خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اذعان به ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت

به گزارش ادیان نیوز، روزنامه اینترنتی رأی الیوم، در گزارشی به بررسی وضعیت ارتش رژیم صهیونیستی و گفته‌های مقام‌ها و تحلیلگران صهیونیست درباره قدرت ارتش در مقابله با گروه‌های مقاومت، حزب‌الله لبنان و ایران پرداخت و نوشت: اسرائیلی‌ها اعم از سران و دستگاه‌های اطلاعاتی مختلف آنها معتقدند که ارتش اسرائیل قویترین ارتش در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود و می‌تواند همه ارتش‌های عرب را یکجا شکست دهد. این همان چیزی است که بنی گانتس ژنرال ذخیره‌ای که بیست و یکمین فرماندهی ارتش اسرائیل را به جانشین خود گادی ایزنکوط تحویل داد بر آن تأکید کرده است. اما در برهه اخیر، در سطح سیاسی و امنیتی در تل‌آویو صدای برخی بلند شده و درباره قدرت ارتش اسرائیل در برخورد با گروه‌های به‌زعم آنها “تروریستی” و در صدر آنها حزب‌الله لبنان و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین “حماس” هشدار می‌دهند.
 
آنها در این زمینه جنگ ۵۱روزه تابستان ۲۰۱۴ میلادی ارتش اسرائیل علیه نوار غزه و بلایی را که به سر این ارتش آمد متذکر می‌شوند، زیرا “قویترین” ارتش خاورمیانه نتوانست جنگ را به‌نفع خود یکسره کند. برخی از تحلیلگران اسرائیلی حتی پا را فراتر گذاشتند و این پرسش را مطرح کردند که اگر ارتش اسرائیل نتوانست جنبش حماس ضعیف را در طول دو ماه شکست دهد، چگونه خواهد توانست با حزب‌الله مقابله کند که از نظر کمی و کیفی برتر از جنبش حماس است؟
 
عاموس هارئیل تحلیلگر امور نظامی روزنامه هاآرتص که به ساختار امنیتی اسرائیل بسیار نزدیک است، در مقاله‌ای نوشت: ارتش اسرائیل به برتری خود و به‌طور مشخص تبدیل این برتری به یک پیروزی قاطع در جنگ‌های پیشِ‌رو دیگر اعتماد ندارد. او به‌نقل از منابع امنیتی بلندپایه در تل‌آویو تصریح کرد که وضعیت جدید در مرزهای شمال فلسطین اشغالی، اسرائیل را ملزم می‌کند که با احتیاط بسیار زیاد و درایت بیشتری رفتار کند و در دام واکنش‌های انفعالی نیفتد زیرا متغیرات در منطقه بسیار پرشتاب روی می‌دهد.
 
هارئیل افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل برداشت درستی از حقایق موجود در منطقه داشته باشد، این دستگاه نمی‌تواند به‌خوبی مقاصد سوریه و حزب‌الله را مشخص کند.
 
هارئیل ابراز عقیده کرده است که مسلماً بشار اسد رئیس جمهور سوریه قصد ورود به جنگ جدیدی با اسرائیل را ندارد و این ارزیابی درخصوص سید حسن نصرالله نیز صدق می‌کند اما گروه‌های مسلح بسیار تندروی مخالف نظام سوریه می‌توانند عملیاتی را به راه بیندازند که ممکن است باعث شعله‌ور شدن جبهه شمالی با اسرائیل شود.
 
هارئیل به‌نقل از منابع بلندپایه یادشده افزود: “با آغاز پنجمین سال تحولات گسترده در جهان عرب، تغییری ریشه‌ای در جبهه شمالی در جریان است. در مرز (فلسطین اشغالی) با لبنان و سوریه، سه فاکتور موفقیت غیرقابل پیش‌بینی ارتش سوریه و پایداری بشار اسد و دوم تحول در مفهوم مقابله با اسرائیل در چند جبهه و سوم افزایش نفوذ ایران در حوادث جاری در جبهه سوریه که می‌توان آن را از طریق دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در طول مرز پیگیری کرد، با هم تلاقی کرده‌اند”.
 
وی افزود: به‌خلاف همه پیش‌بینی‌های صورت گرفته در غرب و شرق، پیروز اصلی این مرحله بشار اسد رئیس جمهور سوریه است که توانسته است نظام این کشور را حفظ کند و در برهه اخیر و به‌طور مشخص در ماههای گذشته آمریکا از اظهارات نامناسب علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه خودداری کرده است.
 
این تحلیلگر صهیونیست با اشاره به قدرت گیری گروه داعش و جبهه النصره مرتبط با القاعده نوشت: آمریکا و ائتلاف بین المللی تمرکز خود را روی مبارزه با این دو گروه گذاشته‌اند و به‌گفته منابع امنیتی اسرائیل، بشار اسد رئیس جمهور سوریه بیشترین سود را از این سیاست می‌برد، یعنی مأموریت‌های بشار اسد را قدرت‌های دیگر و درصدر آنها آمریکا انجام می‌دهند.
 
این وضعیت باعث شده که بشار اسد تصمیم به انجام عملیاتی گسترده علیه گروه‌های مسلح مخالف در جنوب سوریه بگیرد و به‌گفته برخی منابع موجود در تل‌آویو، در این عملیات هزاران نفر از سربازان سوریه کنار دوهزار نفر از نیروهای حزب‌الله شرکت دارند و راهبرد جدید ایران، فرسایش دادن اسرائیل در چندین جبهه است.
 
هارئیل نوشت: مؤسسه اسرائیلی “میمری” که رسانه‌های عرب‌زبان و ایران را زیر نظر داشته و رصد می‌کند، در برهه اخیر دست‌کم پنج اظهار نظر مسئولان ایرانی را مشاهده کرده است که در آن بر عزم ایران برای مسلح کردن فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن به‌منظور اجرای عملیات علیه اهداف اسرائیلی تأکید کرده‌اند.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.