خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترجمه کتاب «آیا اروپا مسیحی است؟» مهم‌ترین اثر از الیویه روآ منتشر شد

نویسنده در اثر آیا اروپا مسیحی است؟ از دغدغه­ مشابهی می­‌پرسد. اینکه رابطه­ جامعه­ اروپایی با مسیحیت از زمان اصلاح دینی در قرن شانزدهم چه تحولاتی را از سر گذرانده و اکنون در چه شرایطی به سر می­‌برد؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سامان ابراهیم‌زاده مترجم کتاب «آیا اروپا مسیحی است؟» درباره اهمیت ترجمه این اثر گفت: نویسنده در این اثر خود از دغدغه­ مشابهی می­‌پرسد. اینکه رابطه­ جامعه­ اروپایی با مسیحیت از زمان اصلاح دینی در قرن شانزدهم چه تحولاتی را از سر گذرانده و اکنون در چه شرایطی به سر می­‌برد؟ روآ در این اثر پیش روی فزاینده­ سکولاریسم را حرکتی بدون بازگشت معرفی می­‌کند.

وی ادعا می‌کند که جامعه­ اروپایی از دهه­ ۱۹۷۰ به بعد – حوالی همان زمانی که کشیش اندرسون عشاء ربانی را در کلیسایی سرد و خالی برگزار می­‌کرد- مرحله­ نوینی از سکولاریسم را آغاز کرده که دیگر تنها بر جدایی کلیسا از دولت تأکید نمی‌­کند بلکه از مشخصه­‌های آن افول ارزش‌های مسیحی، غیردینی شدن جامعه و خالی شدن کلیساها است.

این مترجم افزود: از جمله نتایج قابل توجهی که روآ بر مبنای خیل عظیمی از داده­ ها و اطلاعات برگرفته از نظرسنجی­‌ها، همه پرسی­‌ها و آمارهای مختلف به آن رسیده این است که رابطه­ جامعه­ معاصر اروپایی با میراث مسیحی خود بیش از آنکه امری ایمانی باشد رابطه‌­ای هویتی است و آن را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود پاس می­‌دارد.

به گفته این محقق، از روآ پیشتر آثار فراوانی در مورد اسلام و رابطه­ آن با سیاست در اروپا و خاورمیانه منتشر شده است. وی در این اثر هم بخشی را به مسائل اسلام در اروپا اختصاص می‌­دهد و به ویژه می­‌پرسد نحوه­ برخورد مراجع قضایی اروپا با اسلام چه اثری بر دین به طور کلی و به ویژه مسیحیت در اروپا می­‌گذارد.

سامان ابراهیم‌زاده در پاسخ به تأثیر این کتاب در میان مسیحیان اروپا و خوانندگان مسلمان این اثر می‌گوید: اینگمار برگمان، فیلمساز سوئدی، اثر ارزند‌ه‌­ای دارد با عنوان نور زمستانی (۱۹۶۳). فیلم با اجرای مراسم عشاء ربانی توسط کشیش اندرسون در کلیسای محقر روستایی خواب­زده آغاز می­‌شود. کلیسا سرد و خلوت است و جز یوناس ماهیگیر و تنی چند از اهالی روستا کس دیگری در آن حضور ندارد. پس از خاتمه­ مراسم، یوناس به اصرار همسرش نزد کشیش آمده و از شک و هراس‌های عمیق وجودی­‌اش می­‌گوید، از وقوع جنگ اتمی و نابودی متعاقب جهان، علی‌الخصوص که اکنون چین نیز به بمب اتمی دست یافته است.

به زودی می‌­فهمیم کاری از دست اندرسون ساخته نیست زیرا وی خود نیز درگیر همان هراس و تردیدها است. دیری نمی­‌پاید که یوناس در اوج استیصال خودکشی کرده و باقی ساعت‌های روز را با اندرسون، شک و تردیدهایش، کلیساهای خالی و رنجی که می­‌برد همراه می‌شویم. گویی خود مسیح است، آنگاه که مصلوب شد و دردناکتر از رنج جسمانی معروض تردیدهای عمیق ایمانی شد.

«آیا اروپا مسیحی است؟» توسط نشر بزنگاه در تیراژ اولیه ۲۰۰ نسخه منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.

منبع ایبنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.