دکتر فرزین فرنوشی عضو هیئت مدیره انجمن کلیمیان تهران درباره اصالت تورات می نویسد: از اصول ایمانی یهودیان که هر روزه در کنیساهای یهودیان در سراسر جهان و بعد از نماز صبح قرائت میشود، همین اصل اصالت تورات و تقدس و آسمانی بودن آن است.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در طی چند هزار سال از نزول تورات مقدس روندی مستدل و منحصر بفرد این کتاب مقدس آسمانی را از گزند زمان محفوظ داشته که البته تقدیر پروردگار و درایت و تلاش حضرت موسی (ع) در این بین نقش به سزایی داشته است.
حضرت موسی کلیم ا… (ع) در زمان حیات پربرکت خویش و قبل از وداع با این جهان خاکی، آموزش تورات به پیروان خویش را در بیابان به مدت چهل سال و به همراه برادر ارجمندشان حضرت هارون (ع) (اهرون هکوهن) به عهده داشتند و قبل از فوت نیز ۱۳ طومار از تورات مقدس تهیه کردند که ۱۲ طومار آن به ۱۲ اسباط یهود (هر سبط یک طومار) داده شد و یک طومار نیز کنار صندوق عهد به عنوان شاهد نهاده شد. (سفر تثنیه فصل ۳۱ آیه ۹)
از جمله دستورات الهی به بنیاسرائیل (فرمان آخر از ۶۱۳ فرمان) نوشتن یک جلد تورات توسط هر مرد یهودی و مخصوص به خود او میباشد (تثنیه فصل۱۹:۳۱) حتی پادشاهان بنیاسرائیل همچون حضرت داوود (ع) و حضرت سلیمان (ع) و … موظف به داشتن دو جلد تورات بودهاند یعنی یک جلد به همراه خودشان جهت این که همواره با تورات مأنوس باشند و مطابق آن عمل کنند و جلد دوم در گنجینه پادشاه محفوظ بماند (تثنیه ۱۸:۱۷). در نتیجه هیچگاه حتی در زمان حضرت موسی کمتر از ۱۳ نسخه از تورات مکتوب در جهان وجود نداشته است و به یقین میتوان گفت که در طی این چند هزار سال تورات تبدیل به پرتیراژترین کتاب کره زمین گشته است.
نوشتن تورات طی قرنها و نسلها پشت سر هم تا به امروز در بین بنیاسرائیل رواج داشته و حتی کسانی که توانایی نوشتن آن را ندارند انجام این مهم را با اعطای دستمزد به شخصی واجد شرایط واگذار میکنند و پس از اختراع چاپ و در دسترس قرار گرفتن تکنولوژی برای استفاده همگان، تهیه تورات به صورت چاپی در بین یهودیان مرسوم شد.
در نوشتن تورات، قوانین بسیار دقیق و هوشمندانه و البته مشکلی توسط نویسنده آن رعایت میگردد تا جایی که عده محدودی از افراد خبره و ذیصلاح که حتی بعضی از آنها صاحب معجزه و یا کرامت بودند دست به چنین عمل طاقتفرسایی میزدند و یا توانایی انجام آن را داشتند (قوانین کتابت تورات).
کتابت تورات از دیرباز برمبنای سنتی که از حضرت موسی کلیما… رسیده است با قلم (نی) و مرکب مخصوص و روی پوست حیوان حلال گوشت انجام میشده است و نویسنده میباید حتما این نوشتن را از روی طومار تورات دیگری انجام دهد و نوشتن تورات و یا قسمتی از آن و یا حتی یک حرف از آن از حفظ نه تنها جایز نیست بلکه قدغن میباشد و بر همین منوال نسخهبرداری از تورات از زمان حضرت موسی (ع) شروع شد و نتیجه این که در هیچ برهۀ زمانی تورات به صورت یک جلد منحصر به فرد در جهان وجود نداشته است که شک تحریف آن به وجود بیاید و حتی امروزه هم نوشتن تورات به همان طریق سنتی و از روی یک طومار تورات دیگر و بدون استفاده از محفوظات صورت میگیرد کمااینکه برخی از کاتبان تورات حتی شماره حروف و کلمات و قسمتهای مختلف تورات را از حفظ در ذهن خود دارند.
