خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارش ادیان نیوز از نهادهای اجتماعی کلیمیان شیراز

جالب است که بدانید کلیمیان شیراز پس از تهران دومین شهر پرجمعیت یهودی نشین در ایران محسوب می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزکلیمیان شیراز پس از تهران پر جمعیت‌ترین شهر یهودی نشین در ایران است. تعدادی از اعضای سازمان دانشجویان تهران شهریور ماه گذشته به منظور ارتباط و تبادل نظر با نهادهای اجتماعی به ویژه سازمان دانشجویان شیراز، سفری به این شهر داشتند که طی این سفر با نهادهای مختلف اجتماعی در شیراز جلساتی را برگزار کردند. گزارش کوتاه حاضر ، حاصل این سفر است.

۱- انجمن کلیمیان

هیات مدیره جدید انجمن کلیمیان شیراز از حدود ۱۰ ماه پیش کار خود را شروع کرده است. تمرکز فعالیت‌های جامعه کلیمیان ایران ایجاب می‌نمود که ارتباط بین یهودیان ساکن شهرستان‌ها و تهران هر چه بیش‌تر شود، به همین منظور ایجاد انجمن‌های کلیمیان در شهرستان‌ها مورد توجه کلیمیان ساکن شهرها قرار گرفت و انجمن‌های قانونی و محلی شهرستان‌ها با مرکزیت انجمن کلیمیان تهران بوجود آمد. در شهرهای اصفهان – کرمانشاه – یزد – کرمان و رفسنجان و شهرهای دیگر نیز تشکیل انجمن‌های کلیمیان در جریان است و در شیراز با همت جامعه کلیمیان شیراز و همکاری مسئولین وزارت کشور این مهم انجام گرفته و انجمن کلیمیان شیراز به طور قانونی فعالیت مینماید. هم اکنون در این نهاد کمیته‌های فرهنگی، گوشت، حل اختلاف ، بهشتیه و جوانان وجود دارد که در حال فعالیت هستند. اما متأسفانه کمیته جوانان با وجود برخی از مشکلات برای نهادهای جوانان فعالیتی نداشته است.

هیأت مدیره انجمن کلیمیان شیراز فعالیت‌های خود را این گونه عنوان می‌کند:

– راه‌اندازی و تجهیز کشروت (رستوران کاشر یهودیان) که مورد استقبال خوب مردم واقع شده و نیازها را برطرف کرده است

– حمایت از املاک عمومی مربوط به جامعه کلیمیان شیراز

– برگزاری کلاسهای تابستانی آموزش تعلیمات دینی و عبری برای کودکان و نوجوانان راه اندازی و تجهیز کلاس‌های آموزش کامپیوتر

– برطرف کردن مشکل میقوه

– آغاز فعالیت و حمایت از سازمان بانوان

– سلسله فعالیت‌های برای رفع مشکلات زندانیان شیراز .

اعضای هیات مدیره انجمن شیراز ، مهمترین مشکل خود را مسئله مالی و مرتبط با انجمن تهران می‌دانند.

۲- سازمان دانشجویان یهود شیراز

این سازمان از ارسال ۱۳۵۱فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با هیات اجرائیه ۴ نفره منتخب به فعالیت های مختلف خود ادامه می‌دهد.

سازمان دانشجویان شیراز، از لحاظ اجتماعی، تاثیر گزارترین نهاد در این جامعه است به گونه ای که تاکنون بسیاری از مسائل اجتماعی جامعه خود را مرتفع کرده است و برگزاری انتخابات انجمن کلیمیان شیراز را تا حدودی می توان حاصل زحمات این سازمان دانست.

فعالیت های سازمان دانشجویان را می توان این گونه عنوان کرد:

گروه نشریه که یکی از فعال ترین و قدیمی ترین گروههای سازمان است و با انتشار یک بولتن داخلی، علاوه بر اخبار سازمان به مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز می‌پردازد. از دیگر فعالیتها ،اجرای منظم برنامه های عمومی توسط خود اعضا در هر هفته است.همچنین برنامه های مختلف تفریحی از دیگر فعالیت‌های این سازمان می‌باشد.

سازمان دانشجویان شیراز در ساختمانی قدیمی و با حداقل امکانات هم اکنون دارای ۷۵ عضو فعال می باشد و در یک محیط کاملا ً دوستانه و صمیمی فعالیت خود را فراتر از حد تصور ادامه داده است.هر چند که اعضای این سازمان معتقدند «سازمان یک ساختمان نیست با در و پنجره های فرسوده. سازمان تجلی گاه ایده ها و اندیشه هاست و همیشه باقی خواهد ماند».

ولی هر فعالیت فرهنگی و اجتماعی نیازمند حمایت است و جای آن دارد که انجمن کلیمیان شیراز با توجه به فعالیت این سازمان آن را مورد حمایت قراردهد همان گونه که سایر نهادهای جوان را در این شهر با فعالیت کمتر مورد مورد حمایت قرار داده است.

اعضای شورای اجرائیه سازمان دانشجوان مهمترین مشکل خود را مسئله مکان (ساختمان)عنوان کردند.

۳- خانه جوانان یهود شیراز

این نهاد ۴۵ سال پیش تاسیس شده است. و فعالیت خود را تا کنون ادامه دامه است . سیستم مدیریتی این نهاد ۹ نفره است که در مجمع عمومی انتخاب می گردند. از فعالیت های این نهاد می توان اجرای برنامه عمومی توسط اعضا برای کلیه افراد، کتابخانه، برگزاری کلاس های آموزش تعلیمات دینی و عبری، راه اندازی کلاس های آموزش کامپیوتر،را نام برد. برگزاری جشن سالگرد پیروزی انقلاب از دیگر فعالیت های این نهاد بوده است .

این نهاد که مورد حمایت کامل انجمن کلیمیان شیراز می باشد مهمترین مشکل خود را مسئله مالی می داند.

۴- سازمان زنان یهودی

سازمان بانوان کلیمی شیراز به تازگی فعالیت خود به همت خانم فاخری (عضو هیأت مدیره انجمن شیراز) آغاز کرده است و هم اکنون مشغول فعالیت در زمینه های فرهنگی و هنری است.

این سازمان در پی برقراری ارتباط با سازمان بانوان یهود تهران است.

منبع انجمن کلیمیان تهران
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.