خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تولید محتوای قرآنی

دکتر سید محمد رضا نواب درخصوص هوش مصنوعی و فرآوری قرآنی مطرح کرد: هتک حرمت یک جنگ رسانه‌ای است و اقتضائات آن هم رسانه‌ای است و نوع مواجهه ما با این جنگ رسانه‌ای باید چینش رسانه‌ای باشد تا بتوانیم در جنگ نرم پاسخ آنان را بدهیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید با تولید محتوای رسانه‌ای درگیر شود تا بتواند جریان‌سازی و تولید محتوای دینی و قرآنی انجام بدهد، گفت: بدنه حوزه علمیه هنوز با تولید محتوا و هوش مصنوعی درگیر نشده است درحالیکه به ناچار باید به این سمت حرکت کنیم و این یک واجب ضروری است تا بتوانیم پیام خود را به دنیا مخابره کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدرضا نواب، رئیس دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب در نشست تخصصی «بررسی ابعاد و خاستگاه رسانه‌ای غرب از هتک ساحت قدسی قرآن کریم» بیان کرد: غرب متأسفانه یکی از بزرگترین خطاهای استراتژیک خود را انجام داده است و تکرار این اتفاق اگرچه سخت و دردناک است اما دستاوردهای بزرگی برای بشریت و جهان اسلام دارد همانطورکه در صدر اسلام هم داشتیم.

وی افزود: قرآن وحدت‌آفرین‌ در میان مسلمانان است به‌نوعی محور و جمع‌کننده همه مسلمانان است و این اتفاق ظرفیت خوبی را برای مسلمانان جهان ایجاد می‌کند. هتک حرمت یک جنگ رسانه‌ای است و اقتضائات آن هم رسانه‌ای است و نوع مواجهه ما با این جنگ رسانه‌‎ای باید چینش رسانه‌ای باشد تا بتوانیم در جنگ نرم پاسخ آنان را بدهیم.

نواب اظهار کرد:در حوزه علمیه و نگاه‌های متداول بین حوزویان هنوز در حوزه رسانه به نظریه‌ای شاخصی نرسیدیم و گاهی اوقات نگاه به رسانه نگاه ابزارانگارانه است و عده‌ای بر این باورند که با نگاه ابزارانگارانه باید به سراغ رسانه برویم و تا زمانی که به این شکل به رسانه بنگریم با انواع و اقسام جنگ‌ها و هجمه‌ها از سمت غرب مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه هر نوع خبر منتشر شده در فضای مجازی یک برداشت مثبت و یک برداشت منفی دارد، ادامه داد: قرآن، بالاترین ظرفیت را برای تولید محتوا برای هر ذائقه‌ای دارد بنابر این ما به عنوان مسلمان باید شناختی نسبت به فضای مجازی و محتواهای تولید شده انجام بدهیم و باید تکلیف خود را با رسانه یک‌بار برای همیشه مشخص کنیم.

نواب تصریح کرد: اگر حوزه علمیه قم امروز مالک اپلیکیشن اینستاگرام یا توییتر بود با همه مضرات و محتواهای صالح یا ناصالح، آیا این موضوع به نفع مسلمانان بود یا به ضرر جهان اسلام؟ اگر ما سراغ این پلتفرم‌ها رفته بودیم و مالک آن بودیم آیا برای اسلام مفید بود؟ من اعتقاد دارم باید به سراغ توسعه پلتفرم‌ها و هوش مصنوعی برویم اگر برای دنیا محتوای قرآنی تولید نکنیم دنیا برای فرزندان ما تولید محتوا می‌کند.

وی افزود: میزان سرچ کردن کلمه قرآن در هفته‌های اخیر چندین‌ برابر شده است و این اتفاق ظرفیت مناسبی را برای مسلمانان ایجاد کرده است زیرا اگر کسانی در اقصی نقاط دنیا هستند که هیچ نامی از قرآن نشنیده و اطلاعی ندارند، با ترند شدن نام قرآن، آن را می‌شناسند.

نواب با اشاره به اینکه دولت کشورمان باید از این اقدام استفاده بهتری برای وحدت جهان اسلام انجام می‌داد اما این بهره را نبرد، گفت: سرویس‌های جاسوسی و موساد پشت پرده قرآن‌سوزی است و دولت‌ سوئد برای امتیازگیری از جهان اسلام از این حربه استفاده می‌کند برای سوئد به‌عنوان کشوری که محلی از اعراب نداشت و در بین کشورهای اسلامی اهمیت نداشت.

