خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا پلیس عربستان هواداران شیعه تیم فوتبال الصفا را زندانی کرد؟

چندی پیش عربستان سعودی جمعی از هواداران شیعه تیم فوتبال الصفا را به دلیل خواندن مولودیه دروصف امام علی (ع) در جریان یک مسابقه فوتبال در این کشور به زندان محکوم کرد. نکته قابل توجه این است که احکام این هواداران همزمان با روز شهادت مولای متقیان صادر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “Middle East Monitor” در یک مسابقه فوتبال که در بیست و چهارم ماه ژانویه گذشته بین دو تیم “الصفا” و “البکریه” در استان شرقی عربستان برگزارشده بود عده‌ای از هواداران شیعه تیم فوتبال الصفا در وصف میلاد حضرت علی(ع) مولودیِ خواندند.

باید گفت جمعیت اقلیت شیعه ساکن این استان شرقی عربستان سال‌هاست مورد تبعیض، ظلم و بی‌عدالتی از سوی حکومت قرار دارند.

دیده‌بان حقوق بشر اما از عربستان سعودی خواست حکم زندان این هواداران فوتبال را لغو کند.

دیده‌بان حقوق بشر پنج‌شنبه هفته گذشته گزارش داد دادگاهی در عربستان سعودی طی حکمی در بیست و هفتم مارس شش هوادار فوتبال را از شش ماه تا یک سال زندان محکوم کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر افزود سردادن مسالمت‌آمیز شعار از سوی هواداران فوتبال در استادیوم‌ها از شور و شعف آن‌ها ناشی می‌شود و مقامات عربستان سعودی می‌بایست هرچه سریع‌تر احکام صادرشده برای هواداران مذکور را تغییر دهد.

این هواداران فوتبال پس‌ازآن از سوی پلیس عربستان دستگیر شدند که ویدئوی مولودی‌خوانی‌شان در فضای مجازی منتشر شد.

دادگاه جرائم شهر دمام عربستان دو تن از این هواداران را به یک سال زندان و پرداخت ده هزار ریال عربستان معادل دو هزار و شش صد و شصت‌وشش دلار محکوم نمود. ده هوادار دیگر نیز هر یک‌به‌یک سال زندان، شش ماه تعلیق و پرداخت پنج هزار ریال عربستان معادل یک هزار و سی صد و سی‌وسه دلار محکوم شدند.

قابل‌ذکر است احکام این هواداران درست چند روز قبل از نوزدهم رمضان مصادف با سالگرد ضربت خوردن حضرت علی(ع)، و بیست و یکم رمضان برابر با سالگرد شهادت مولای متقیان صادر شد.

دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد پلیس قطیف پس از مسابقه فوتبال مذکور صد و پنجاه تن از هواداران را برای بازجویی دستگیر نموده است.

اعلام خبر دستگیری و محکومیت این هواداران فوتبال موجی تازه از نگرانی‌ها در مورد وضعیت حقوق بشر در عربستان را در حالی برانگیخته است که عربستان خواستار میزبانی جام جهانی فوتبال در سال دو هزار و سی‌وچهار شده است.

“جوی شی”، محقق عربستانی دیده‌بان حقوق بشر، گفت بازداشت و شکنجه هواداران فوتبال به دلیل سردادن شعارهای ناشی از شور و هیجان از سوی عربستان آن‌ها در شرایطی که این کشور به دنبال میزبانی جام جهانی فوتبال در سال دو هزار و سی‌وچهار هست و به نظر می‌رسد فیفا نیز در این مناقصه رأی به میزبانی ریاض بدهد، نه‌تنها شرم‌آور که خطرناک است.
وی افزود هواداران فوتبال چگونه می‌توانند در عربستان احساس امنیت کنند وقتی تنها به دلیل سردادن شعارهایی که حکومت دوست ندارد محکوم می‌شوند.

این محقق دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد تمام سازمان‌های ورزشی، گروه‌های موسیقی و نهادهای گردشگری و سرگرمی قبل از آغاز فعالیتشان در عربستان می‌بایست به‌صورت جدی نگران امنیت هواداران خود باشند وقتی هواداران فقط به دلیل سردادن شعارهایی که به مذاق حکومت عربستان خوش نمی‌آید، بازداشت می‌شوند.

منبع: سرویس انگلیسی ادیان نیوز

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.