسئلهشناسی،مهدویتپژوهی،مسئلهشناسی،مهدویتپژوهی،موضوعشناسی مهدویتپژوهی، تبار مسئله، روشگان مسئله.