خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام خمینی وحدت و برادری را آرمان اسلامی و دینی می‌دانست

امام خمینی (ره) علاوه بر توصیه به حفظ وحدت و برادری ملل مسلمان با یکدیگر، به ایجاد حکومت واحد جهانی اسلام برای دستیابی به صلح و آرامش جهانی معتقد بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یکی از عواملی که اسلام باید بسیار بر آن سفارش نموده حفظ وحدت و برادری و تمسک به حبل الله است. قرآن کریم در این مورد می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ؛ همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.» (سوره آل عمران، آیه ۱۰۳)

اسلام همواره مسلمین را در جهت تحقق بخشیدن به این آرمان انسانی دعوت می نماید و از توطئه ها و دسیسه های دشمنان و عوامل آن در ایجاد تفرقه و جدایی و دورکردن از حبل الله هشدار می دهد، چرا که از جمله عواقب سوء تفرقه و اختلاف، به هدر رفتن نیروها و از دست دادن عزت، آسایش و استقلال است. چنان که قرآن کریم می فرماید: «وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ ؛ از خدا و پیامبرش اطاعت کنید، هیچگاه با هم نزاع و اختلاف نکنید که ناتوان خواهید شد و عزت و آسایش­تان از بین خواهد رفت، شکیبا باشید که خدا با صبر کنندگان است.» (انفال، آیه ۴۶ )

پیامبر اسلام نیز در ضمن روایتی، یکپارچگی امت اسلام را مایه ایمنی و تفرقه و اختلاف مسلمین را موجب هلاکت و نابودی می داند، آنجا که می فرماید: «همراه عموم باشید زیرا دست خدا با جماعت است از تفرقه بپرهیزید زیرا همان طور که گرگ، گوسفندهای از گله مانده را شکار می کند، اهریمن نیز افراد بازمانده از اجتماع را شکار می‌نماید.»

از جمله نقشه‌های اهریمنی که استعمارگران در طول تاریخ تعقیب می کردند، «سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن» بود. آنان با قرار دادن فرقه ای در مقابل فرقه ای دیگر، نژادی را در مقابل نژاد دیگر و تقویت جنبشهای ناسیونالیستی از وحدت و تشکل ملتها ممانعت به عمل می آورند، چرا که وحدت مردم تهدیدی جدی در مقابل برتری آنها به شمار می رفت. از طرف دیگر کنترل اتباع و دشمنان متفرق آسانتر بوده تا کنترل اتباع و دشمنان متحد، در نتیجه به سودشان بود تا استعمار شوندگان را بیشتر ضعیف نگه داشته، و با ایجاد شکاف میانشان، آنان را از هم جدا سازند.

بنابراین برابر فرمایش حضرت امام خمینی: «همه ملتهای اسلام باید یکی بشوند. اگر ملت های اسلام و دولتهای اسلام متفرق نبودند، – دولت اسلامی که نمی دانم داریم یا نداریم و شاید شما بدانید که نداریم، امید است که پیدا کنیم اگر مسلمین با هم بودند، این طور ذلیل نبودند زیر دست اجانب و عمال اجانب مسلمین قریب یک میلیارد جمعیت اند، ولی یک میلیارد جمعیت متفرق، جدا از هم اگر یک حکومت بود، مثل صدر اسلام، یک حکومت بود و همه تابع، ما به این روز نمی نشستیم، آنها – اجانب- جدیت کردند تا حکومت ها را به نفع خودشان متفرق کردند، تکه تکه کردند.» (صحیفه امام، ج ۶، ص ۳۳۹ )

در واقع این سخن امام خمینی که در جمع عده ای از مسلمانان قطر به تاریخ ۱۶ / ۱۲ / ۵۷، ایراد گردید، علاوه بر توصیه به حفظ وحدت و برادری ملل مسلمان با یکدیگر، نشان از اعتقاد آن حضرت به ایجاد حکومت واحد جهانی اسلام دارد که مسلمانان و حتی تمامی ملل محروم و ستم دیده جهان می‌توانند در قلمرو آن درآمده و در صلح، امنیت و آرامش به حیات خود ادامه دهند. چنانکه در دیدار هیأتی از نیکاراگوئه در بیستم اردیبهشت ۱۳۶۲ نیز می فرمایند: «مستضعفین جهان، چه آنها که زیر سلطه آمریکا و چه آنها که زیر سلطه سایر قدرتمندان هستند، اگر بیدار نشوند و دستشان را به هم ندهند و قیام نکنند، سلطه های شیطانی رفع نخواهد شد. و همه باید کوشش کنیم که وحدت بین مستضعفان در هر مسلک و مذهبی که باشند، تحقق پیدا کند.

که اگرخدای ناخواسته سستی پیدا شود، این دو قطب مستکبر شرق و غرب مانند سرطان همه را به هلاکت خواهند رساند. ما عازم هستیم که تمام سلطه ها را نابود سازیم و شما هم کوشش کنید که ملتها را با حق همراه کنید. و آنچه مهم است این است که شما در مذهب خود و ما در مذهب خودمان اخلاص را حفظ و به خدای تبارک و تعالی اعتماد داشته باشیم تا عنایت او شامل حال ما باشد و ما را تحت این سلطه ها خارج سازد.» (همان، ج ۱۷، ص ۲۴۹ )

منبع: الگوی راهبردی دفاع بر اساس اندیشه دفاعی حضرت امام خمینی

منبع پرتال امام خمینی
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.