خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سید ابوالحسن نواب: کسانی که دیگران را دشمن می‌پندارند، توانایی گفت‌وگو با طرف مقابل را ندارند

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب «حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب» تأکید کرد: کسانی که نتوانستند مشکل اخلاقی خود را با خودشان حل کنند، پا در میدان تقریب، گفت وگو و گفت‌وگوی ادیان نگذارند و کسانی که دیگران را دشمن می‌پندارند، نمی‌توانند با تظاهر خودشان را تغییر دهند و سپس با طرف مقابل گفت‌وگو کنند؛ باید بتوانند از صمیم قلب با او رابطه برقرار کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، چهارمین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی با حضور و سخنرانی سید ابوالحسن نواب «رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب» برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب در این مراسم، گفت: از آیت الله تسخیری بسیار آموخته‌ام که در کلمه نمی گنجد؛ ایشان از معالم بزرگ تقریب است. ایشان از برجسته ترین شخصیت‌های تقریبی در عصر حاضر بود.

وی بیان کرد: آیت الله تسخیری در قرن حاضر از برجسته ترین شخصیت‌های تقریبی جهان بودند و پشت پرده و حجاب معاصرت مخفی هستند و با صحبت من این حجاب از صورت ایشان کنار نمی‌رود، فعلاً باید بگذرد تا این اندیشه‌ها روشن شود.

وی به ویژگی‌های تقریبی آیت الله تسخیری اشاره و خاطرنشان کرد: سی بار سفر مشترک با ایشان داشتیم که فقط ۸ بار آن به مصر بود لذا شناخت دقیقی از ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی ایشان دارم. آیت الله تسخیری «اخلاق مدار» در مسیر تقریب بود. اگر من انسان بداخلاقی باشم با خودی‌ها نمی توانم کار کنم چه برسد با بیگانگان.

وی ادامه داد: اگر من نتوانم با اخلاق خود دوست نزدیک، برادر و همکارم را جذب کنم، غریبه‌ها را که اصلاً نمی توان جذب کرد.

وی تأکید کرد: کسانی که نتوانستند مشکل اخلاقی خود را با خودشان حل کنند، پا در میدان تقریب، گفت وگو و گفت‌وگوی ادیان نگذارند. کسانی که دیگران را دشمن می‌پندارند، نمی‌توانند با تظاهر خودشان را تغییر دهند و سپس با طرف مقابل گفت‌وگو کنند؛ باید بتوانند از صمیم قلب با او رابطه برقرار کنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: من توفیق دو بار جلسه خصوصی با پاپ سابق و پاپ فرانسیس را داشتم، اگر انسانی می‌خواهد با پیروان ادیان مذاکره کند باید احساس کند که آنها یک مقام معنوی هستند نه اینکه من در دلم پاپ را دشمن دین، آیین، قرآن و اسلام و هستی بدانم ولی براساس مصالح و ضرورت‌ها با ایشان صحبت کنم، چنین صحبتی عمق ندارد و جواب نمی‌دهد.

وی تأکید کرد که آیت الله تسخیری در تقریب شخصیت دوگانه نداشت، دروغ نمی‌گفت، نفاق نداشت. به آنچه می‌گفت معتقد بود و در گفت وگو اخلاق مدار بود و به همین دلیل حرفش تأثیرگذار بود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آقای تسخیری بر مبانی طرف مقابل که با او گفت وگو می کرد مسلط بود و با همه وجود طرف مقابل خود را می‌شناخت؛ اگر می‌خواهیم با طرف مقابل مذاکره و گفت وگو کنیم باید مبانی را بدانیم.

وی به دیگر ویژگی آیت الله تسخیری اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان از قرآن، آداب گفت‌وگو با دیگران را استخراج کرده بود. ایشان می‌گفت که وقتی قرآن می‌گوید گفت‌وگو کنید، تأکید دارد که خود را از موضع برتر و او را از موضع پایین‌تر حساب نکنید. قرآن می فرماید: إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلى‌ هُدىً أَوْ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛ ما و شما یا برحق یا بر ذلالت هستیم. قرآن همچنین می‌فرماید: لَا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَلَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ؛ روز قیامت ای گروه مقابل، از جرم ما از شما سوال نمی‌کنند؛ و از عمل شما از ما سوال نمی‌کنند. در حقیقت قرآن نسبت جرم را به خودی می دهد و نسبت عمل را به طرف مقابل. آیا ما امروز این ادب گفت وگو را رعایت می‌کنیم؟

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: تحمل دیگری، تسلط بر مبانی اهل سنت، تعامل موثر و سازنده، پیگیر بودن، خستگی ناپذیری در کار و … از دیگر ویژگی‌های آیت الله تسخیری بود. ایشان با رفاقت با طرف مقابل گفت‌وگو می‌کرد.

وی ادامه داد: آیت الله تسخیری از تکرار رفتن به جلسات و نشست‌های تقریبی خسته نمی‌شد، در پی تفریح نبود و فقط در راستای اهداف پیش می‌رفت.

سید ابوالحسن نواب «علمیت» را از دیگر ویژگی آقای تسخیری عنوان کرد و توضیح داد: ایشان دانش و عمق و بینش فراوانی داشت، اندیشه شهید صدر را کاملاً دریافت کرده بود و نمونه بی بدیل تقریب مذاهب بود.

وی ویژگی دیگر آیت الله تسخیری در تقریب مذاهب را «تحمل» بسیار دانست و گفت: هیچ ندیدم که ایشان با بدترین دشمن خود، برخورد کند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: تقریب قبل از اینکه یک کار علمی و دانشی باشد، یک خبرگی گسترده است که با این خبرگی می توان قصه تقریب را به سرانجام رساند.

منبع روابط عمومی دانشگاه ادیان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.