خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از «تورات و انجیل» اصلی در فلسطین چه می‌دانید؟

در نظر برخی روایات نسخه اصلی تورات و انجیل از طبریه در شمال فلسطین توسط حضرت مهدی (عج) و حضرت عیسی مسیح (ع) رونمایی خواهد شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تورات و انجیل به مثابه کتاب‌های دین یهود و مسیحیت، به عقیده ما مسلمانان، تحریف شده است و ریشه بسیاری از جنگ‌ها، در تحریف و تأویل کتب آسمانی توسّط پیروان ادیان الهی، نهفته است.

امّا در عصر ظهور، امام مهدی(عج)، تورات و انجیل اصلی را آشکار و حتی با آنان، در حقانیت دین پیامبر و مذهب تشیع، احتجاج خواهد کرد.
نسخه اصلی کتاب مقدس، اکنون کجا است و در اختیار چه کسانی است؟

انطاکیه در ترکیه

صدوق در علل الشرائع از امام باقر نقل می‌کند که امام مهدی، نسخه اصلی تورات و انجیل در انطاکیه را رونمایی می‌کند و با آن به اقلیت‌های دینی احتجاج می‌کند:

«إذا قامَ قائِمُنا…یَستَخرِجُ التَّوراهَ وسائِرَ کُتُبِ اللَّهِ مِن غارٍ بِأَنطاکِیَه»[۱]

انطاکیه، شهری در روم باستان بوده و در بیست کیلومتری سواحل دریای مدیترانه است؛ البته اکنون جزو قلمرو کشور ترکیه است[۲]. این شهر، در روزگار قدیم از جهت ثروت، علم و تجارت، یکی از سه شهر بزرگ کشور روم محسوب می‏‌شد[۳]. مسیحیت از شهر انطاکیه با وصف شهر خدا، شهر شاهی و مادر شهرها یاد می‌‏کردند؛ زیرا نخستین شهری بود که اهل آن همگی به حضرت مسیح و به دین نصارا گرویدند. پولس و برنابا آن‏جا به تبلیغ اشتغال داشتند[۴].

انطاکیه برای مسیحیان مانند مدینه برای مسلمانان است. و پس از بیت المقدس به‌عنوان دوّمین شهر مذهبی مسیحیان به حساب می‌آید؛ چرا که حضرت مسیح دعوت خود را از بیت المقدس آغاز نمود و بعدها گروهی از ایمان‌آورندگان به او، به انطاکیه هجرت کردند. پولس و برنابا بدان شهر رفتند و مردم را به این آیین فراخواندند و از آن‌جا دین مسیح گسترش یافت[۵].

تورات و انجیل
قابل توجه است که شهر انطاکیه افزون بر آن‏که در آیات کتاب مقدس مورد اشاره قرار گرفته، در روایات مهدویت نیز بدان توجه شده است.

پس از ظهور، توسّط نمایندگان اعزامی حضرت به این سرزمین[۶]، از غاری در انطاکیه، تورات و انجیل را بیرون می‌‏آورند[۷] و حضرت، با یهود و نصارا به آن استدلال می‌‏کند[۸].

بیت‌المقدس در فلسطین

امام مهدی، نسخه اصلی تورات و انجیل را از طبریه در شمال فلسطین، رونمایی می‌کند:

«الْمَهْدِیِّ یَظْهَرُ تَابُوتُ السَّکِینَهِ مِنْ بَحِیرَهِ طَبَرِیَّهَ حَتَّى یُحْمَلَ فَیُوضَعَ بَیْنَ یَدَیْهِ بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ»[۹]‏

البته در حدیثی، این ماموریت را امام عصر به حضرت عیسی، محوّل می‌کند[۱۰].

 انطاکیه یا فلسطین، کدام؟

هر دو صحیح است. در واقع، چند نسخه اصلی و عتیقه «تورات و انجیل» در مکانهای مقدس مسیحیان و یهودیان، مخفی است و عموم از آنان مطلع نیستند جز احبار یهود و کلیسای مسیحی.

ضمن اینکه «تابوت عهد» یهودیان که قرآن از آن به «تابوت سکینه» و آرامش یهود، یاد می‌کند[۱۱] و از داود نبی به حضرت سلیمان، سپرده شد؛ طبق برخی شواهد حدیثی، در فلسطین، مخفی است که حاوی نسخه اصلی تورات نیز می‌باشد.

توضیح اینکه: قرآن از محتوای «تابوت عهد»، به «بَقِیهٌ مِمَّا تَرَک آلُ مُوسی وَ آلُ هارُونَ» یاد می‌کند که در احادیث حاوی: الواح موسی، عصای موسی و… می‌باشد[۱۲]؛ شاهد دیگر بر این امر، حدیث در کتاب نعمانی است:

«سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَقُولُ: عَصَا مُوسَى…فِی بُحَیْرَهِ طَبَرِیَّهَ…الْقَائِمُ إِذَا قَامَ…»[۱۳]

بنابراین، نسخه اصلی تورات و انجیل در اختیار «احبار یهود» است و با اینکه می‌دانند، اسلام حق است ولیکن کماکان بر عقیده اشتباه خویش، پافشاری می‌کنند و حتی موجب گمراهی پیروان مسیحیت نیز شدند. امّا دیری نخواهد پایید که خورشید، طلوع خواهد کرد و حقیقت، آشکار خواهد شد.

پی‌نوشت:

۱. صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱.
۲. ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج۹، ص۴۰۹.
۳. یاقوت حموی، معجم البلدان، ج۱، ص۱۸۲ و ص۲۶۶.
۴. خراسانی، «انطاکیه»، دائره المعارف قرآن کریم، ج۴، ص۵۳۵.
۵. سلیمیان، فرهنگ‌نامه مهدویت، ص۹۳. تونه‌ای، موعودنامه، ص۵۱۱.
۶. طبری، دلائل الامامه، ص۴۶۶.

۷. «أَوَّلُ مَا یَبْدَأُ الْقَائِمُ بِأَنْطَاکِیَهَ فَیَسْتَخْرِجُ مِنْهَا التَّوْرَاهَ‏» (نیلی نجفی، سرور اهل الایمان، ص۱۱۱).
۸. «الْمَهْدِیُّ…یَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاهَ وَ سَائِرَ کُتُبِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاکِیَه» (نعمانی، الغیبه، ص۲۳۷).
۹. ابن‌طاووس، الملاحم و الفتن، ص۱۵۰.
۱۰. بحرانی، حلیه الابرار، ج۶، ص۳۰۷.

۱۱. «إِنَّ آیَهَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ بَقِیَّهٌ مِمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى» (سوره بقره، آیه۲۴۸).
۱۲. طوسی، تفسیر التبیان، ج۲، ص۲۹۳. حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج۱، ص۲۴۶-۲۴۷.
۱۳. نعمانی، الغیبه، ص۳۲۸.

منبع گفتگوی اسلام و مسیحیت
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.