خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اقتصاد پژوهش؛ آسیب‌شناسی معادلات اقتصادی حاکم بر بازار پژوهش

نویسنده : محمدجواد توکلی

چکیده :

اقتصاد پژوهش با در نظر گرفتن رابطه دوسویه اقتصاد و پژوهش، به بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های پژوهشی با استفاده از ابزار تحلیلی علم اقتصاد ـ موسوم به ابزار تحلیل بازاری ـ می‌پردازد. در این بررسی، بازاری رقابتی برای تولید و عرضه آثار علمی در نظر گرفته می‌شود که در آن تلاش افراد برای حداکثر کردن مطلوبیت حاصل از انتشار آثار خود، موجب می‌شود که ایده‌ها و نظریه‌های غلط جای خود را به اندیشه‌های درست بدهند.

بر اساس این تحلیل، ایجاد فضای رقابتی شدید در یک نظام علمی دارای مشکلات حاد ساختاری، می‌تواند ضمن کاستن از انگیزه‌های درونی برای پژوهش، منجر به بروز پدیده شکست بازار پژوهش شده، آسیب‌های اخلاقی همچون سرقت، کم‌فروشی و ظاهرسازی علمی را به بار آورد. در مقابل، اگر این فضای رقابتی دچار آفت کمی‌گرایی و انحصار نشود، می‌تواند در بلندمدت موجب مرزبندی تحقیق‌های علمی از پژوهش‌های سطحی شود و بازار پژوهش را کاراتر سازد.

کلید واژه‌ :
اقتصاد پژوهش، بازار آزاد ایده‌های علمی، آسیب‌های اخلاقی پژوهش، تحلیل بازاری علوم، رابطه دوسویه اقتصاد و پژوهش، اخلاق پژوهش.

اقتصاد پژوهش؛ آسیب‌شناسی معادلات اقتصادی حاکم بر بازار پژوهش
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.