وی ادامه داد: هتک حرمت همزمان به قرآن و مقام معظم رهبری برای مسلمانان نشانه‌ای است که نام ایشان هم به جهت نشر و اهمیت دادن به معارف قرآنی در طی این سال‌ها، در کنار قرآن تثبیت شده است.

نواب اظهار کرد: این اقدام تبعات وحدت‌آفرین برای جهان اسلام دارد و باید به همه افکار و جریانات سمت و سو داد تا به سهم خودشان به مقابله بپردازند و طبیعتاً نوع گرایش‌ها و افکار مختلف می‌تواند با این اقدام مخالفت کند و برخی تندروی‌ها برای اسلام ضرر دارد و باید دولت‌ها از وقوع آن جلوگیری کنند اما هرنوع فکر و نگرشی می‌تواند وارد این صحنه شود تا توانایی مقابله معنادار با این جریان پیدا کنند، باید اجازه بدهیم تا همگی وارد این تقابل شوند اما هدایت‌شده باشد.

وی ادامه داد: بی‌شک رویکرد به اسلام و قرآن درحال ازدیاد است و غرب از این معنا و مفهوم می‌ترسد و درصدد جلوگیری از آن برمی‌آید اما به‌نظر می‌رسد پشت پرده اتفاقات اخیر موضوعات سیاسی و جنگ رسانه‌ای باشد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه ما نیازمند پروداکت برای مقابله با غرب هستیم، بیان کرد: پروداکت در حوزه تعامل مردم با روحانیون در ایران وجود ندارد که بتوانند از طریق پلتفرم به‌‎آسانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند همچنین پروداکت در حوزه ارتباط مسلمانان در حوزه قرآن وجود ندارد که مأموریت اوقاف است درواقع کلیه قرآنیان اسلام نمی‌توانند به آسانی با یکدیگر تعامل کنند و همدیگر را بشناسند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید با تولیدمحتوای رسانه‎ای درگیر شود تا بتواند جریان‌سازی انجام بدهد، ادامه داد: بدنه حوزویان هنوز با تولیدمحتوا و هوش مصنوعی درگیر نشده است درحالیکه به ناچار باید به این سمت حرکت کنیم و این یک واجب ضروری است. حوزه علمیه برای اینکه پیام خود را به دنیا مخابره کند باید بر فناوری اطلاعات اشراف کامل داشته باشد و بدنه حوزویان باید در این حوزه ورود جدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز در این نشست بیان کرد: اهانت به کتاب مقدس را جایز نمی‌دانیم و در دین اسلام به همه کتب آسمانی باور و اعتقاد داریم همانگونه که به همه پیامبران الهی باور و اعتقاد داریم.

وی با بیان اینکه واژه نور در قرآن کریم برای قرآن، پیامبر و امام به کار رفته است، افزود: در سوره توبه آیه ۳۲ فرمود: «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» و درسوره صف آیه ۸ فرمود:« یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» و در ادامه هر دو سوره فرمود:« هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ اوست کسى که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند هر چند مشرکان را ناخوش آید» براساس این آیات، اراده تکوینی خداوند بر آن است تا دین را تمام کند و این کار را انجام می‌دهد.

نقیب اظهار کرد: موضوع قرآن‌سوزی بستگی به موقعیت مکانی و انگیزه‌های فردی و اجتماعی دارد. گاهی اوقات انگیزه‌ها به عدم توانایی مقابله با قرآن بازمی‌گردد، اسلام بر مبنای قرآن شکل گرفته و نقطه محوری همه مسلمانان است اما گاهی اوقات انگیزه‌هایی برای اسلام هراسی وجود دارد درواقع عده‌ای به نام قرآن، هراس و وحشتی را نسبت به اسلام در جهان ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از انگیزه‌های هتک حرمت قرآن یا قرآن‌سوزی، تقدس‌زدایی از قرآن است و موضوعات رسانه‌ای و سیاسی هم از دیگر انگیزه‎های این اقدام موهن است که به نوعی قومیت‌ها و مذهب و دین را تحریک کنند. به‌نظر می‌رسد اتفافات اخیر فردی نیست و دولت‌ها و سرویس‌های جاسوسی پشت پرده قرآن‌سوزی‌های اخیر است.

