خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسیحیان ارتدکس در بلغارستان “خاج شویان” را جشن گرفتند

هزاران تن از مسیحیان ارتدکس به مناسبت جشن خاج شویان سالروز دیدار سه دانای شرقی با حضرت مسیح (ع) را طی مراسم خاص مذهبی جشن گرفتند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “آسوشیتدپرس”؛ در مسلک مسیحیان ارتدکس سالروز اولین دیدار سه مُغ پارسی با حضرت مسیح(ع) اپیفنی (جشن خاج شویان) یا عید پاک نامیده می‌شود.

هزاران جوان مسیحی طی مراسم خاص مذهبی در جشن خاج شویان خود را به رودخانه و دریاچه می‌اندازند تا صلیب‌های مقدسی که به آب انداخته‌شده را پیدا کنند. بر اساس باور مسیحیان ارتدکس فردی که صلیب را پیدا کند در طول سال از ارواح شیطانی در امان است و از سلامت جسمی کامل برخوردار خواهد بود.

پس از پیدا شدن صلیب، کشیش با استفاده از یک دسته ریحان به روی ایمان‌داران آب می‌پاشد.

جشن خاج شویان که مردم بلغارستان آن را “ظهور حضرت مسیح(ع)” می‌دانند روز جمعه گذشته با مراسم جشن تکریم آب در صوفیه پایتخت این کشور آغاز شد.

روحانیون ارشد کلیسای ارتدکس بلغارستان برای سعادت و رفاه مردم این کشور دعا کردند و طی سنتی که در سال ۱۹۴۶ ممنوع اما در سال ۱۹۹۲ با سقوط کمونیسم دوباره احیا شد، رنگ‌های واحدهای مختلف ارتش را تکریم کردند.

در شهر کوهستانی و کوچک کالوفر در مرکز بلغارستان مردم جشن خاج شویان یا ظهور حضرت مسیح(ع) را طی یک آیین خاص که صدساله قدمت دارد برگزار می‌کنند: در این آیین مردان پیراهن‌های سفید گلدوزی شده سنتی می‌پوشند، خود را به رودخانه توندزا انداخته و همراه با رقص “ماژکو هورو” غسل تعمید را نیز اجرا می‌کنند.

حتی شهردار شهر کالوفر نیز در این مراسم شرکت می‌کند. مردان که تا کمر در آب فرورفته‌اند با صدای طبل باس و کاسه پایپ نزدیک به نیم ساعت می‌رقصند و در بستر سنگی رودخانه پای‌کوبی می‌کنند.

آب‌وهوای غیرمعمول بهاری اگرچه می‌تواند هیجان رقص در میان تکه‌های یخ رودخانه را کاهش دهد اما روی رقص این مردان تأثیر خاصی ندارد، چون آن‌ها شب قبل در میکده شهر با شراب سرخ خود را گرم کرده‌اند.

جشن خاج شویان مسیحیان ارتدکس
خاج شویان پایان دوازده روز مراسم کریسمس به‌حساب می‌آید اما تمام کلیساهای ارتدکس در یک روز آن را جشن نمی‌گیرند.PHOTO: Matador

کلیساهای ارتدکس در کشورهای یونان، بلغارستان و رومانی در ششم ژانویه جشن خاج شویان را برگزار می‌کنند اما در روسیه، اوکراین و صربستان که از تقویم جولیانی پیروی می‌کنند و هفت ژانویه پایان کریسمس است، جشن خاج شویان در نوزده ژانویه برگزار می‌گردد.

برخی کلیساهای مسیحیت در کشورهای غرب اروپا چشن خاج شویان را با عنوان “روز سه پادشاه”، روز دیدار سه فرد دانای شرقی(مُغ پارسی) با حضرت مسیح(ع) جشن گرفته ایام کریسمس را به پایان می‌رسانند.

خبر اصلی «برگزاری جشن خاج شویان توسط مسیحیان ارتدکس بلغارستان» را اینجا بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.