خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مفهوم انتظار، تماشاچی بودن نیست

به گزارش ادیان نیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی، در گردهمایی با عنوان «به سوی آفاق روشن» که در استقبال از نیمه شعبان در فرهنگ‌سرای قرآن و عترت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه معنای انتظار، استقبال از منجی عالم بشریت است و انتظار به معنی تماشاگر‌بودن نیست، ابراز کرد: با توجه به اینکه زمان ظهور برای کسی معلوم نیست، باید در عین منتظر بودن، در مسیر درست حرکت کرد و برای عدالت تلاش کرد و در پی تعیین زمان برای ظهور نباشیم.
وی با اشاره به ارتباط تاریخ با مهدویت و پاسخ به این سوال که برای تاریخ عاقبتی وجود دارد یا نقش بشر در اتفاق آخرالزمان چیست، ابراز کرد: تمام دین‌ها درباره آخرالزمان سخن گفته‌اند و هر کدام به نوعی از دیدگاه مارکسیستی، سرمایه‌داری، مادی گرایی و دیدگاه الهی و دینی مطالبی بیان کرده‌اند که در این میان نظام سرمایه‌داری برای تاریخ، پایانی تصور می‌کند؛ ولی دیدگاه دینی ندارد.
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به دیدگاه الهی درباره آخرالزمان، یادآور شد: این دیدگاه برای انسان نقش قائل می‌شود و قانون‌مندی با اراده و اختیار انسان را در تضاد نمی‌داند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انتظار از مسائلی است که در رشد انسان نقش دارد و به‌همین جهت آن را جزئی از فرج دانسته‌اند، ابراز کرد: انتظار برای ظهور منجی در تمام ادیان و دیدگاه‌ها مشاهده می‌شود و اصل ظهور در میان همه ادیان وجود دارد.
وی به روایت‌های مختلف درباره قیام موعود اشاره داشت و خاطرنشان کرد: در این روایت‌ها به این نکته که جامعه بشری مانند یک خانواده خواهند شد و کسی ضد دیگری و برای انتقام کاری نمی‌کند و همه جا پر از محبت و دوستی خواهد شد.
رحیم‌پور ازغدی در ادامه ویژگی‌های دوران ظهور از دیدگاه اقتصادی را مورد بررسی قرار داد و گفت: در این زمان مفهوم مالکیت حقیقی که از آن خداست و رابطه با جهان که در قرآن نیز به آن اشاره شده است، به تعادل می‌رسد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بنابر آنچه در آموزه‌های دینی آمده است، تصرف و در اختیار گرفتن ثروت به دست افراد خاص در دوران آخرالزمان ممنوع است و هر کسی به اندازه نیاز خود از منابع بهره می‌برد. همچنین در آن زمان اقتصادی بدون  ربا، چانه زنی، رانت خواری، کم فروشی و… حاکم خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تبیین این موضوع که مدیریت ناکارآمد موجب هدر رفت نیروی کار می‌شود، ابراز کرد: یکی از ویژگی‌های دوران ظهور این است که مدیران سفیه از کار برکنار شده و همه چیز براساس عقل و با حساب‌وکتاب چینش خواهد شد.
این محقق و نظریه‌پرداز با اشاره به اینکه در آن دوران با منطق سخن گفته می‌شود، گفت: تمام مردم دنیا به دنبال عدالت هستند و کسی با این ویژگی مخالفتی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه به عقیده ما شیعیان، تفسیر و اجرای درست قرآن در اختیار امام زمان(عج) است، گفت: اهل‌سنت نیز درباره ظهور منجی و حضرت مهدی(عج) در کتاب‌هایشان مطالبی آورده‌اند.
رجب و شعبان؛ فرصتی برای بازخوانی اسلام ناب
در این نشست، وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، نیز با تاکید بر نیاز به درک عمیق‌تر از شهر مشهد‌الرضا(ع) به‌عنوان پایتخت معنوی مشهد، ابراز کرد: یکی از ضوابط تبدیل‌شدن به پایتخت معنوی این است که مرکزی برای ارائه معنویت درست و دقیق براساس آموزه‌های شیعی در فضای کشور ایجاد شود که این ظرفیت در مشهد وجود دارد.
وی با بیان اینکه این شهر از جایگاه خاصی در کشور برخوردار است، گفت: باید از ظرفیت بالقوه موجود استفاده کرد و توجه داشت که برخی کارها را نباید انجام داد و با مسدود‌کردن بعضی از انحراف‌ها، از برکت معرفتی و معنوی بهره‌مند شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اهمیت ولایت فقیه و دیدگاه شیعه نسبت به این اصل، اظهار کرد: ولایت نقطه کانونی اتحاد، انسجام و یکپارچگی امت اسلام در مقابل استکبار است.
وی در ادامه به توطئه دشمن در ایجاد شیعه انگلیسی و آمریکایی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم از ولایت سخن بگوییم باید مرز ما با مدعیان ولایت و شیعه انگلیسی و آمریکایی مشخص باشد.
جلیلی با بیان اینکه ادبیات مستضعف و مستکبر از سوی انقلاب اسلامی ایجاد شده و این انقلاب، ادبیات قرآن و اهل‌بیت(ع) را در دنیا بازسازی کرده است، گفت: محرومیت‌زدایی از چالش‌های امروز و از مفاهیم جنگ آخرالزمان است.
وی در ادامه مناسبت‌هایی مانند رجب و شعبان را فرصتی برای بازخوانی اسلام ناب دانست و تصریح کرد: اگر از این فرصت استفاده نکنیم، دیگران برای ترویج خرافات از آن بهره خواهند برد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: برخی  افراد مراقب هستند که در سخنانشان حرفی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی نزنند در حالی که سخن از امام زمان(عج) گفتن با جهاد و ظلم‌ستیزی همراه است. 
منبع: شهرآرا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.