خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اولین یادبود دگرباشان و اقلیت‌های جنسی در آلمان + دیدگاه ادیان ابراهیمی در خصوص همجنسگرایی

برگزاری نخستین یادبود رسمی دگرباشان جنسی قربانی در دوران نازی‌ها در پارلمان فدرال آلمان گرامیداشت یاد اقلیت‌های جنسی بهانه ای شد تا به موضوع همجنسگرایی در ادیان ابراهیمی و نظرات دینی پیرامون این مسئله بپردازیم.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، برای نخستین بار در مراسم سالروز گرامی‌داشت یاد قربانیان هولوکاست سرنوشت دگرباشان جنسی قربانی در مرکز توجه قرار گرفت. در مراسمی که در پارلمان فدرال آلمان برگزار شد یاد اقلیت‌های جنسی مورد آزار و تعقیب گرامی داشته شد.

مراسم یادبود قربانیان دوران حکومت ناسیونال سوسیالیسم (نازی‌ها) روز جمعه، ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) گرامی داشته شد. محور اصلی این مراسم برای نخستین بار گرامی‌داشت یاد اقلیت‌های جنسی بود که مانند دیگر اقلیت‌ها در دوران نازی‌ها قربانی تعقیب و آزار بودند و تبعیض در مورد آنها در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی همچنان ادامه داشته است. امروز ۷۸ سال از سقوط حکومت نازی‌ها و ۲۷ سال از نام‌گذاری این روز در آلمان به عنوان روز یادبود قربانیان هولوکاست می‌گذرد. تمرکز بر سرنوشت دگرباشان و اقلیت‌های جنسی در روز ۲۷ ژانویه از سال ۲۰۱۸ مطرح بود اما هیئت رئیسه وقت بوندس‌تاگ به ریاست ولفگانگ شویبله از حزب دموکرات مسیحی به درخواست‌ها در این زمینه روی خوش نشان نداد.

اقلیت‌های جنسی در آلمان
در پارلمان فدرال آلمان یاد اقلیت‌های جنسی مورد آزار و تعقیب در دوران نازی گرامی داشته شد/عکس: دویچه وله

وضعیت فعلی جامعه اقلیت‌های جنسی در قانون آلمان

در آلمان گرایش جنسی و هویت جنسی از جمله مسائل شخصی به شمار میروند و دولت مکلف به احترام و حمایت از گرایش‌ جنسی فردی شما است. همجنسگرایی بین افراد بالغ جرم محسوب نمی شود و دولت به منظور حفاظت، سلامت و امنیت همجنسگرایان و دیگرباشان جنسی (LGBTIQ) قوانین متعددی را ایجاد کرده است. با این حال هنوز هم این افراد از سوی برخی افراد و گروها مورد تبعیض و تعرض قرار دارند.

در آلمان، هر کس آزاد است که جنیست و رابطه جنسی خود را انتخاب کند و این موضوع توسط دولت و اجتماع مورد پذیرش و احترام قرار می گیرد. شما ممکن است مردی باشید که دوست دارد با مردان رابطه داشته باشد، زنی که زنان را ترجیح می دهد و یا هر دو جنس را. شما حق دارید همانطور که احساس می کنید درست است و علاقه دارید زندگی کنید.

بربل باس، رئیس کنونی پارلمان فدرال آلمان از حزب سوسیال دموکرات و سومین زنی که در این مسند قرار گرفته در مورد این موضوع رویکردی کاملا متفاوت دارد. قربانیان دیروز و امروز او پیش از این تاکید کرده بزرگداشت این گروه از قربانیان برای او مهم است زیرا اعتقاد دارد که آنها تا به امروز همچنان در معرض تبعیض و خصومت‌ورزی قرار دارند.

سون لمن، نخستین مامور ویژه امور دگرباشان در دولت فدرال، که در این موقعیت مسئولیت رسیدگی به امور اقلیت‌های جنسی را هم بر عهده دارد، می‌گوید: بوندس‌تاگ باید خیلی پیشتر به آزار و اذیت این گروه در دوران نازی‌ها توجه نشان می‌داد.

