خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از بی‌تدبیری ناظر AFC قبل بازی سپاهان تا بازنده شدن با مجسمه قاسم سلیمانی

تیم عربستانی روز گذشته در همین ورزشگاه که تندیس و مجسمه سردار سلیمانی وجود دارد، تمرین کرده بود! اما متأسفانه لجاجت مسئولین برگزارکننده ورزشگاه نقش جهان و بی‌تدبیری ناظر رسمی AFC باعث یک آبروریزی بین‌المللی برای ما شد.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان‌نیوز)، اگر چه دیر شده بود اما زمین و زمان به فدراسیون فوتبال و عوامل برگزاری نیم‌ساعت فرصت داد تا مجسمه قاسم سلیمانی از مسیر تونل و ورودی بازیکنان الاتحاد عربستان برداشته شود. اما کسی اعتنایی نکرد. و شد آن‌چه که نباید می‌شد.

تماشاگران مشتاق و دل‌بسته به بازی فوتبال چشم به امید یک برد شیرین خانگی و کسب اعتبار و آبروی فوتبالی در سطح قاره کهن پا به ورزشگاه گذاردند، اما چه شد که به یک‌باره خشمگین شدند و شعار «فوتبال با سیاست نمی‌خواییم، نمی‌خواییم»شان به گوش آقای ساکت و آن یک‌نفری که می‌توانست با تدبیر این غفلت، بی‌آبرویی و تهدید را به‌یکباره با چرخشی قهرمانانه مبدل به فرصتی برای بردن می‌کرد، هم نرسید.

آری بردن…اما ما باختیم. امروز سپاهان ایران نباخت بلکه تیم شؤر و تدبیر و خرد و اندیشه، بازنده اصلی زمین سیاست و دیانت در این مسابقه فوتبالی بود. ما هم مسابقه بازی را به تیم حریف باختیم و هم باعث قهر و حزن خیل عظیمی از ملت ورزش‌دوست دیارمان شدیم و هم نشان دادیم که عاشق کارشکنی و لجاجت با قوانین و عرف و سنت دینی خود هستیم.

همبستگی، تقریب و همزیستی را نابود نکنید

حوادث بازی سپاهان ایران با الاتحاد عربستان نشان داد زمین فوتبال و مستطیل سبز هم می‌تواند سرمایه‌های ملی و تمام اندوخته‌های دیپلماتیک در زمینه تقریب و همزیستی ملی را در کسری از ثانیه خار و خفیف کند. تمام آن منابع و بروز دلسوزی‌های مخلصانه برای حفظ وحدت و تقریب با یک تصمیم غیرمنطقی و هیجانی می‌تواند در لحظه تمام نقشه‌ها و استراتژی‌های شما را نابود کند.

قرآن و ستایش عقلانیت و خردورزی

همواره قرآن، این کتاب مقدس آسمانی مسلمانان و نص و کلام طاهر باری‌تعالی مملو از ستایش عقلانیت و خردورزی و احترام به قاعده قانون و حفظ نظم است. اگر در سوئد قرآن آتش زده می‌شود و به ساحت مقدسش هتک حرمت می‌شود و باعث و بانی آن محکوم می‌شوند که به‌حق هم باید با همبستگی جمیع مسلمانان جهان و سازمان‌های ادیانی در سطح بین‌المللی گوش‌مالی داده شوند. اما نباید فراموش کرد چنین بی‌تدبیری در عالم ورزش و سیاست برای جامعه قرآنی ما کسر شأن محسوب نشود. چرا که خوش‌خیالی‌ست با دهن‌کجی به سیاست‌های بین‌المللی در عالم روابط دیپلماتیک و عصر تولرانس و تسامح بتوان جان سالم به در برد و از نوازش سیلی آن بر گونه‌های خویش حسی نکرد.

