خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چهل گفتار در تحلیل اجتماعات بزرگ دینی منتشر شد

کتاب «چهل گفتار در تحلیل اجتماعات بزرگ دینی» که به بررسی موردی جشن غدیر سال ۱۴۰۱ در تهران پرداخته است با مقدمه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب «چهل گفتار در تحلیل اجتماعات بزرگ دینی» دستاورد برگزاری ۱۱ نشست تخصصی با عنوان «بررسی ابعاد اجتماعات دینی- فرهنگی در دوران پساکرونا»ست که به تاکید و سفارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از برگزاری جشن غدیر در تهران در سال ۱۴۰۱ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شده است. در این نشست‌ها ۴۰ نفر از صاحبنظران علوم اجتماعی، سیاستگذاری فرهنگی و رسانه و نیز فعالان فرهنگی، ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، ارتباطی، منسکی و سیاسی جشن غدیر در تهران را مورد گفت‌و‌گو و واکاوی قرار دادند.

در این کتاب علاوه برگفتارهای مطرح شده از سوی صاحبنظران، خلاصه گزارش تحلیلی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از این مباحث به همراه راهکارها و پیشنهادهای عملیاتی برای برگزاری باشکوه‌تر مناسک دینی فرهنگی ازجمله جشن غدیر نیز به قلم محمدرضا روحانی، دبیر علمی این نشست‌ها درج شده است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقدمه‌ای که بر این کتاب نگاشته حضور گسترده مردم در مناسک دینی، مذهبی و ملی را «نشانگرهایی برای ترسیم ماهیت و واقعیت جامعۀ ایران» دانسته و تاکید می‌کند «جشن باشکوه مهمانی ده‌کیلومتری غدیر در تهران نشانۀ دیگری برای باور عمیق اهالی پایتخت، به‌عنوان نمادی از ملت ایران، به باورهای دینی است. او تصریح می‌کند که این پدیده، شگفتی کسانی را در پی داشت که همواره تصویری غیرواقعی از مردم ایران ترسیم می‌کنند، هرچند کسانی که شناخت واقعی از جامعۀ ایران داشتند از این حضور میلیونی متحیر و متعجب نشدند».

قاسم زائری، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات که مسئولیت تدوین و گردآوری این مجموعه را نیز برعهده داشته در پیشگفتار این کتاب به تبیین «مهمونی ده کیلومتری جشن غدیر» از منظر یک «رخداد» پرداخته و تاکید می‌کند همه مراحل شکل‌گیری این جشن باید کالبدشکافانه مورد موشکافی دانش جوی علوم اجتماعی قرار گیرد. به باور او، «لحظات ارزشمند جوشش ایده تا طراحی و برنامه‌ریزی و نحوه مواجهه افراد با این ایده و تصمیم به حضور، و شرکت در آیین و خلق این رخداد، و بازسنجی آن در ذهن کنشگران، و انعکاس رسانه ای، و تفسیر و بازتفسیر آن از سوی عاملان اجتماعی خصوصاً تحلیلگران و صاحبنظران اجتماعی و بازخورد آن به طراحان و برنامه‌ریزان، همگی شکل دهنده یک آزمایشگاه برای قلمروهای جامعه شناسی و سیاستگذاری است».

زنده‌یاد عماد افروغ، حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض، محمدهادی همایون، علی انتظاری، مسعود کوثری، عبدالکریم خیامی، سیدمحمدحسین هاشمیان، سیدمجید امامی، محمدتقی کرمی، جبار رحمانی، کمیل قیدرلو، ساسان زارع، مهدی سیار، فرشاد مهدی‌پور، علیرضا معاف، سینا کلهر، فرزاد جهان‌بین، علی‌محمد مودب و محسن صبوریان ازجمله سخنرانان نشست‌های بررسی ابعاد اجتماعات دینی- فرهنگی در دوران پساکرونا هستند که گفتار آنان به همراه گفتار دیگر سخنرانان، در این کتاب درج شده است.

یادآوری می‌شود جشن بزرگ مردم تهران با عنوان «مهمونی ۱۰ کیلومتری» به مناسبت عید غدیر در تاریخ  ۲۷ تیر ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک وی برگزار شد.

منبع پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.