خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تصویری از آینده ادیان در جهان

نتایج تحقیقات معتبر و رسمی جمعیت‌شناسی مذهبی نشان می‌دهد آینده ادیان در جهان با تغییرات شگرف جمعیتی و رشد قابل‌توجهی همراه خواهد بود که دراین‌بین سهم مسلمانان بسیار قابل‌توجه است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از «pewresearch» آینده ادیان در جهان و تصورات مذهبی اغلب ساکنین کره زمین در حال تغییر است. عمده دلیل این تغییرات اجتماعی را می‌توان در میزان نرخ باروری و نرخ رشد جمعیت جوانان جستجو کرد. جمعیت‌شناسی بافت مذهبی و دینی نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه جامعه مسیحیان در چهار دهه آینده به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه مذهبی باقی خواهند ماند، اسلام و جامعه مسلمانان سریع‌تر از هر دین بزرگی رشد خواهد کرد.

جمعیت شناسان مرکز تحقیقات پیو در واشنگتن دی سی با همکاری موسسه بین‌المللی تحلیل جمعیتی اتریش معتقد هستند در صورت ادامه روند فعلی تا سال ۲۰۵۰ شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهیم بود، به‌طوری‌که:

  1. تعداد مسلمانان تقریباً برابر با تعداد مسیحیان در سراسر جهان خواهد بود.
  2. اگرچه جمعیت آتئیست‌ها و نظام‌های فکری که به هیچ خدایی وابستگی ندارند در کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه افزایش می‌یابد اما، سهم آنان نسبت به‌کل جمعیت در جهان کاهش می‌یابد.
  3. جمعیت هندوها و جامعه یهودیان جهان افزایش‌یافته و بودائیان از تغییر خاصی برخوردار نخواهند شد.
  4. جامعه مسلمانان اروپا ۱۰ از کل جمعیت فعلی را به خود اختصاص خواهد داد.
  5. جمعیت مسلمانان در هند نسبت به اندونزی پیشی خواهد گرفت.
آینده ادیان در جهان
پیش بینی آماری جمعیت پیروان ادیان و مذاهب در جهان/ photo: pewresarch

این‌ها مواردی از روندهای مذهبی جهانی هستند که در پیش‌بینی‌های جمعیتی توسط مرکز تحقیقات پیو انجام‌گرفته است. توزیع جغرافیایی ادیان ابراهیمی درجهان بر اساس متغیرهای زمینه‌ای مثل: تفاوت‌های سنی، نرخ باروری و مرگ‌ومیر، مهاجرت بین‌المللی و الگوهای تغییر عقاید دینی در میان مردم موردسنجش قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹.۳ میلیارد نفر افزایش یابد. انتظار می‌رود جمعیت مسلمانان جهان به دلیل نرخ باروری صعودی و نسبتاً جوان خود با ۷۱ درصد افزایش نسبت به مسیحیت برخوردار باشد. در این میان مسیحیت نیز با افزایش حداقل ۳۵ درصدی مواجهه می‌شود.

بنابراین طبق پیش‌بینی‌های مرکز پیو، تا سال ۲۰۵۰ جمعیت پیروان دین اسلام به ۲.۸ میلیارد یا ۳۰درصد جمعیت کل جهان خواهد رسید. این در حالی است که جامعه مسیحیان جهان با ۳۱درصد افزایش به ۲.۹ میلیارد نفر دست می‌یابد.

خبر اصلی مربوط به «پیش بینی های رشد جمعیتی تا ۲۰۵۰ و آینده ادیان در جهان» را اینجا بخوانید.

مترجم: محمد پناه زاده

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.