دیگر حلول مییابد. چینیها نیز میگویند این سنت باید تداوم یافته و چنین
امری دالایی لامای بعدی را مشخص میکند.
اما دالایی لاما به عنوان برنده جایزه صلح نوبل که در سال ۱۹۵۹ پس بروز
اعتراضات علیه دولت حاکم چین از کشورش گریخت میگوید که از نظر وی پس از
مرگش عنوان دالایی لاما نیز با او خواهد مرد. او همچنین اظهار کرده است که
در صورت آزاد نشدن تبت در چین مجددا متولد نخواهد شد و هیچکس از جمله چین
اجازه انتخاب جانشین وی را ندارد.
در همین حال پادما چولینگ، فرماندار تبت در حاشیه نشست سالانه خود در
پارلمان دلایی لاما را به “ریاکاری” و “شلوغکاری” متهم کرد. چولینگ که یک
بودایی است در این باره گفت: اگر دولت او را تایید نکرده بود او چگونه
چهاردهمین دالایی لاما شد؟
وی با اشاره به تلاش دالایی لاما برای غصب قدرت تصمیمگیری دولت ادامه
داد: به نظر من او به مذهب بودا و بوداییهای تبت توهین و بیحرمتی میکند.
رهبر تبعیدی بوداییها نگران است تا جانشینش را دولت چین انتخاب کند چرا
که پیش از این و در سال ۱۹۹۵ زمانی که دالایی لاما پسری را به عنوان پانچن
لاما، دومین مقام مذهب بودا انتخاب کرد، دولت چین فرد منتخب را در حصر
خانگی قرار داد و فرد دیگری را انتخاب کرد. بسیاری از تبتیها پانچن لامای
منتخب دولت چین را به رسمیت نمیشناسند.
منبع : ایسنا