خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زنانی که برای کشیش شدن مبارزه می‌کنند

کلیسای کاتولیک اجازه کشیش شدن را برای زنان سلب کرده است. در واقع، واتیکان چنین کاری را بر اساس قانون مقدس جرمی جدی تلقی می‌کند که مجازاتش طرد از کلیساست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، از یهودیت اصلاحگرا تا بسیاری از مذاهب پروتستان، ادیان دیگر با کشیش شدن زنان موافق هستند. اما برای کلیسای کاتولیک ممنوعیت دسترسی زنان به کشیش شدن از جمله مبتنی بر این است که بنا به انجیل، مسیح ۱۲ حواری خود را تنها از میان مردان انتخاب کرد و کلیسا از همان زمان مقلد این قاعده بوده است.

جنبش کشیش شدن زنان در سال ۲۰۰۲ توجه‌ها را جلب کرد. گروهی متشکل از ۷ زن در مراسم انتصابی غیرقانونی سوار بر کشتی در رود دانوب در آب‌های بین‌المللی برای پرهیز از درگیر شدن با هرگونه منطقه تحت حاکمیت کلیسا، شرکت کردند. امّا گزارش‌هایی هم ثبت شده از «انتصاب»‌‌های مخفی افرادی در گذشته مانند لودمیلا یاورووا که در دهه ۱۹۷۰ در دوره حاکمیت کمونیسم در چکسلواکی در مراسمی به رهبری یک اسقف کاتولیک در کلیسایی زیرزمینی شرکت کرد.

جنبش انتصاب زنان بیشتر یک گروه اروپایی و آمریکایی است ولی در سایر نقاط جهان هم نمایندگانی دارد. در برزیل، کشوری که بیشترین جمعیت کاتولیک را در آمریکای لاتین دارد، تقریباً ۸ نفر از ده نفر کاتولیک گفته‌اند که از کشیش شدن زنان حمایت می‌کنند. بنا بر یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۴ در آمریکا این رقم ۶ نفر از ۱۰ نفر بوده است. اما جنبش انتصاب زنان در آفریقا که منطقه‌ای است با جمعیت به سرعت رو به رشد کاتولیک، هنوز پا نگرفته است. الگا لوسیا آلوارز بنجومیای کلمبیایی نخستین زن «کشیش» آمریکای لاتین بود که با بیش از ۴۰ درصد پیرو از ۱.۳ میلیارد نفر پیروان کاتولیک جهان، یکی از کانون‌های‌ کلیسای کاتولیک است.

کلیسا این انتصاب‌ها را نه تنها غیرقانونی بلکه بی‌اعتبار هم می‌داند.

نسخه‌ای اصلاح‌شده از قانون کلیسا به صراحت اعطای مقام‌های مقدس به زنان را جرم می‌شمارد و این حکمی «از پیش صادرشده» است – یعنی مجازات آن بدون نیاز به قضاوت مقرر می‌شود. پس از علنی شدن ماجرای هفت کشیش دانوب، کاردینال یوزف راتسینگر که بعداً پاپ بندیکت شد، اعلام کرد در این زنان هیچ نشانه‌ای از توبه دیده نشده و «آنها به خاطر جرایم بسیار سنگینی که مرتکب شده‌اند از کلیسا طرد شده‌اند».

خود پاپ فرانسیس هم کشیش شدن زنان را نفی کرده است. در سال ۲۰۱۶، وقتی از او پرسیدند که آیا هرگز امکان‌اش وجود دارد یا نه، او به سندی از سال ۱۹۹۴ از ژان پل دوم اشاره کرد که در آن آمده بود برای انتصاب زنان «در بسته است» و به گفته پاپ این قاعده «هنوز هم پابرجاست».

منبع bbc
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.