خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انگلیس کشتار اقلیت ایزدی توسط داعش را نسل کشی دانست

انگلیس هجدهمین کشور جهان است که کشتار اقلیت ایزدی در سال ۲۰۱۴ توسط داعش را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، دولت انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد کشتار حداقل ۷هزار کرد اقلیت ایزدی در منطقه سنجار عراق در سال ۲۰۱۴ توسط گروه داعش نسل کشی بوده است. ۱۷ کشور دیگر به همراه سازمان ملل این اقدام داعش را نسل کشی خوانده‌اند.

این بیانیه در آستانه نهمین سالروز گرامیداشت جنایاتی صادر شده که داعش در حق اقلیت ایزدی در عراق انجام داده است.

«طارق احمد» وزیر مشاور در امور خاورمیانه دولت انگلیس، نیز در بیانیه‌ای گفت که ایزدی‌ها ۹ سال پیش به دست تروریست‌های داعش آزارهای شدیدی دیدند که آثار آن تا کنون پابرجاست.

وی بر ضرورت اجرای عدالت درباره کسانی که زندگی‌شان نابود شده تأکید کرد و افزود که این به رسمیت شناخت تاریخی موجب تحکیم پایبندی انگلستان به تضمین دستیابی قربانیان به خسارت می‌شود.

وزیر مشاور در امور خاورمیانه دولت انگلیس با اعلام به رسمیت شناختن قتل حداقل ۶۰۰۰ کرد ایزدی توسط داعش به عنوان نسل کشی تاکید کرد کشورش همچنان نقش کلیدی در از بین بردن این گروه تروریستی خواهد داشت.

با این حال انگلیس از جمله کشورهایی است که با استرداد جنگجویان داعشی از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه و محاکمه آنها مخالفت می کند که این موضوع انتقادهایی حتی از سوی آمریکا برانگیخته است.

کردهای ایزدی ساکن سنجار عراق در تابستان ۲۰۱۴ با حمله گروه تروریستی داعش روبرو شدند. این گروه حداقل ۷۰۰۰ تن از شهروندان ایزدی را به قتل رساند و تعداد بیشتری را به اسارت خود در آورد.

نادیه مراد، شخصیت زن ایزدی و برنده جایزه صلح نوبل روز گذشته در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان آمریکا گفت همچنان از سرنوشت حدود ۳۰۰۰ زن و کودک ایزدی خبری در دست نیست.

طبق تعریف حقوقی توافق‌نامه نسل‌کشی که در سال ۱۹۴۸ تدوین شده، نسل‌کشی به جنایتی گفته می‌شود که با هدف نابودی کلی یا جزئی یک گروه قومی یا نژادی یا دینی انجام شده باشد.

منبع میدل ایست
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.