خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سناریوهای آینده افغانستان در افق ۲۰۳۰ | انتشار پژوهشی مهم در آینده پژوهی قدرت طالبان

«سناریوهای آینده افغانستان در افق ۲۰۳۰» یکی از پروژه‌های پژوهشی مهم برای ترسیم نقشه راهی که آینده پژوهی قدرت طالبان در افغانستان را نشانه رفته است. این پژوهش توسط سید حمزه صفوی همامی و فرشید فرهادی به همت مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام در ۲۹۲صفحه منتشر شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در خصوص آینده پژوهی قدرت طالبان پروژه‌ای پژوهشی تحت عنوان «سناریوهای آینده افغانستان در ۲۰۳۰» تعریف، و با ترسیم نقشه راهی ۱۴ مرحله‌ای وارد این مسیر سخت شد. گذار از این مسیر سخت و پیچیده از یک سو با کمک خبرگان برجسته دانشگاهی و اجرایی(۲۴ نفر) و از سوی دیگر همت مطالعات اسنادی مرکز بوده است.

روی کار آمدن طالبان مهم‌ترین تحول در سال ۲۰۲۱ میلادی است. در کمتر از پنج ماه طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره بر اریکه قدرت در افغانستان تکیه زد. مقارن با همین زمان اینکه آینده افغانستان چه خواهد شد، مهمترین دغدغه پیرامون تحولات رخ داده در این کشور بوده است.

در فصل اول نویسندگان به گذشته افغانستان (از سال ۱۶۳۴میلادی تا ۲۰۲۱) پرداخته‌اند؛ چرا که ترسیم آینده افغانستان بدون شناخت گذشته آن امکان‌پذیر نیست. بسیاری از مسائل حال و آینده افغانستان ریشه در گذشته این کشور دارد. بر همین اساس از وقایع منتهی به استقلال افغانستان تا زمان حال و اینکه در نهایت این پشتوانه چراغی است که از پرتو نور آن دریچه‌ای به سوی آینده افغانستان گشوده می‌شود.

در فصل دوم، دغدغه پژوهش طرح شده است. اینکه اساساً به دنبال چه هستند؟ چرا سرنوشت افغانستان برایشان اهمیت دارد؟ ضرورت پرداختن به آینده افغانستان چیست؟ آینده افغانستان چگونه ترسیم خواهد شد؟ پرسش‌هایی که چراغ راهنمای برای حرکت در این مسیر صعب العبور خواهند بود.

در فصل سوم نقشه راه حرکت به سوی آینده افغانستان ترسیم شده است. این نقشه راه بر پایه سیزده گام طراحی و تدوین شده است. سیزده گامی که همانند قطعات یک پازل هستند و تصویر شکل گرفته از قرارگیری آن‌ها کنارهم، آینده افغانستان است. فصول چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم برپایه همین سیزده گام شکل گرفته اند.

هفت سناریوی «قبضه شمشیر»، «بازگشت تئوکراسی خلافت»، «دیالکتیک تضاد درونی»، «ورود به سده‌های میانی»، «مسابقه سایه‌ها»، «لویاتان فقر»، «سرنوشت شوم» با تعیین پیشران‌ها، شگفتی‌سازها و نقش‌آفرینی بازیگران بین المللی تنوع سناریوهای محتمل را فراهم نموده است.

سناریوهای آینده افغانستان در ۲۰۳۰
سناریوهای آینده افغانستان در افق ۲۰۳۰ /عکس: مسلمنا

افغانستان پژوهان و دوستان بیش از پیش به اهمیت این اثر پی خواهند پرد. چرا که این اثر گامی مهم و مستحکم برای پر کردن خلأ نظری آینده پژوهی در ارتباط با آینده افغانستان است. مسیری که تا پیش از این به دلیل سختی و حجم گسترده متغیرها و عدم قطعیت ها از اولویت های پژوهشی فاصله داشته است. در گستردگی و سختی مسیر همین بس که برای ترسیم و تدوین آینده افغانستان بیش از ۵۰ متغیر را شناسایی شده و در طول یک سال گذشته بیش از ۵ بار این متغیرها را پایش و وارسی کرده اند تا در نهایت با انتخاب مهمترین ها به ترسیم ۷ سناریوی نهایی رسیدند.

منبع مسلمنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.