خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فردوس کاویانی هنرمند و بازیگر زرتشتی ایران از دنیا رفت

فردوس کاویانی بازیگر زرتشتی محبوب در آثار کارگردانان بزرگ ایرانی همچون «بهرام بیضایی» و «داریوش مهرجویی» و هنرمند توانمند تئاتر و تلویزیون ایران در ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، فردوس کاویانی فقید، هنرمند و بازیگر زرتشتی جامعه سینمایی ایران با حضور خود به هر نقشی اعتبار می‌داد و از تئاتر تا سینما و تلویزیون، فراوان خاطره ساخت.

این بازیگر زرتشتی در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود: «از بچگی عاشق نقش بازی کردن بودم البته نه اینکه فوتبال و توپ را دوست نداشته باشم ولی وقتی تعزیه می دیدم فکر می کردم چه کار جالبی است و وقتی به خانه بر می گشتم تا ساعت ها ادای آنها را در می آوردم.

تحصیل در آلمان و اتریش

بعد از گرفتن دیپلم در برنامه بورسیه اعزام به خارج شرکت کرد و راهی آلمان شد. ابتدا در رشته شیمی ثبت نام کرد اما روز اول دانشگاه علاقه خود به تئاتر و بازیگری را با مسئول دانشگاه در میان گذاشت و بعد از تایید آنها به تئاتر تغییر رشته داد. با گذشت مدتی بخاطر شروع ترم جدید به اجبار دانشگاه دوباره به زبان آلمانی تغییر رشته داد، اما چند هفته بعد هم اتاقی‌اش پول هایش را به سرقت برد و با بحران روبرو شد. بعد از مدتی به دلیل عدم حمایت، مجبور شد به وین اتریش برای تحصیل تئاتر ترک مکان کند ولی آنجا نیز مشکلات مالی داشت و در نهایت به ایران بازگشت.

نقش «آقا کمال» فراموش نشدنی

اوج درخشش فردوس کاویانی بازی در سریال پربیننده همسران سال ۱۳۷۳ در نقش کمال بود او در این سریال کنار مهرانه مهین ترابی در نقش میهن به شهرت رسید.

البته او در فیلم‌های زیادی چون اجاره نشین ها، سگ کشی، نارنجی پوش، میکس، کلانتری غیرانتفاعی، بانو، ساوالان، هامون، در مسیر تندباد و… ایفای نقش کرده بود.

آیین بزرگداشت فردوس کاویانی

جالب است بدانید مراسم نکوداشت فردوس کاویانی با حضور موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان و گروهی از جامعه زرتشتیان ایران در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ در خانه سینما به همراه جمعی از بازیگران و کارگردانان بزرگ ایرانی برگزار شد.

فردوس+کاویانی+زرتشتی

مراسم نکوداشت فردوس کاویانی در حالی برگزار شد که او به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت اما دیگر هنرمندان و دوستانش با بیان خاطرات و خصوصیات این هنرمند به پاس سال ها تلاش حرفه‌ای، از او تقدیر و برایش آرزوی سلامتی کردند.

بازیگر زرتشتی که همه ما را خنداند

کاویانی فقید به واسطه نقش همواره طنز و مثبتی که در قاب جادویی ایفا می‌کرد همیشه لبخند طنز واقعی را بر لب و صورت مخاطب مسلمان، کلیمی و فرقی نمیکرد، بلکه ایرانی خود می‌آورد و باعث خنده و شادمانی وی می‌شد. و حالا فردوس کاویانی که ۳ مهر ماه ۱۳۲۰ در کرمان متولد شده بود و در ماه تولدش یعنی مهرماه ۱۴۰۲ به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش گرامی.

تحریریه ادیان‌نیوز این فقدان و مصیبت را به خانواده متوفی، جامعه زرتشتیان ایران و خانه سینمای ایران تسلیت عرض می‌کند.

فرآوری: محمد پناه زاده گله بان

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.