خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

به بهانه پخش سریال معاویه، ۵ سریال جنجالی جهان اسلام

سریال «معاویه بن ابی سفیان» که قرار بود در ماه مبارک رمضان از شبکه ام بی سی پخش شود، پس از آن که مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر، خواستار عدم پخش آن به دلیل جریحه دار کردن احساسات برخی مسلمانان شد، جنجال گسترده ای در شبکه های اجتماعی به راه انداخت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، این سریال با پخش قطعاتی از فتنه الکبری یا قتل عثمان (۱۸ ذی الحجه۳۵ قمری) آغاز و جنگ جمل، نبرد صفین، شهادت حضرت علی(ع)، صلح و شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام حسین(ع) را به تصویر خواهد کشید.

البته این اولین اثر تاریخی نیست که پخش آن جنجال برانگیخته است. در ادامه ۵ سریال تاریخی جنجالی جهان اسلام را مرور می کنیم.

۱. القعقاع بن عمرو التمیمی
این سریال زندگی صحابی ققاع بن عمرو التمیمی و نقش او در جنگ های مسلمانان علیه مرتدین را که پس از رحلت پیامبر (ص) رخ داد را روایت می کند . همچنین حوادث و درگیری‌های سیاسی و نظامی را که حکومت اسلامی در فاصله بین رحلت پیامبر اکرم (ص) و وقوع فتنه بزرگ پس از کشته شدن عثمان بن عفان شاهد بود، مرور می‌کند. این سریال محصول تلویزیون قطر بود و در ماه رمضان سال ۲۰۱۰ پخش شد و در مورد جواز تشخیص صحابه اختلافاتی را مطرح کرد.

۲. الحسن و الحسین
این سریال با روایت زندگی امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) به دوره «فتنه بزرگ» پس از کشته شدن عثمان بن عفان می پردازد. این سریال در ماه رمضان سال ۲۰۱۱ به نمایش درآمد و در آن زمان به دلیل نمایش چهره صحابه به ویژه توسط الازهر مورد انتقاد قرار گرفت. همچنین برخی فقهای شیعه مدعی شدند که این سریال باعث ایجاد اختلافات فرقه ای و تحریف تاریخ شده است.

۳. عمر
این سریال حول محور زندگی و شخصیت عمر بن الخطاب و وقایع تعیین کننده‌ای است که حکومت اسلامی از زمان تأسیس تا زمان مرگ وی شاهد بوده است. همچنین شیوه حکوت عمر در اداره امور و فتوحاتی که در دوران خلافت او رخ داد را به تصویر می کشد.
این سریال محصول مشترک تلویزیون قطر و شبکه ام بی سی است و در ماه رمضان سال ۲۰۱۲ بیشترین بیننده را داشت، اما به دلیل نمایش شخصیت صحابه، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت.

۴. المهلب بن ابی صفره
داستان حاکم بنی امیه، المهلب بن ابی صفره ، که فتوحات مسلمانان را در خراسان و هند و ماوراءالنهرین رهبری کرد. این سریال در رمضان ۲۰۱۸ نمایش داده شد و جنجال بزرگی در مورد حقیقت نسب المهلب بین اماراتی‌ها که نسب او را به کشورشان نسبت می‌دهند و عمانی‌ها که تأیید کردند او در سلطان نشین عمان به دنیا آمده است به راه انداخت.

۵. فتح اندلس
این سریال داستان فرمانده نظامی طارق بن زیاد است که رهبری فتح اندلس را بین سال‌های ۷۱۱ تا ۷۱۸ بر عهده داشت. این سریال در رمضان سال ۲۰۲۲ پخش شد. برخی مدعی شدند این سریال مسائل تاریخی را تحریف کرده است.

منبع اندیشکده مرصاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.