خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحریف کتاب مقدس، علت اصلی کلیسا گریزی در غرب

به گزارش ادیان نیوز، با اینکه در برخی کشورهای غربی جمعیت بزرگسالان حتی به دو برابر رسیده است و معمولا بزرگسالان نسبت به جوانتر‌ها بیشتر به اماکن مذهبی رفت و آمد می‌کنند؛ ولی نمودارها در این کشورها برعکس‌ شده و رشد قابل توجه افراد کلیساگریز را نشان می‌دهد.
بر اساس پژوهش‌ها و نتایج تحقیقاتی “بارنا” -که در غرب از آن به عنوان یک مرکز تحقیقاتی معتبر و مهم یاد می‌شود- در کشوری مانند آمریکا، یک چهارم ساکنان دو ایالت پرجمیعت “نیویورک” و “کالیفرنیا” در شمار افرادی به حساب می‌آیند که هرگز به کلیسا نرفته‌اند.
اکثر کلیساگریزان اذعان می‌کنند که کتاب مقدس تحریف شده است و مسائلی مانند مغفرت مسیح، شیطان و رستگاری نهایی را که در کتاب مقدس از آن سخن به میان آمده، قبول ندارند.
در میان کلیساگریزان، افراد نخبه و سرشناس با ایدئولوژی سکولاری دیده می‌شود که در دو دسته تقسیم بندی می‌شوند: بخشی از این افراد تاکید دارند که کلیسا و مسائل مربوط به آن در حوزه علائقشان نیست؛ ولی برخی دیگر از این افراد خود را عمیقا معنوی می‌دانند.
بنا به اعتقاد کلیساگریزان، فرد دیگری غیر از خود شخص نمی‌تواند راه رستگاری و نجات را به آنان نشان دهد و برای آنها از حقیقت بگوید. این اشخاص فکر می‌کنند که خودشان می‌توانند خوب و بد را تشخیص دهند و ارزشی برای راهنمایان قایل نیستند.
کلیساگریزان مدعی هستند که دغدغه‌های بیشتری از اعضای کلیساها دارند و برای آنان مفاهیمی مانند حقیقت، تجربیات، ارتباطات و معنویت بسیار ارزشمند است؛ اما این این مفاهیم را در لابلای کتاب مقدس جستجو نمی‌کنند.
بر اثر همین نتایج طرح‌های تحقیقاتی است که دولت آمریکا مجبور شد، در زمان تصدی جمهوری‌خواهان بر کاخ سفید، جهت حمایت از کسانی که به طور مرتب به کلیسا رفت و آمد می‌کنند، تبصره بخشودگی مالیاتی را به تصویب برساند.
همین تبصره را بسیاری از گروه‌های غیرکلیسایی خلاف قانون اساسی و بدعت در تاریخ آمریکا عنوان کردند و برخی قضات ایالتی نیز صریحا مخالفت خود با این قانون را به گوش سردمداران کاخ سفید رساندند.
از سوی دیگر برخی تلاش‌های مدیران و کشیشان کلیساها در غرب نیز قابل تامل است. آنان برای جذب بیکاران و اعطای تسهیلات تلاش‌های زیادی می‌کنند. در این راستا افراد بانفوذ کلیسایی با تاسیس کارگاه‌های اشتغالزایی و تلاش در جهت یافتن کار برای افراد بیکار سعی دارند در کنار آن، افراد را با تعالیم انجیل مانوس کنند.
به رغم این تلاش‌ها، مدیران کلیسایی هرگز قادر نبوده‌اند از سیل عظیم بی اعتمادی روزافزون به کلیسا، کتاب مقدس و تعالیم آن جلوگیری کنند و در عوض ظاهر شدن فرقه‌های مختلف، کلیساهای شیطان‌پرستی و روی‌آوری مردم به عرفان‌های شرقی در حال رشد است.
بنا به گزارشی که از سوی “راشاتودی” منتشر شد، در دهه ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، در فرانسه تنها ۱۰ کلیسا ساخته شده و به خاطر عدم تمایل فرانسوی‌ها برای حضور در کلیساهای قبلی، مسلمانان چندین عبادت‌گاه‌ مسیحیان را خریداری و تبدیل به مسجد کرده‌اند.
همچنین بیش از ۱۰۰۰ مسجد در انگلیس وجود دارند که تعداد زیادی از آن‌ها قبلا کلیسا بوده‌اند. علاوه بر این رواج مسیحیت در این کشور به شدت در حال کاهش است، سالخوردگی مسیحیان کشور انگلیس به علاوه عدم تمایل جوانان به پیروی از مسیحیت در این کشور مشاهده می شود.
همچنین تحلیل‌های دیگر نشان می‌دهند، بیشتر مسیحی‌های انگلیسی بالای ۶۰ سال سن داشته و کم‌تر از نیمی از جوانان این کشور خود را مسیحی معرفی می‌کنند. بنابراین تحلیل، سازمان آمار انگلیس نتیجه گرفته است در دهه آینده تنها تعداد کمی از انگلیسی‌ها خود را مسیحی معرفی خواهند کرد.
رسانه انگلیسی “دیلی میل” نیز به تازگی پژوهش قابل تاملی را منتشر و آن را در صدر صفحه اینترنتی خود قرار داد که حکایت از تعجب این رسانه از صندلی‌های خالی روزافزون در کلیسا دارد. این رسانه برای مستندبخشی به گزارش خود، کلیسایی را به تصویر می کشد که در قرن ۱۸ میلادی روزهای یکشنبه ۱۰۰۰ نفر در آن حاضر می‌شدند؛ اما هم اکنون میزان شرکت کنندگان در مراسم پرستشی کلیسا به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد.
 علاوه بر این باید کاهش بی‌سابقه جوانان مسیحی برای کشیش شدن را به این بی رونقی کلیساها در غرب اضافه کنیم؛ در حالی که در گذشته، هم مردم عادی و هم اشراف‌زادگان از کشیش شدن استقبال می‌کردند.
کارشناسان غربی برای توجیه چنین رویه‌ای، عنوان می‌کنند که اروپا قرن ها تحت سیطره کلیسا بوده و یک نوع مسیحیت زدگی در مردم ایجاد شده و تصور می کنند که معنویت مسیحی نمی تواند این خلا را پر کند.
گفتنی است روی‌گردانی مبلّغان مذهبی و دانشجویان الهیات مسیحی و حتی کشیش‌ها و اسقف‌های غربی از کلیسا- با اینکه در یک خانواده‌ به شدّت مذهبی مسیحی رشد کرده‌اند-، بیانگر این واقعیت است که آنها کتاب مقدس را کتابی کامل برای خداشناسی و دیندار شدن و استعداد توافق بر حالات گوناگون و صور متغیر زندگی و مواجهه با قرون مختلف نمی دانند.
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.