خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا می توان با انرژی مثبت درمان شد؟

به گزارش ادیان نیوز، انرژی درمانی مقوله ای است که امروز در جامعه ما در میان افواه کم شنیده نمی شود؛ پدیده ای که ادعا می شود با کمک انرژی می توان بسیاری از بیماری ها را درمان کرد و از رنج بیمار کاست؛ در خصوص این مساله و صحت و اعتبار آن با حجت الاسلام امیرعباس عبداللهی، کارشناس مسائل فرهنگی و فِرَق و ادیان به گفتگو نشسته ایم، گفتگوی ما را با این استاد حوزه و دانشگاه می خوانید:
چه تعریفی از انرژی درمانی می توان ارائه کرد و مفهوم آن چیست؟
انرژی درمانی روشی است که افرادی بر اساس آن ادعا می کنند به کائنات تسلط داشته و می توانند آنها را در اختیار خود قرار داده و آن انرژی و نیرویی که می خواهند، از آن دریافت کرده و بیماران را درمان کنند.
با این توصیف آیا انرژی درمانی پایه علمی دارد و می توان به راستی به وسیله آن افراد بیمار را درمان کرد؟
اینکه جهان مملو از انرژی است، مساله ای غیر قابل انکار بوده و از نظر علمی نیز ثابت شده است. برخی پدیده ها دارای انرژی خاص و مثبتی هستند که می توانند تاثیرات مثبتی نیز داشته باشد که این مساله نیز جای بحث دارد. اما گاه وجود چنین مسائلی موجب می شود، برخی استفاده های سوء توسط بعضی افراد صورت بگیرد.
انرژی درمانی ادعایی است که از نظر علمی ثابت نشده و اینکه می توان از قِبَل آن افراد بیمار را درمان کرد و از آلام و دردها کاست، صحت علمی ندارد.
اگر این موضوع بر پایه علمی استوار بود، باید حداقل بیمارستانی در کشور تاسیس می شد یا رشته ای آکادمیک با این عنوان در دانشگاه تاسیس و تدریس می شد. آیا اگر این اتفاق و ادعا درست بود، دیگر چه نیاز به پزشک و معالجه و درمان در مراکز درمانی بود؟! به طور مثال امروز مشاهده می کنیم که در کشور ما پزشک هسته ای وجود داشته و کلینیک هایی نیز در این راستا طی سالهای اخیر تاسیس شده اند. اما افرادی که ادعا می کنند انرژی درمانی انجام می دهند، برای خود سابقه ای ۷۰ ساله تراشیده اند که این ادعای گزافی بیش نیست. حال اگر این ادعا صحیح باشد، چرا هیچ مرکز علمی و وزارتی این مساله را تایید نکرده و بیمارستان و کلینیکی با این عنوان در کشور نداریم؟
یعنی شما وجود انرژی مثبت را انکار می کنید؟
خیر، هرگز؛ همان طور که اشاره شد، جهان پیرامون ما مملو و سرشار از انرژی های مثبت و منفی است. به طور مثال دانشمندان کشف کرده اند که مولکول آب، با تغییر محیط و شرایط، دچار تغییر و تحول می شود. انرژی های مثبت می تواند مولوکل های آب را زیبا و جذاب کرده و برعکس انرژی های منفی شمایلی نازیبا به آن ببخشد. اما اینکه مسائلی همچون قانون جذب و صدور انرژی مثبت برای انجام کاری و رسیدن به هدفی کافی باشد، این طور نیست. مثلا نمی توان نشست و با فکر کردن و اندیشیدن و موج مثبت ساطع کردن، به کره ماه رفت و آن را فتح کرد. یا کسی که دچار بیماری سنگ کلیه و … است، نمی تواند تنها با صدور انرژی مثبت و افکار مثبت بیماری خود را درمان کرده و التیام یابد. بلکه واقعیت آن است که انرژی مثبت، نقشی موثر دارد اما در کنار سایر مقدمات. برای فردی که بیماری دارد، تنها اندیشیدن مثبت کافی نیست بلکه در کنار انرژی مثبت، باید به پزشک مراجعه کرد و با مصرف داروهای تجویزی، روند بهبود را طی کرد.
بنابراین، انرژی درمانی و تنها انرژی مثبت ساطع کردن بدون هیچ حرکتی، برای انجام کاری و رسیدن به هدف و مقصدی نه پایه علمی دارد و نه روایی. در روایات و منابع دینی ما نیز مساله ای به عنوان انرژی درمانی و شبه آن وجود ندارد. حتی در روایتی وارد شده که حضرت موسی (ع) وقتی دچار یک بیماری شد، خداوند به او دستور داد با استفاده از خاکشیر، خود را نجات دهد و به ایشان نفرمود که با انرژی، خود را درمان کنند. در حقیقت این روایت نشان می دهد، در جهان مادی هر مساله و موضوعی نیازمند اسباب و علل مادی است و نمی توان به علل غیرمادی صرف امور زندگی را به پیش برد هر چند این امور نقش کمک کننده دارند.
کم نیستند افرادی که با تکیه و باور بر انرژی درمانی، این مساله دغدغه ذهنی و روزمره آنها بوده و در پی آن وقت و هزینه صرف می کنند؛ با توجه به اینکه اشاره کردید انرژی درمانی مبنا و پایه علمی ندارد و اثبات نشده است، افرادی که به دنبال این قبیل امور زندگی خود را صرف می کنند، دچار چه مشکلات و مسائلی می شوند و به عبارت دیگر سبک زندگی آنها دستخوش چه تغییر و تحولاتی می شود؟
از آنجایی که امروز بحث انرژی درمانی تنها ادعایی برای کسب منفعت و سودِ عده ای از شیادان و کلاهبرداران است، افرادی که به آنها مراجعه می کنند، دچار ضربات متعددی و گاه جبران ناپذیر می شوند. در حقیقت مراجعه کننده به دنبال درمان بیماری خود است و برای رهایی از درد و رنج خود به اصلاح به هر دری می زند تا بهبوی یافته و درمان شود. در این میان شیادان از جهل برخی افراد سوء استفاده کرده و برای رسیدن به مقاصد خود، زندگی آنها را دگرگون می کنند. به طور معمول این مراجعه کنندگان از نظر روانی دچار آشفتگی و ناراحتی شده و اعتماد به نفس خود را از دست داده و وقتی می بینند بهبودی حاصل نشد، ناامید و افسرده می شوند، حتی برخی از آنها دچار عقده های روانی می شوند. از نظر مادی نیز این افراد هزینه های هنگفت صرف انرژی درمانی می کنند و از این نظر نیز باری سنگین مالی بر خانواده وارد کرده و اقتصاد و معیشت خانواده را نیز دچار مشکل و اختلال می کنند.
علاوه بر این، حتی گاه گزارش های رسیده حاکی از آن است که در این جلسات انرژی درمانی، افراد دچار سوء استفاده های جنسی و فساد اخلاقی مدعیان شده اند. بنابراین، وقتی هیچ مرجع معتبری در کشور بحث انرژی درمانی را تایید نکرده، چرا باید دست به کاری بزنیم که جز یاس و خسارت چیز دیگری به دنبال ندارد. 
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.