خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فضای مجازی و دامن زدن به تنش‌های فرقه‌ای در هند

بهره‌برداری از محتوای واقعی در فضای مجازی و انتشار گسترده آن، یکی از مهم‌ترین ابزارهای گروه‌های تندرو در هند با هدف دامن زدن به تنش‌های فرقه‌ای است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ویدئوهای جعلی منتشر شدن در فضای مجازی که اطلاعات نادرست را تبلیغ می‌کنند و تنش‌های جمعی را هند دامن می‌زنند، درحال افزایش است. این درحالی است که در این کشور افراط‌گرایی هندوها تحت رهبری نارندرا مودی نخست‌وزیر در حال افزایش است.

در همین رابطه یکی از این ویدئوهای پنج دقیقه‌ای مرد مسلمانی را نشان می‌دهد که قبل از اینکه رهگذری با او برخورد کند، مایع تمیزکننده سرویس بهداشتی را با میان وعده‌ای که در خیابان فروخته می‌شود مخلوط می‌کند. این ویدئو بیش از پنج میلیون بازدید در فیسبوک دارد.

ویدئوی دیگری که ۳,۵ میلیون بازدید در یوتیوب دارد، مرد میوه‌فروشی که پیشه بسیاری از مسلمانان است، نشان می‌دهد که با انار مشتریان را فریب می‌دهد تا اینکه مورد حمله قرار می‌گیرد. در توضیح این ویدئو نوشته شده است: قبل از خرید هر چیزی از جهادگران مسلمان، این ویدئوی یک میوه فروش مسلمان را تماشا کنید.

این درحالی است که سازندگان این ویدئوها در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر آن‌ها تأکید می‌کنند که این‌ها فقط ویدئوهایی برای سرگرمی و کسب درآمد هستند.

ویدئوی مربوط به تمیز کننده توالت توسط نارندرا وارما تهیه شده است که یک صفحه فیسبوک با ۵۵ هزار فالوور است و یک کانال موفق در یوتیوب را اداره می‌کند.

این جوان ۲۸ ساله می‌گوید این ویدئوها می‌تواند برای او و تیم ۶ نفره‌اش هر ماه ۲۵۰ هزار روپیه (۳ هزار دلار) درآمد از یوتیوب و فیسبوک داشته باشد.

این ویدئوها تنها نمونه‌هایی از این گونه محتوای غیرواقعی است که البته بخشی از آن‌ها پس از راستی‌آزمایی از شبکه‌های اجتماعی حذف می‌شود. اما واقعیت این است که با توجه به کم بودن آگاهی در بین افکار عمومی هند، معمولا این محتواهای غیرواقعی بدون اینکه مورد تحقیق قرار گیرد، تأیید می‌شود. امری که نتیجه‌ آن دامن زدن به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و تشویق شدن گروه‌های تندرو است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.