خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جشن آیین سده در خانه زرتشتیان اصفهان +عکس

خانه زرتشتیان اصفهان میزبان برگزاری جشن آیین سده یا جشن تمدن بود که به همت انجمن زرتشتیان اصفهان این یادگار ارزشمند نیاکانمان را در خانه زرتشتیان با باشندگی همکیشان گرامی برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، برنامه جشن آیین سده در خانه زرتشتیان اصفهان به روز مهر از ماه بهمن ۳۷۶۰ زرتشتی با نیایش و گات‌هاخوانی دانش‌آموزان کلاس دینی، پادرا سیروسی، روشا سردار، ستاره آسمانی و درسا رییسی آغاز شد.

آتش سده نمادی از آیین تمدن

سپس آتش سده در حیاط خانه زرتشتیان اصفهان افروخته شد. با سخنرانی موبد بهزاد نیکدین در زمینه‌ی جشن سده و خواندن پیام دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی با بازگویی پیمان سردار، فرنشین انجمن زرتشتیان اصفهان، بخش‌های هنری سرود گروهی کودکان در وصف جشن سده، حرکات موزون روشا سردار، دکلمه طنز فریبا خدادادی، حرکات موزون ستاره آسمانی، نمایش کوتاه جشن سده با هنرنمایی روشا و رادمان سردار و تک نوازی بلز پادرا سیروسی ادامه یافت.

در این برنامه به روال هر سال، از سوی آموزگار کلاس‌های دینی و انجمن زرتشتیان اصفهان یادبودهایی به دانش‌آموزان زرتشتی کلاس‌های دینی پیشکش شد. جشن زادروز برای زادگان فصل پاییز و پذیرایی با شام پایان‌بخش برنامه بود.

داستان فرخنده‌ترین جشن باستانی ایرانیان

جشن سده پس از سد(صد) روز از آغاز آبان ماه و در روز دهم بهمن ماه یعنی آبان روز (روز دهم ماه در گاهشماری ایرانی) قرار گرفته است. در آغاز آبان ماه رفته رفته هوا سرد تر می‌شود و از نیمه بهمن به بعد رفته رفته هوا رو به گرمی می‌رود.

مشهورترین داستانی که درباره سده گفته‌اند، پیدایش آتش توسط هوشنگ است. داستان از آن قرار است که روزی هوشنگ به کوه رفته بود و ماری را مشاهده کرد سنگی برداشت و به او انداخت سنگ ناگاه به سنگ دیگری برخورد کرد و از بهم خوردن این دو سنگ آتش روشن شد و به این صورت آتش پدید آمد.

منبع امرداد
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.