هرگونه خدشه حتی در یک حرف از حروف کتاب مقدس و یا حتی جدا شدن تکههای پوستی که تورات روی آنها نوشته شده است و یا نوشتن تورات توسط یک شخص لامذهب منجر به قطع قرائت آن تا زمان تصحیح آن نقص میگردد.
اما نکته دیگری که بعد از چندین هزار سال اصالت این کتاب آسمانی را به نحو دیگری اثبات میکند این است که با توجه به گالوت (پراکندگی یهودیان در سراسر دنیا) بعد از خرابی معبد حضرت سلیمان نبی (ع) و آبادی و خرابی مجدد این معبد برای مرتبه دوم و کوچانیده شدن بنیاسرائیل(۱۹۰۰ سال پیش) به کشورهایی مانند بابل (عراق کنونی) و ایران و در ادامه به هند و افغانستان و یمن و سراسر اروپا و … و با توجه به عدم وجود وسایل ارتباطی از جمله تلفن و برق و کامپیوتر و نبود وسایل نقلیه و … و این که به ناچار گروههای مختلف از اسباط ۱۲ گانه بنیاسرائیل با یکدیگر هیچ ارتباطی نداشتهاند و با مرور زمان عدهای از دین و آیین و مذهب خود به دور افتادهاند و حتی عدهای در اثر فشار سایر اقوام و تهدید و ارعاب و تطمیع و … دست از دین خود کشیدند و گروهی آن چنان از دیگران دور افتاده شدند که حتی به مرور زمان سبط اجدادی خود را فراموش کردند و یا این که قوانین دین خود را از یاد بردند و …
همواره گروهی از یهودیان با وجود سختیهای فراوان و آزمایشات الهی، با دقت هر چه تمام قوانین دین خود را رعایت نمودند که این امور همه از قبل در تورات بیان و پیشبینی شده است (سفر تثنیه فصل ۲۸).
باوجود جمیع دلایل گفته شده باز ممکن است در برخی از افراد این شک ایجاد شود که در طی چند هزار سال یهودیت، در اثر شرایط ناخواسته ذکر شده و با توجه به ادامه کتابت تورات در این سالها، تغییر ناخواسته در بعضی از قسمتها رخ داده باشد و … اما به لطف پروردگار و جانفشانی بنیاسرائیل در رعایت قوانین تورات، مشاهده میشود که در حال حاضر نسخههای گوناگون و متفاوتی از تورات عبری در دسترس نیست و به عبارت دیگر، وجود تنها یک نسخه از تورات عبری در بین تمام یهودیان در سراسر جهان اصالت آن را به طریق دیگری اثبات میکند. به کلامی دیگر تمامی طومارهای تورات عبری در سراسر جهان پس از گذشت چند هزار سال و کتابت چندین میلیونی در نقاط پراکنده در سراسر جهان و به طور مستقل از یکدیگر، عیناً مشابه است.
که بنوبه خود امری شبیه به معجزه به نظر میرسد.
از اصول ایمانی یهودیان که هر روزه در کنیساهای یهودیان در سراسر جهان و بعد از نماز صبح قرائت میشود، همین اصل اصالت تورات و تقدس و آسمانی بودن آن است.
از این جهت قویترین استدلالها در جهت اثبات اصالت تورات وجود دارد که این کتاب مقدس را در سایۀ الطاف بیکران پروردگار و طبق قول ا.لهی (که هرگز از نسل یهود فراموش نمیگردد سفر تثنیه فصل ۳۱ آیه ۲۱) از هر نوع آسیبی محفوظ داشته است.
البته گاهی در بعضی نشریات و یا در گفتار بعضی از سخنرانها متأسفانه تصور و ادعایی مبنی بر تحریف تورات مطرح میشود که البته اگر این امر به نیت خاص و یا هدف دیگری مطرح نشده باشد باید با خوشبینی آن را به حساب کم اطلاع بودن و عدم آشنایی آن نویسنده یا گوینده، نهاد و البته هر ادعایی نیاز به اثبات و ذکر دلیل و مدرک معتبر دارد و گرنه ایجاد شک و شبهه در مسألهای دلیل بر اثبات و یا حقانیت در اثبات مسألهای دیگر نمیشود.
دکتر فرزین فرنوشی
عضو هیئت مدیره انجمن کلیمیان تهران