دگرباشان جنسی همواره از حقوق شهروندی محروم بوده‌اند

به گزارش “تاگس‌شاو”، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان او می‌گوید شرم‌آور است که توجه به سرنوشت این گروه از اقلیت‌های جنسی این همه طول کشیده است. به گفته سون لمن دگرباشان جنسی تنها به این دلیل که همان گونه که “دوست داشتند” حتی پس از سقوط حکومت نازی‌ها هم مورد آزار قرار می‌گفتند و از حقوق شهروندی محروم بوده‌اند. ادامه تبعیض و آزار پس از جنگ ماده ۱۷۵ قانون اساسی آلمان سال‌ها پس از جنگ هم همچنان به همان شیوه سخت‌گیرانه‌ای که در دوران نازی‌ها تغییر کرده بود علیه دگرباشان جنسی اعمال می‌شد. ابتدای دهه ۱۹۵۰ سلسله دادگاه‌هایی در فرانکفورت علیه مردان همجنس‌گرا تشکیل شد و دادگاه قانون اساسی آلمان حتی در سال ۱۹۵۷ ماده ۱۷۵ را به شکلی که بود تائید کرد.

زنان همجنس گرا در دوران نازی‌ها تحت تعقیب قرار می‌گرفتند

به نوشته “تاگس‌شاو” در برخی از این دادگاه‌ها قربانیان متهم مقابل همان قاضیان قرار می‌گرفتند که در دوران حکومت نازی‌ها علیه آنها حکم صادر کرده بودند. پیش از وحدت دو آلمان وضعیت دگرباشان جنسی در آلمان شرقی اندکی بهتر بود اما نه خیلی. زنان همجنس‌گرایی که در دوران نازی‌ها تحت تعقیب قرار می‌گرفتند پس از خاتمه جنگ هم همچنان در سرتاسر آلمان به حاشیه رانده می‌شدند. مارتین لوکه، تاریخ‌دان معتقد است برای جامعه اقلیت‌های جنسی سال ۱۹۴۵ “ساعت صفر” نبود که پس از آن دورانی تازه آغاز شود. این استاد تاریخ می‌گوید قربانیان در فضای خصمانه پس از جنگ وادار به سکوت می‌شدند زیرا در آن دوره در هر حال صحبت درباره روابط جنسی ساده نبود.

اخبار همجنسگرایی
در آلمان، هر کس آزاد است که جنیست و رابطه جنسی خود را انتخاب کند و این موضوع توسط دولت و اجتماع مورد پذیرش و احترام قرار می گیرد.

ایجاد بنای یادبود نخستین جنبش برابری‌طلبانه همجنس‌گرایان چه زمانی بود؟

نخستین بنای یادبود قربانیان همجنس‌گرای رژیم ناسیونال سوسیالیسم در برلین سال ۲۰۰۸ بر پا شد. دسامبر سال ۲۰۱۶ هم کانون همجنس‌گرایان زن و مرد آلمان (LSVD) اعلام کرد که پس از مدت‌ها بحث و مذاکره، برای ایجاد بنای یادبود نخستین جنبش برابری‌طلبانه همجنس‌گرایان در خیابان ساحلی “ماگنوس هیرشفلد” برلین با شهرداری منطقه به توافق رسیده است.

در فاصله سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۴۵ در آلمان و کشورهایی که ارتش هیتلر اشغال کرده بود، ده‌ها هزار همجنس‌گرا تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. هزاران نفر از این قربانیان به اردوگاه‌های کار اجباری منتقل شدند و بر اساس آمار گوناگون بین چهار تا هشت هزار همجنس‌گرا در این اردوگاه‌ها جان باختند. ظاهرا هیچ یک از همجنس‌گرایانی که از جنایت‌های دوران نازی‌ها جان به در برده‌اند دیگر زنده نیستند و پارلمان فدرال آلمان نتوانسته برای مراسم یادبود روز جمعه یکی از آنها را شناسایی و دعوت کند.

دین و همجنس‌گرایی

رابطه میان دین و همجنس‌گرایی می‌تواند با توجه به زمان و مکان تا حد زیادی متفاوت باشد؛ در درون ادیان و بین ادیان و فرقه‌های مختلف و با توجه به شکل‌های مختلف همجنسگرایی و دوجنسگرایی. امروزه آموزه‌های ادیان بزرگ جهان و نگرش آن‌ها نسبت به گونه‌های مختلف گرایش‌های جنسی، چه به صورت کلّی و چه در هر فرقه، بسیار متفاوت است.

سه دین ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام آشکارا با همجنس‌گرایی مخالفت کرده‌اند، اما برخی مسیحیان در این زمینه نظرات متفاوتی دارند، چنان‌که برخی کلیساها عقد شرعی همجنس‌گرایان را جاری می‌کنند و برخی نیز، این عمل را مطرود می‌دانند. بعضی بر این باورند که هم‌جنس‌گرایی خود یک گناه است، در حالی که عده‌ای دیگر تنها اعمال همجنس‌گرایانه را گناه می‌دانند.

