خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرقه‌های انحرافی تهدیدی علیه ادیان و مذاهب هستند

در میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی مطرح شد؛

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدی‌هوشیار گفت: فرقه‌های انحرافی وقتی ایجاد می‌شوند، یک جنگ ترکیبی و تهدید بر علیه آیین، ادیان و مذاهب و باور دینی محسوب می‌شود و برای مقابله با فرقه‌های انحرافی باید در زمینه‌های مختلف کلامی، علمی، فرهنگی و سیاسی مجهز باشیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی محمدی‌هوشیار، رئیس میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در نشست دانش‌افزایی با موضوع نسبت‌شناسی خشونت با گرایش به فرقه‌های انحرافی اظهار داشت: به هر میزانی که فرق بین مردم فعالیت داشتند جبهه خیری هم مقابل آن شکل گرفته است که با آن‌ها مقابله داشته و به شبهات پاسخ داده و مناظره‌هایی در این زمینه شکل گرفته است.

رئیس میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به نوع نگاه و مدل مواجهه با فرقه‌های انحرافی در طول تاریخ افزود: بیش‌ترین مواجهه نویسندگان، اساتید و فضلا با فرقه‌های انحرافی مواجهه صرفا انتزاعی و کلامی بوده است.

وی ادامه داد: این نوع مواجهه کلامی در نوع خودش خوب است و سبب می‌شود شبهه فرقه را دریافت و پاسخ بدهیم، اما چون جنس مواجهه‌های انحرافی جنس تدافعی است باید مدل و نوع نگاه خود را تغییر دهیم و با حفظ مواجهه‌های انتزاعی و کلامی، مواجهه‌های انضمامی شکل بگیرد و در این میان باید به علوم بین رشته‌ای نیز توجه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی هوشیار عنوان کرد: زمانی که یک فرقه شکل می‌گیرد فقط به دنبال کار کلامی نیست بلکه اقدامات دیگری نیز در زمینه کار علمی، فرهنگی، سیاسی و.. انجام می‌دهد و ملاحظات جامعه‌شناختی خود را نیز دارد.

وی با بیان اینکه فرقه یک جنگ ترکیبی به معنای واقعی است، گفت: فرقه‌ای که ایجاد می‌شود یک جنگ ترکیبی بر علیه آن آیین، مذهب و کیشی که علیه او برخاسته می‌سازد و برای مقابله با فرقه فقط با شمشیر علم کلام نمی‌توانیم در مقابل آن‌ها پیروز شویم و باید به مباحث روانشناختی، سیاسی، فقهی و.. مجهز باشیم و ما نیز مواجهه ترکیبی مناسب داشته باشیم.

رییس میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برای نمونه به بحث خشونت اشاره کرد و گفت: خشونت دو بُعد درونی و بیرونی دارند که بُعد درونی دیده نمی‌شود نباید امر درونی را فراموش کرد.

علی محمدی هوشیار
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی هوشیار عنوان کرد: فرقه‌های نوظهور یک جنگ ترکیبی علیه ادیان و مذاهب هستند.

وی با تأکید بر ضرورت پیدا کردن رابطه بین خشونت و پیدایش فرقه عنوان کرد: خشونت زاییده فرقه است، این فرقه می باشد که خشونت تولید می کند و می‌آفریند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی هوشیار با تأکید بر اینکه مساله خشونت را به عنوان امر درونی باید مهار کنیم، عنوان کرد: خشونت ها قبل از اینکه برون ریزی شوند باید مهار شوند ولی متاسفانه کسی در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مساله خشونت ناشناخته است و روی آن کم کار شده است، گفت: هر فرقه ای که شکل می گیرد ثمره خشونت رهبر و بزرگان آن فرقه است که سعی می‌کنند خودشان را از جامعه جدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی هوشیار بیان کرد: اگر فرقه را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیریم، افراد در قالب یک فرقه و سازمان، خشونت خود را سازمان یافته می کنند و بین خود و خانواده، جامعه و دوستان تفرقه می‌اندازند و این افراد بهترین طعمه برای خشونت هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌هوشیار عنوان کرد: خشونت بیرونی این اغتشاشات با اغتشاشات قبلی چند برابر شده بود زیرا اغتشاشات قبلی اغتشاشات فرقه‌ای نبود و چون فرقه با خشونت انس دارد وقتی پای کار می آید، خشونت خود را به توان صد نشان می دهد.

وی اظهارکرد: در بحث خشونت ضرورت دارد که ساعت ها روی آن کار کرد و پژوهشگران ارتباط بین دین و خشونت با فرقه را به عنوان یک امری درونی مورد توجه قرار دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌هوشیار تأکید کرد: در بحث های پژوهشی مربوط به فرقه ها نگاه به مباحث بین رشته ای باید مورد توجه قرار گیرد و اگر این نوع نگاه نباشد پاسخگوی مساله نخواهیم بود.

وی در رابطه با بحث جنگ ترکیبی گفت: اگر می خواهید دنبال نمونه بارز جنگ ترکیبی باشید باید فرقه را مطالعه کرد.

رییس میز تخصصی مقابله با فرقه‌های انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: فرقه‌ها جامعه آماری و جامعه هدف خوبی دارند و ضرباتی که فرقه به عنوان یک مجموعه خشن می‌تواند به پیکره نظام بزند با ضربه‌ای که اعتراض کنندگان وارد می‌کنند بسیار متفاوت است.

منبع مهر
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.