خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سخنگوی طالبان: جنگ در بیرون از کشور «بدون اجازه‌ی امیر» جایز نیست

ذبیح‌الله مجاهد به عنوان سخنگوی طالبان می‌گوید: بر اساس فتوای دارالافتای این گروه تکفیری گفته می شود علیه جنگ در خارج از کشور را «جهاد» ندانسته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که دارالافتای این گروه علیه جنگ در خارج از کشور فتوا داده و آن را «جهاد» ندانسته است.

مجاهد روز جمعه ۲۰ مردادماه به طلوع‌نیوز گفته‌ است که دارالافتای طالبان دستور داده که جنگ در بیرون از کشور «بدون اجازه‌ی امیر» جایز نیست.

اخیرا شماری از رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که آن کشور خواستار صدور فتوای علنی از سوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان برای «غیراسلامی» خواندن فعالیت تحریک طالبان پاکستان است.

در گزارش روزنامه اکسپرس تریبون آمده بود که چنین دستوری در میان نیروهای طالبان ابلاغ شده است.

اما سخنگوی طالبان می‌گوید که چنین فتوایی از طرف هبت‌الله آخوندزاده صادر نشده، بلکه دارالافتای این گروه «به مجاهدین راهنمایی کرده که بیرون‌ رفتن به‌خاطر جنگِ بدون اجازه را کسی جهاد نمی‌گوید».

او تأکید می‌کند که در چنین حالتی «امر امیر، حکم امیر یا اجازه‌گرفتن از امیر مسلمانان، ضروری است».

طالبان هبت‌الله آخوندزاده را «امیرالمؤمنین» خطاب می‌کنند و پیروی از دستورات او را واجب می‌دانند.

پیش از این یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان گفته بود که اگر کسی برای جنگ به بیرون از کشور برود «جنگ او جهاد نیست».

پس از افزایش حملات در پاکستان، مقام‌های آن کشور به‌صورت گسترده از دست‌داشتن شهروندان افغانستان در این حملات ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان همچنین ادعا کرد که سه نفر از مهاجمان حمله‌ی دوازدهم ماه جولای در منطقه‌ی «ژوب» شهروندان افغانستان و از ولایت‌ قندهار بوده‌اند.

پاکستان از طالبان می‌خواهد که به گروه‌های تروریستی اجازه ندهد که از خاک افغانستان استفاده کنند.

اما طالبان ادعای مقام‌های پاکستانی را همواره رد کرده‌اند و می‌گویند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

آنتونیو جوستوزی پژوهشگر ارشد موسسه رویال خدمات متحد در لندن و نویسنده کتاب طالبان در جنگ در گزارشی در مورد تقابل طالبان با گروه‌های جهادی می نویسد:

در مورد TTP پاکستان، طالبان عمیقاً در مورد اینکه در مورد آن چه کاری انجام دهند، اختلاف نظر دارند. شبکه حقانی و بیشتر طالبان از شرق افغانستان، تحریک طالبان پاکستان را برادران خود می‌دانند و در برابر هرگونه ایده برای سرکوب آنها یا وادار کردن آنها به دست کشیدن از حملات علیه پاکستان مقاومت می‌کنند.

رهبر طالبان، هبت الله آخندزاده، ظاهراً تمایل بیشتری به مداخله دارد، اما قدرت او برای انجام این کار در شرق افغانستان، جایی که تحریک طالبان پاکستان در آن مستقر است، تقریباً وجود ندارد.

رویکرد مصالحه‌ای که در عوض اتخاذ شد، برای اولین بار شاهد تلاش ناموفق حقانی‌ها برای میانجیگری بین تحریک طالبان پاکستان و اسلام آباد در سال ۲۰۲۲ بود. آنها اکنون به دنبال جابجایی جزئی نیروهای تحریک طالبان پاکستان و غیرنظامیان مرتبط به شمال افغانستان هستند – یعنی دور از مرز پاکستان.

منبع اطلاعات روز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.