خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

صهیونیست‌ها «کشتار مسلمانان سربرنیتسا» را به نفع «هولوکاست» مصادره می‌کنند

کنگره جهانی یهودیان میزبان کنفرانس یک روزه در شهری است که در آن بیش از ۸۰۰۰ بوسنیایی مسلمان، در ژوئیه ۱۹۹۵ کشته شدند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «کنگره جهانی یهودیان» (WJC) روز دوشنبه ۱۰ جولای و در آستانه بیست و هشتمین سالگرد کشتار مسلمانان سربرنیتسا، میزبان کنفرانس یک‌روزه‌ای در این شهر بوسنی بود که در آن بیش از ۸۰۰۰ بوسنیایی مسلمان، در ژوئیه ۱۹۹۵ کشته شدند. تایمز اسرائیل هدف از این گردهمایی را «تأکید یهودیان و مسلمانان بر وجود درد مشترکشان و گفتگو درباره خلاصی جهان از تعصب و نفرت» عنوان کرد.

مناخیم روزنسفت، مشاور عمومی کنگره جهانی یهودیان به آسوشیتدپرس گفت «این کاملاً برای آینده مردم یهودی و بوسنیایی [مسلمان] حیاتی است که این حوادث را به یاد آوریم تا مطمئن شویم که این نوع جنایات در آینده رخ نخواهد داد.»

کنگره جهانی یهودیان یا WJC در سال ۱۹۳۶ تأسیس شد. این کنگره سازمانی بین‌المللی است که جوامع یهودی را در سراسر جهان و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به هم متصل و از آنها محافظت می‌کند.

روزن‌سافت رهبری هیئتی متشکل از دانشمندان یهودی و دیپلمات‌های جوان را بر عهده داشت و در کنفرانسی که توسط کنگره جهانی یهودیان و «برای یادآوری و زنده نگه داشتن حافظه تاریخی برای مقابله با این نسل‌کشی و مقابله با هولوکاست سازماندهی شده بود» شرکت کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل «این کنفرانس یک‌روزه که در سربرنیتسا به عنوان بخشی از مراسم گرامیداشت امسال برگزار شد، به عنوان محفلی برای دو جامعه بود تا درباره زندگی با درد، قربانی شدن و تعصب صحبت کنند.»

کشتار مسلمانان سربرنیتسا

قتل عام سربرنیتسا، تنها نسل‌کشی تاییدشده در اروپا پس از جنگ جهانی دوم است. پس از تصرف بخش شرقی شهر سربرنیتسا توسط نیروهای صرب بوسنی، بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر بوسنیایی – عمدتا مسلمان – در ژوئیه ۱۹۹۵ کشته شدند. دو دادگاه سازمان ملل این کشتار را نسل‌کشی اعلام کرده‌اند.

کشتار سربرنیتسا اوج خونین جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ بوسنی بود که پس از فروپاشی یوگسلاوی، احساسات ملی‌گرایانه و جاه‌طلبی‌های سرزمینی را برانگیخت و صرب‌های بوسنی را در مقابل دو جمعیت اصلی قومی دیگر کشور – کروات‌ها و بوسنیایی‌ها – قرار داد.

در ژوئیه ۱۹۹۵، صرب‌های بوسنی یک پناهگاه امن تحت حفاظت سازمان ملل در سربرنیتسا را تسخیر کردند. آنها مردان و پسران مسلمان بوسنیایی را از همسران، مادران و خواهران خود جدا کردند و آنها را در جنگل‌های اطراف شهر سلاخی کردند.

عاملان این جنایت ابتدا اجساد قربانیان خود را در گورهای دسته‌جمعی قرار دادند اما بعداً آنها را با بولدوزر دوباره حفر کردند و برای پنهان کردن شواهد جنایات جنگی خود، اجساد را به صورت پراکنده دفن کردند.

رهبران صرب‌ها در بوسنی و صربستان به انکار نسل‌کشی در سربرنیتسا ادامه می‌دهند، حتی با وجود اینکه بقایای قربانیان قتل عام هنوز از گورهای دسته جمعی کشف و از طریق تجزیه و تحلیل DNA شناسایی می‌شوند.

قربانیان تازه شناسایی شده هر ساله در ۱۱ ژوئیه در یک گورستان بزرگ که برای یادبود این حادثه در خارج از شهر تهیه شده دفن می‌شوند. امسال نیز بقایای ۳۰ نفر تازه کشف شده، تشییع خواهد شد.

منبع سیاق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.