نظر یهودیت در باب همجنسگرایی

در آئین یهود، در مذهب ارتدکس رابطه جنسی بین دو همجنس غیرقابل قبول است. اما در سه مذهب دیگر یعنی اصلاح‌گرا، نوسازمان‌گرا و محافظه‌کار همجنس‌گرایی به عنوان یک شیوهٔ زندگی مورد قبول بوده و اجازه ورود به مرحله حاخامی وجود دارد.[۲] هرچند که متخصصان عهد عتیق هم به این نکته اشاره کرده‌اند که رسم رایج در میان قوم لوط چیزی از جنس همان نوع روابطی بوده‌است که در یونان باستان و سایر فرهنگ‌های گذشته رواج داشته و در فرهنگ عرفانی ایران از آن تحت عنوان «صحبت احداث» یا «شاهدبازی» یاد می‌کرده‌اند، یعنی رابطه‌ای که همراه با تماس جنسی با کودکان و نوجوانان بوده‌است، همان که امروز در مناطقی از ایران و افغانستان از آن به عنوان «بچه‌بازی» یاد می‌شود. برخی مفسرین تورات چنین گفته‌اند که از منظر تورات تنها روابط همجنس‌خواهانه ممنوع است و عشق همجنس‌گرایانه همانند عشق دگرجنس‌گرایانه طبیعی است.

مسیحیت در خصوص همجنسبازی چه نظری دارد؟

بیشتر مکاتب مسیحی همجنس‌گرایان را طرد نمی‌کنند اما اکثر آن‌ها بر این نکته پافشاری می‌کنند که روابط همجنس‌خواهانه گناه است. هرچند که برخی دیگر همجنس‌گرایی را گناه نمی‌دانند.

در عهد جدید در هیچ‌جا سخنی به نقل از مسیح نیامده‌است که مبتنی بر منع همجنس‌گرایی باشد. حتی بعضی از نواندیشان دینی آیات ۱۰ الی ۱۲ باب نوزدهم انجیل متی به نقل از عیسی را در تأیید این موضوع که همجنس‌گرایان، همجنس‌گرا به دنیا می‌آیند می‌دانند. اما در بعضی از کتب عهد جدید اعمال همجنس‌گرایانه به وضوح منع شده‌است به‌طور مثال اعمال همجنس‌گرایانه یکی از گناهانی است که در اول قرنتیان ذکر می‌شود که انسان را از ملکوت خداوند بازمی‌دارد.

دلایل حرام‌بودن همجنسگرایی در اسلام

همجنس‌گرایی، جهالت و اسراف است. چون عامل به آن نه تنها راه درست و کامل لذت و ارضای شهوت را نمی‌داند و به خلافی عمل می‌کند که حتی این کار را حیوان نمی‌کند بلکه خلاف طبیعت خود و نظام خلقت حرکت می‌کند.

پس این عمل او، صرفاً از روی شهوت نیست، بلکه در اصل از جهالت است.

اصطلاح همجنس‌گرایی در واژه‌شناسی اسلامی وجود ندارد ولی نزدیک‌ترین واژه به آن عبارت «لواط» است که اعمال جنسی میان دو مرد است که برگرفته از نام قومی است که در قرآن به عنوان قوم لوط آمده‌است:

بخاطر بیاورید لوط را هنگامی که به قوم خود گفت: آیا عمل زشتی انجام می‌دهید که احدی از جهانیان پیش از شما انجام نداده‌است، شما از روی شهوت به سراغ مردان می‌روید نه زنان، شما گروه تجاوز کار و اسراف‌کار هستید.

قرآن در آیات مختلفی داستان لوط و قوم او را بیان می‌کند و برای عمل این قوم تعابیر مانند فحشا، اسراف، جرم، ظلم، خباثت، جهالت و فسق آورده‌است.

فرآوری: محمد پناه زاده

منابع:

  • نخستین یادبود رسمی دگرباشان جنسی قربانی در دوران نازی‌ها – DW

  • همجنس‌‌گرایان و دگرباشان جنسی در آلمان – (LGBTIQ)

  • تفسیر سوره نور- وبگاه تبیان
  • حرام‌بودن هم‌جنس‌گرایی در اسلام- ایسنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

1 نظر
  1. علی می گوید

    بنظر می رسد که این سایت با اینگونه مقالات و درج ان در سایت از اهداف ادیان دور افتاده و به مسیرهای دیگری که ادیان انرا محکوم نموده اند , رهنمون شده است .در تمامی ادیانهای الهی همجنسگرایی محکوم است و گذاشتن اینگونه مقالات موجه جلوه دادن آنها می باشد.