چکیده :
یکی از مباحثی که امروزه در ایران، به پیروی از بعضی متفکران غربی مطرح میشود، تقدسزدایی از جهان و دین است. از جمله مباحثی که سعی در تقدسزدایی از آن شده است، جایگاه امام است. برخی نویسندگان ادعا کردهاند که علمای قرن دوم و سوم، از جمله شیخ صدوق، هیچ مقام فرابشری برای ائمه(ع) قائل نبودهاند و علمای متقدم و حتی خود اهلبیت(ع)، امامت را در حد «علمای ابرار» تنزل دادهاند. برخی نیز اعتقاداتشان مخالف این نظر بوده، تحت عنوان غلات شناخته شده و از جامعه شیعی طرد شدهاند.
این مقاله در پی این است که با تتبع در کاربردها و صفات ذکرشده برای غالیان در کتب شیخ صدوق، مرز غلو را در اندیشه او پیدا کند و نشان دهد برخلاف ادعای این نویسندگان، شیخ صدوق، با اینکه به سهوالنبی معتقد است، صفات فوق بشری بسیاری را برای اهلبیت(ع) اثبات کرده و به این صفات اعتقاد داشته است.
کلیدواژه: امام، غلو، تقصیر، علمای ابرار.