خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فتواهای صدمن یه غاز | از جشن روز ملی عربستان تا مبعث پیامبر

کمیته دائمی فتوا در عربستان جشن­ گرفتن به مناسبت شب قدر و مانند آن و جشن گرفتن برای گرامی­داشت مناسبت‌­ها مانند نیمه شعبان و شب معراج و روز میلاد پیامبر صلوات الله علیه را جایز نمی­‌داند. با این وجود این ایام با واکنش منفی طبقه سنتی و مذهبی عربستان نسبت به جشن روز ملی عربستان نیز مواجهه هستیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پس از واکنش منفی طبقه سنتی و مذهبی سعودی ها نسبت به جشن روز ملی عربستان، عبدالله الضاوی به عنوان حقوقدان و عضو هیئت وکلای این کشور، با هشتگ #الیوم-الوطنی-السعودی-۹۳ تصویر یکی از فتواهای کمیته دائمی فتوا (اللجنه الدائمه للفتوی) را که در پاسخ به یک استفتاء منتشر شده بود، در صفحه ایکس (توئیتر سابق) خود منتشر کرد.

در این فتوا که در تاریخ ۱۲ ماه صفر سال ۱۴۱۴ هجری قمری (۳۱ تیرماه ۱۳۷۲) صادر شده، آمده، فردی ۴ سوال ذیل را برای کمیته ارسال کرده است:

۱- آیا ایراد سخنرانی در شب­ قدر برگرفته از شرع اسلامی یا سنت نبوی صلوات الله علیه، است؟
۲- آیا جمع­‌اوری پول برای برگزاری جشن در ایام سرور و عید مانند شب قدر در ماه رمضان از سنت­‌های نبوی است؟
۳- آیا توزیع چای میان مستمعین در ایام خاص و مراسمات، از اداب و رسوم وارد شده است؟
۴- آیا اهدای هدایای نقدی و غیرنقدی به سخنرانان در این ایام برگرفته از سنت است؟

در ادامه، کمیته فتوا پاسخ داده که جشن­ گرفتن به مناسبت شب قدر و مانند آن و جشن گرفتن برای گرامی­داشت مناسبت‌­ها مانند نیمه شعبان و شب معراج و روز میلاد پیامبر صلوات الله علیه، جایز نمی­‌باشد. چرا که بدعت به حساب آمده و از شخص پیامبر صلوات الله علیه و از اصحابشان چنین چیزی روایت نشده است. همچنین کمک به برگزاری چنین مراسمات و جشن­‌هایی، خواه کمک نقدی یا ارسال هدایا و یا پذیرایی از حضار نیز جایز نیست.

انتشار چنین فتوای قدیمی و اشاره به جشن­‌های روز ملی سعودی که هر ساله در روز ۲۳ سپتامبر به مناسبت تاسیس پادشاهی سعودی توسط ملک عبدالعزیز در سال ۱۹۳۲ برگزار می‌­گردد، بیانگر واکنش منفی از طبقه سنتی و مذهبی عربستان به برگزاری چنین جشن­‌هایی است.

نکته جالب توجه در فتوای یاد شده این است که شیخ صالح الفوزان از اعضای کمیته فتوا بوده که امضای وی در پایان فتوا قابل مشاهده است. او امروز به عنوان یکی از بزرگترین و باسابقه­ ترین علمای وهابی سعودی شناخته می­ شود و عضو هیئت کبار العلماء در عربستان است. الفوزان نسبت به وقایع جاری فرهنگی در عربستان و فسادهایی که از آن در فضای مجازی و در جامعه عربستان سخن به میان می­آید، موضعی نگرفته است. چندی پیش نیز جمعی از طلاب علوم دینی در عربستان، نامه‌­ای به وی نوشتند و با خاطرنشان کردن فساد اخلاقی، فرهنگی و حتی سیاسی در این کشور مانند دستگیری علما و مبلغین، خواستار موضع­‌گیری وی در باب موضوعات مطروحه شدند.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.