خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مردی در قامت الهیات عملی | یادداشتی از روح‌الله رحمانی شمس

رئیس گروه گفتگوی ادیان «دکتر روح‌الله رحمانی شمس» در پاره‌ای از یادداشت خویش به مناسبت سالروز ربوده شدن امام موسی صدر آورده است: باید الهیات را از سیره امام موسی صدر آموخت که با حضور پرشور خود تعلیم دهنده الهیات عملی، مدارا، صلح و درس‌آموز خداشناسی بود.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان‌نیوز)، دکتر روح الله رحمانی شمس رئیس گروه گفت‌وگوی ادیان مرکز صلح و گفت‌وگوی دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت ۹ شهریور ماه «سالروز ربوده شدن امام موسی صدر» در یادداشتی با عنوان «مردی در قامت الهیات عملی» آورده است:

دهه‌های متمادی از آغاز مباحثات نظریه‌پردازی‌ها و اقدامات در موضوع گفت‌وگوی ادیان می‌گذرد. آزمون و خطاهای بی‌شماری در این مسیر بوده است تا این امانت به دست آیندگان سپرده شود و صلح و صلح‌بانی را به فرزندان خود هدیه نماییم.

یکی از مصلحان قرن اخیر که در دو حیطه حقیقت و واقعیت با ایمان کامل و عزم راسخ در این عرصه گام نهاد امام موسی صدر بود. وی مصداق بارز «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً» (احزاب ۲۳) بود و در این راه نه چون سخنوران که به حق سخنور شهیری نیز بود، بلکه به‌سان مجاهدان فی سبیل الله در این مسیر گام نهاد و آنچه از خط مشی وی تا به امروز به یادگار مانده است تمام الگو و نقشه راهی است تا بتوان راهی که آغازی به تاریخ بشر بر آن متصور است، اما پایان آن تا وجود انسان و انسانیت در این کره خاکی است، با تمام همت آن را به پیش برد.

مردی که با اندیشه الهی، الهیات عملی گفت‌وگو، هم زیستی و مصداق بارز کلام امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب (ع) در نامه به مالک اشتر نخعی که «وأشعِرْ قَلبَکَ الرَّحمَهَ لِلرَّعِیَّهِ، والمحبَّه لَهُم، واللُّطفَ بهِم، ولاتَکونَنَّ علَیهِم سَبُعا ضارِیا تَغتَنِمُ أکلَهُم؛ فإنَّهُم صِنفانِ: إمّا أخٌ لَکَ فی الدِّینِ، أو نَظیرٌ لَکَ فی الخَلقِ …» را برای مسلمانان چه شیعه و سنی و چه مسیحی و تمام ادیان و مذاهبی که کم یا زیاد امام موسی را می‌شناختند، تفسیر و تحلیل نمود.

گفتمان امام موسی صدر گفتمانی است که اصل و اساس آن در کلیسای کبوشیه لبنان بیان گردید: «اجتمعنا من اجل الانسان»؛ هدف وی انسان بود و راهی که در آن گام نهاده بود انسان‌سازی؛ الهیات عملی که در تک‌تک انسان‌ها اثرگذار بود، از آن پیرمرد بستنی‌فروش بازار صور تا مردم کوچه و خیابان‌های بیروت تا بزرگان اهل سنت صیدا و بزرگان شیعه جنوب لبنان و تا اسقفان و کشیشان کلیسای جامع جونیه؛ الهیات امام موسی الهیاتی بود که فقیر و غنی لازم است در کنار یکدیگر جامعه را بسازند، اغنیا با همت بالا فقر را ریشه کن کنند و فقرا با رفع شدن نیاز مادی خود، حرکت جامعه را سرعت بخشند.

باید الهیات را از سیره امام موسی صدر آموخت که نه در گوشه خلوت خود مشق الهیات و عرفان نماید، بلکه با حضور پرشور خود تعلیم دهنده الهیات عملی، مدارا، صلح و درس‌آموز خداشناسی بود.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.