نقیب تصریح کرد: دولت‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی تاکنون اقدامی علیه این هتک حرمت انجام ندادند و انتظاری از آنان نیست ما مسلمانان باید آ‌ن‌قدر قوی باشیم که بتوانیم از طریق رسانه پیام خود را به جهان مخابره کنیم و دولت‌های اسلامی باید قدرت و اتحاد بیشتری داشته باشند و در ایران حوزه‌های علمیه باید قدرت بیشتری پیدا کند تا بتواند استدلال و پیام خود را انتقال بدهد اما تا رسیدن به این موضوع فاصله داریم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری پس از امام خمینی(ره) نماد انقلاب است و نشر آموزه‌های قرآنی از انقلاب آغاز شد، افزود: در دوران امیرالمؤمنین(ع) بغض‌ها و کینه‌های مردم بروز و ظهور پیدا کرد و نقاط تاریک روشن شد همانگونه که در دوران ولایت مقام معظم رهبری بغض‌ها و کینه‌های دشمنانان روشن شد.

نقیب با بیان اینکه مقابله با قرآن‌سوزی‌های اخیر نیازمند اتحاد بزرگان دینی ما و کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: اگر مراجع عظام، بزرگان دینی و رهبران دینی کشورهای اسلامی موضع‌گیری صریح، جدی و واحد داشته باشند همه مسلمانان وظیفه خود را می‌دانند تا از آن پیروی کنند اما اگر موضع‌گیری سریع اتفاق نیفتاد افراد متفرقه ورود پیدا می‌کنند و در چنین شرایطی تندروی‌های مختلف و ناهنجاری رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: کشورهای غربی مبانی مختلفی را برای خود مشخص کردند و محکم و جدی بر آن مبانی پایبند هستند و با دنیا هم براساس همان مبانی مقابله می‌کنند، ما مسلمانان هم باید مبانی خود را بشناسیم و آن را به دنیا تفهیم کنیم و براساس همان مبانی با دنیا مقابله کنیم، این مبانی هنوز برای خودمان و جهانیان تبیین و تفهیم نشده است.

نقیب اظهار کرد: قرآن در کشور خودمان و در بین مردم به‌درستی تبیین نشده است و صرفاً در ایام وقوع این حوادث، چندین نشست برگزار شده و به پایان می‌رسد اما باید سلسله جلسات و نشست‌های قرآنی روزانه وجود داشته باشد تا افراد علاقه‌مند بتوانند روزانه یک تولیدمحتوای قرآنی دریافت کنند

وی با اشاره به اینکه از نظر رسانه‌ای تاکنون اقدام شاخصی درباره قرآن انجام نشده است، افزود: به همان میزان که برای اربعین و ایام محرم حرکات شاخص انجام می‌شود، برای قرآن هم باید چنین حرکاتی در بین مردم انجام شود که به‌نظر می‌رسد این وظیفه رسانه‌هاست.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه کمتر از یک درصد موقوفات کشورمان مربوط به قرآن است، بیان کرد: در حوزه وقف آموزش قرآن و فعالیت‌های قرآنی در کشورمان با کمبود شدید مواجه هستیم و در این راستا باید مردم را توجیه کنیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان جامعه قرآنی نداریم، گفت: ما در کشورمان اجتماعات قرآنی داریم که در قالب مسابقات قرآن و گردهمایی حافظان قران کریم شاهد آن هستیم اما جامعه قرآنی نداریم که همگی در یک هدف مشخص حرکت کنند و این ضعف جدی در حوزه قرآن است.

نقیب با بیان اینکه شب شعر قرآنی باید در کشور تشکیل شود، اظهار کرد: شب شعر قرآنی در کشور نداریم، به‌طور مثال شعر آیینی در کشور وجود دارد، آیا نمی‌توانیم در حوزه قرآنی هم شب شعر قرآنی تشکیل بدهیم و شاعران قرآنی تربیت شوند.

وی با اشاره به اینکه حرکت تاریخ دورانی و فنری نیست، ادامه داد: حرکت تاریخ از منظر قرآن کریم یک حرکت مستقیم است که اگرچه دارای نوساناتی است اما سیر مستقیم از حکومت مهدوی آغاز شده و تا رسیدن به خدا ادامه دارد.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.