خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حسین جهان‌تیغ: بلوچستان امروز نمونه کوچکی از اندیشه تمام اهل سنت جهان است

در نشست انقلاب اسلامی، مدیران و اهل سنت جنوب شرق ایران مطرح شد/

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به بافت مذهبی و سیاسی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: سیستان و بلوچستان بهشت باستان شناسان و اندیشه های متکثر فرق مذهبی است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، نشست علمی «انقلاب اسلامی، مدیران و اهل سنت جنوب شرق ایران» امروز نهم آذرماه ۱۴۰۱ با سخنرانی دکتر حسین جهان‌تیغ در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

دکتر جهان تیغ در ابتدا جلسه با سرودن شعری از مولانا عبدالله «روانبد» در وصف ارزش های انقلاب اسلامی و جایگاه والای سرزمین ایران نزد جامعه اهل سنت، بیان کرد: بود عمری بی خبر عالم ز نام انقلاب / عالمی اینک سراسر مست جام انقلاب / تاج شاهی از سر شاهان فتاد / تا به انگشتی اشارت کرد امام انقلاب / از «روانبد» گوش کن ای رادمرد منقلب / تا دم آخر نگه دار احترام انقلاب

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه جلسه با اشاره به عبارتی مهم از کتاب “توده و قدرت” اثر الیاس کانتی، بیان کرد: انسان‌ها عموماً از ناشناخته‌ها و امور مجهول می‌ترسند؛ چراکه ندانستن و فقدان آگاهی از مسائل و شرایط موجود در حیات و زیست انسانی به شکل ناخودآگاه ترس را بر آدمیان مستولی می‌کند. بنابراین امروزه استان برای شناخت و چهره واقعی خویش نیازمند شناختی دقیق و عمیق از مسائل پیچیده و پنهان دارد.

سیستان و بلوچستان بهشت باستان شناسان و اندیشه های متکثر فرق مذهبی است

حسین جهان‌تیغ ادامه داد: منطقه سیستان و بلوچستان در سده اخیر به مرکز اندیشه‌های اهل سنت تبدیل‌شده است. به دیگر بیان، بلوچستان نمونه و ماکتی از تمامی اندیشه‌های جهان اهل سنت محسوب می‌شود. لذا شاخه تنومندی از عمده تفکرات، مکاتب و نهضت‌های فکری دیوبندیه اهل سنت در بلوچستان ایران قرار دارد. ضمن اینکه سیستان بهشت باستان شناسان و بلوچستان بهشت اندیشه ها لقب گرفته است.

وی در ادامه افزود: می‌توان مدعی شد از جریان «صوفیه» در شمال و شاخ آفریقا، فرقه‌های انحرافی نظیر «ذکری‌ها» که اغلب مدعی مهدویت و متوسل به مصادیق دروغین در حوزه مهدویت شده‌اند تا مکتب و دیوبندیه و «پرویزی ها» در سیستان و بلوچستان حضور دارند. فرهنگ متکثری که تمامی اندیشه‌ها را در دل خود جا داده است.

حسین جهان‌تیغ تاکید کرد: عبارت سیستان و بلوچستان از دو واژه دارای معنای متفاوت تشکیل شده است. بار معنایی سیستان بر دوش زابل است و قوم بلوچ زیر سایه بلوچستان تبلور می یابد. زابلی‌ها و قوم بلوچ دو مفهوم فرهنگی، مذهبی و تاریخی و اجتماعی مجزا و مستقل از همدیگر دارند.

اهل سنت جنوب شرق ایران
حضور دکتر محمد مسجدجامعی در نشست علمی «انقلاب اسلامی،مدیران و اهل سنت جنوب شرق ایران»

همبستگی میان قومیت و مذهب

این کارشناس حوزه ادیان اذعان کرد: امروزه قوم بلوچ نماینده تام و کمال اهل سنت حنفی است و سیستان شعبه کاملی از شیعیان قلمداد می‌شود. از طرفی برخی منابع نشان می‌دهند سیستان خواستگاه تاریخی زرتشتیان در ایران نیز به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: قومیت و مذهب دو عنصر اصلی و نمادین برای شناخت ساختار پیچیده منطقه سیستان و بلوچستان است. مفاهیمی که بسیاری از احزاب و جریان‌های سیاسی کشور را صورت‌بندی می‌کند. لذا، مفهوم پیوند و همبستگی در این منطقه از جانب سران طوایف شیعی و اهل سنت احیا می‌گردد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد: جمعیت اهل سنت در این منطقه ۶۰ درصد از کل منطقه را به خود اختصاص می‌دهد. جامعه اهل سنت حدود ۱۵۰ پایگاه رسمی برای برپایی و اقامه نماز جمعه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از جامعه اهل سنت بلوچستان در ساختار سیاسی این بخش حضورداشته و مناصب و پست‌های کلیدی را در اختیاردارند. بنابراین بافت قومیتی بلوچستان در عناصر مذهب و سیاست پیوند خورده است.

خبرنگار : محمد پناه زاده

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.