طبق گزارش‌های رسمی و غیررسمی و برخی منابع محلی خبر از خوشحالی مردم فوتبال‌دوست سعودی می‌دهند. بر این اساس سوابق توئیتر هم نشان می‌دهد جامعه مدنی عربستان نسبت به حرکت اعتراضی تیم الاتحاد و ترک زمین مسابقه، واکنش مثبتی داشته و ابراز همدردی و شاهد همراهی آنان هستیم. اما درمقابل با جمعی هوادار «خشمگین» و «شوک زده» ایرانی مواجه شدیم که این چنین از بی‌تدبیری مسئولین برگزاری یک مسابقه ورزشی بهت زده و حیران‌اند. گویی هیچ‌گونه مشروعیت و اعتباری برای آن قائل نیستند. هیچ اراده و پشتوانه‌ای نگران از دست رفتن پایگاه، سرمایه و منزلت اجتماعی هویت دینی-اجتماعی ایرانی نیست! گویی مصرعی که می‌گوید: حالیا چشم جهانی نگران من و توست، برای این ساختار پشیزی قابل اعتنا نیست.

«احتیاط» با رعایت انصاف می‌نویسیم!

اما ناگفته نماند که تیم عربستانی روز گذشته در همین ورزشگاه که تندیس و مجسمه سردار سلیمانی وجود دارد، تمرین کرده بود! اما متأسفانه تیم فوتبال ما اسیر ناداوری زمین سیاست شد و به‌یکباره بارانداز شدیم.

ناگفته نماند که چندی پیش، جنجال خبری مشابهی مبنی بر تغییر سالن نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و عربستان در تهران به دلیل وجود تابلوی عکسی از شهید سپهبد قاسم سلیمانی، جنجالی و خبرساز شد.

این در شرایطی است که این تیم عربستانی روز گذشته در همین ورزشگاه که تندیس شهید سردار حاج قاسم سلیمانی وجود دارد، تمرین کرده بود و بسیار بعید است که تیم عربستانی بابت چنین موضوعی، این گستاخی را کرده باشد؛ زیرا براساس منابع موثق این تندیس بیش از چهار سال است که در ورزشگاه نقش جهان اصفهان وجود دارد.

جالب این است که نماینده کشوری با نصب تندیس چهره های ملی در ورزشگاه مخالفت و اعتراض می‌کند که در کشور خود یعنی عربستان، هیچ ورزشگاهی بدون مجسمه ها و بنرهای بزرگ پادشاه، ولیعهد و سایر اشراف زادگان دربار خاندان سعودی دیده نمی‌شود.

ببینید:لحظه ترک ورزشگاه نقش جهان از سوی الاتحاد


 

گمانه‌زنی‌ها اولیه برای اعلام نتیجه بازی انجام نشده همچنان شدت گرفته است. البته هنوز باید منتظر ماند تا دید کمیته انظباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا و ای‌اف‌سی برای این مسابقه چه رأی و نظری را اعلام خواهد داشت.

این درحالی است که صنعت فوتبال ارتباط مستقیمی با جهان سیاست و شورای تدبیر کشورها دارد، باید دید آیا پیامدهای مستقیم و غیرمستقیمی در انتظار روابط دیپلماتیک ایران و عربستان برجای خواهد گذاشت یا خیر؟

امیدوارم این دست حوادث و رخدادها زمینه‌ها و موجبات ایجاد تنش و برهم زدن نظم و امنیت و وضعیت صلح سیاسی پدید آمده میان دو نظام اسلامی نشود. هرچه باشد برهم خوردن اتحاد و تضعیف قدرت در جهان اسلام، آورده‌ای جز تزلزل در وضعیت خاورمیانه و ایجاد اختلاف در شرایط حساس کنونی برای ما نخواهد داشت.

