خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا پرداخت پاداش نقدی برای ازدواج در چین حریف تبعیض جنسیتی خواهد شد؟

تبعیض جنسیتی و کلیشه های سنتی زنان در مورد مراقبت از فرزندان در چین باعث کاهش ازدواج در چین و جمعیت در این کشور پهناور شده است که با درنظر گرفتن پاداش نقدی دولت چین برای ازدواج جوانان برنامه ریزی می کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مقامات یک شهرستان در شرق چین به هر عروس که زیر ۲۵ سال سن داشته باشد ۱۰۰۰ یوان (۱۳۷ دلار) هدیه می‌دهند. در این اطلاعیه که هفته گذشته در حساب رسمی شهرستان «چانگشان» منتشر شد، آمده است که این جایزه ترویج «ازدواج متناسب با سن و فرزندآوری» برای ازدواج اول در چین است. همچنین شامل مجموعه ای از یارانه های مراقبت از کودک، باروری و تحصیل برای زوج هایی که دارای فرزند هستند، می شود.

کاهش جمعیت چین

چین که تا چند ماه پیش پرجمعیت ترین کشور دنیا بود چند سالی است سیاست تک فرزندی را کنار گذاشته است. چین با کاهش شدید جمعیت مواجه است به طوریکه جوانان یا ازدواج نمی‌کنند و یا در صورت ازدواج حاضر به فرزندآوری نیستند. مقامات با توجه به اولین کاهش جمعیت چین در شش دهه اخیر و پیری سریع جمعیت، مجموعه‌ای از اقدامات را برای افزایش نرخ زاد و ولد از جمله مشوق‌های مالی و تسهیلات مراقبت از کودکان معرفی کرده‌اند.

محدودیت سنی قانونی ازدواج در چین ۲۲ سال برای مردان و ۲۰ سال برای زنان است، اما تعداد زوج هایی که ازدواج می کنند در حال کاهش است. بر اساس داده‌های دولتی منتشر شده در ژوئن، نرخ ازدواج در سال ۲۰۲۲ با ۶.۸ میلیون نفر، پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۸۶ است. سال گذشته ۸۰۰۰۰۰ ازدواج کمتر از سال ۲۰۲۱ ثبت شده است.

گفتنی است هزینه های بالای مراقبت از کودک و اجبار به ترک کار از یک سو و همچنین تبعیض جنسیتی و کلیشه های سنتی زنان در مورد مراقبت از فرزندان در چین باعث کاهش ازدواج و جمعیت در این کشور پهناور شده است.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.