خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واعظ اخوانی محکوم به اعدام از اخوان المسلمین و اتحاد العلماء انتقاد کرد

وجدی غنیم، واعظ اخوانی محکوم به اعدام، در یک پیام ویدئویی از اخوان المسلمین و اتحادیه جهانی علمای مسلمان به دلیل دیدار اخیر آنها با رجب طیب اردوغان، انتقاد کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وجدی غنیم، واعظ اخوانی محکوم به اعدام اخوان المسلمین مصر، در یک پیام ویدئویی از اخوان المسلمین و اتحادیه جهانی علمای مسلمان (اتحاد العلماء) به دلیل دیدار اخیر آنها با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه انتقاد کرد.

غنیم در این ویدئو گفت: اتحادیه علمای مسلمان از برخی افراد غیرعضو دعوت کرد تا در نشست با رئیس جمهور ترکیه شرکت کنند اما نسبت به دعوت وی اعتنایی نکردند.

او همچنین گفت که ۹ سال است که در ترکیه زندگی می‌کند و مقامات از اعطای اقامت یا تابعیت به او خودداری کرده‌اند. او با بیان اینکه دیگر نمی‌داند باید چه کار کند از آنکارا خواست تا راه حلی برایاین مشکل بیابد.

غنیم در ویدئویی که در رسانه‌ها منتشر شد گفت: از ۹ سال پیش تا کنون برای اقامت و شهروندی درخواست داده است، به این امید که آزادی رفت و آمد و دسترسی به درمان در ترکیه به او داده شود، اما همچنان دولت از اعطای تابعیت به وی امتناع می‌کند.

پس از پیروزی اردوغان مشخص شد که مسئولین ترکیه به دنبال کشور جدیدی هستند تا او را به آنجا بفرستند، زیرا دیگر نمی‌تواند در ترکیه زندگی و اقامت کند.

دکتر عمرو عبدالمنعم، کارشناس جنبش‌های منطقه، در توضیح می‌گوید: وجدی غنیم پیش از این با اخوان المسلمین نیز دچار مشکل شده بود و در ماجرای انتخابات اتحادیه کارگری در سال ۱۹۹۴ دستگیر شد.

او در زندان استقبال طره زندانی بود و از گروه اخوان المسلمین خواست که او را به زندان المزرعه منتقل کنند، اما درخواست وی پذیرفته نشد.

پس از پیروزی محمد مرسی در انتخابات مصر، وجدی غنیم و پسرش بار دیگر با ارسال درخواستی به مرسی، از او خواستند که او را در یکی از پرونده‌هایی که در رژیم رئیس جمهور سابق حسنی مبارک محکوم شده بود، عفو کند. با این حال، بار دیگر به درخواست‌های او توجهی نشد.

اتهامات وجدی غنیم

وجدی غنیم واعظ اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۷ توسط دادگاه کیفری قاهره به اعدام محکوم شد. برخی از اعضای اخوان المسلمین نیز به همراه وی به ایجاد هسته‌ای به نام گروه وجدی غنیم برای انجام اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری در مصر متهم شدند.

دادستانی مصر واعظ فراری و دیگران را به این دلیل متهم کرد که از سال ۲۰۱۳ تا اکتبر ۲۰۱۵، گروهی را بر خلاف قانون تشکیل دادند که هدف آن فراخوانی برای اخلال در مفاد قانون اساسی و قوانین است، اخلال در اقدامات نهادهای دولتی، تعرض به آزادی شخصی شهروندان و لطمه زدن به وحدت ملی و صلح اجتماعی بوده است.

دادستانی همچنین تأیید کرد که متهم ردیف اول که یک واعظ است رهبری این گروه را بر عهده گرفته و حکم به تکفیر حاکم و مشروعیت قیام علیه وی داده است.

تبعید و تحریک

وجدی غنیم با نام کامل وجدی عبدالحمید محمد غنیم در ۸ فوریه ۱۹۵۱ در استان اسکندریه به دنیا آمد.

وی در سال ۲۰۰۱ با حکم قضایی برای انجام مراسم حج مصر را ترک کرد.

در سال ۲۰۰۸ به دلیل موضعی که در قبال کویت در جنگ عراق داشت از بحرین اخراج شد و به چندین کشور از جمله انگلیس سفر کرد که به اتهام تحریک تروریسم از آنجا اخراج و از ورود مجددش جلوگیری شد.

او چندین سال در زندان‌های مصر و همچنین در کانادا، آمریکا، سوئیس، آفریقای جنوبی و یمن بازداشت بود.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.