یادداشتی از محمد پناه زاده گله بان

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

1 نظر
  1. امیر صدفی می گوید

    اگرچه با این منطق خنده دار و از طرفی تاسف بار حاکم بر مقاله تون، خیلی بعید میدونم اینقدر مرد یا جوانمرد باشید که مطالب منو منعکس کنید، ولی من آنچه شرط بلاغ است میگویم خواه پند گیر خواه ملال! خیلی از واژه آبروریزی برای ایران و باختن حیثیت و مدیریت و اعتبار کشورمان نزد جهانیان گفتید، این جمله ها بنظرتان آشنا نیست؟ وقتیکه منظور دولت سابق و حسن روحانی و جواد ظریف و امثالهم از جهان فقط عبارت بود از آمریکا و چند قدرت اروپایی! یعنی همه ی جهان آنها خلاصه میشد در ۵+۱ و نه بیشتر و آنقدر در هشت سال مدیریت شون بی عملی پیشه کردند و صرفا معطل الطاف و عنایات و پذیرش اقدامات یکطرفه شان از طرف مقابل ماندند تا دولت شان فقط با خاطرات بسیار تلخی از جسد بی روح برجام به سر آمد،الآن هم آنچنان میگویید آبروی ایران در «دنیا» رفت! که انگار همه داشته های اقتدار آفرین و پیشرفت های جهشی کشورمان که موجب حیرت و اظهار تحسین و تجلیل عقلای جهان از دوست و دشمن شده هم یکجا ار کف مان رفت. اونهم بخاطر داوری رسوا و یکجانبه در یک بازی بی ارزش فوتبال،که حقیقتا در برابر عظمت بی مثال ابر قهرمان ملی تاریخ کشورمان و بلکه اسطوره بینظیر جهانی مبارزه بی امان با پلیدترین مظهر تروریسم جهانی که جهان را از لوث وجود فرقه آمریکایی_ سعودی داعش خبیث و خطرناک نجات بخشید، حالا یک تیم فوتبال درپیتی دوزاری، در جسارت و خباثت بجایی رسیدند که به بهانه نصب تندیس مبارک این فرمانده بی مانند و ناجی جهانی و ابر قهرمان تاریخ معاصر، با حالت قهر بازی رو رها میکنن!!! و ما بجای سرزنش و نکوهش چنین پست فطرتانی، مدیرانی را که با مقاومت در برابر وقاحت و بیشرفی و فضولی یک تیم فوتبال، تازه حداقل مراتب احترام و ادب و بزرگداشت این شهید عظیم الشان را بجا آوردند، سرزنش و تقبیح میکنیم!!!
    خیلی دنیای پست و حقیری شده است، انجام یک بازی فوتبال، از جایگاهی بالاتر و مهمتر و محترم تر از پاسداشت مراتب عظمت و یاد و حرمت بزرگمردی تکرار ناشدنی به نام مقدس سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برخوردار شده که تا ابد محبوب دلهای آزادمردان و شیر زنان جهان است و خواهد بود و یکایک ملت ایران و تمامی جمعیت منطقه غرب آسیا و……،همگی چه بدانند و چه ندانند، امنیت و تمامیت ارضی و جان و مال و نوامیس و حیثیت شان را مرهون و مدیون این منجی بزرگ هستند، واما این تیم فوتبال جنجال ساز، اساسا از همان ابتدا علائم شیطنت و موذیگری و بهانه جویی و تمایل شان به مسئله سازی مشهود بود، حالا بخاطر برخورد سلیقه ای در اعلام نتیجه ای که اتفاقا تبدیل به تابلویی از افتضاح و رسوایی و بی آبرویی داوران و ناظران شد و در نظر هر کارشناس بیطرفی، اقدامی بسیار کودکانه و طنزآلود و مسخره ای بیش نبود، اینهمه خودتحقیری میکنیم و خودمون با موضعگیری های منفعلانه و جاهلانه مون، داریم جای ظالم و مظلوم و حاکم و محکوم رو عوض میکنیم،در حالیکه باید از موضع یک طلبکار مظلوم حرف بزنیم نه اینکه خودمون رو در جایگاه طرف مقصر و بدهکار و ظالم قرار بدیم، اصلا و از ریشه و اساس، همه این قضایا ،با همه جزئیاتش، بر مبنای یک سناریوی از قبل نوشته شده پیش میرفت طوریکه هر یک از بازیگران و تیم مربیگری و گزارشگران و خبرنگاران عربستانی و تیم داوری کاملا توجیه شده بودند، و بخوبی هم نقش خودشون رو میدونستن و هم خوب و دقیق، اونهارو اجرا کردند و رأی و نظر داوران هم،کاملا فرمایشی واز قبل مشخص شده بود و بیشتر شبیه اجرای یک نمایش سیاه بازی و روحوضی ماهرانه بود که اتفاقا، بخواست خدا، این کوفی صفتان از این ماجرای ناجوانمردانه و خصمانه، خروجی و نتیجه معکوس و منفی گرفتند و در واقع نهایتا نه بازی بلکه همه چیزشان رو باختند،چراکه باعث از بین رفتن آبرو و حیثیت و صلاحیت اخلاقی مدیران و مربیان اون تیم ضد ورزشی و همینطور دلیلی محکم بر عدم صلاحیت فنی و اخلاقی تمامی دست اندرکاران در تیم داوران و ناظران شدند