خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیین سوگواری سنتی و مذهبی شهید اردهال‌ معروف به آیین قالی‌شویان‌ برگزار شد

آیین سوگواری سنتی و مذهبی شهید اردهال‌ معروف به آیین قالی‌شویان‌ امروز جمعه ۱۴ مهرماه با حضور هزاران زائر و دلباخته اهل بیت(ع) در اردهال کاشان برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیین سوگواری سنتی و مذهبی شهید اردهال‌ معروف به آیین قالی‌شویان‌ امروز جمعه ۱۴ مهرماه با حضور هزاران زائر و دلباخته اهل بیت(ع) در اردهال کاشان برگزار شد.

در این مراسم اهالی فین کاشان با در دست داشتن چوب نماد قیام و خونخواهی در صحن اصلی زیارتگاه امامزاده سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) اجتماع و روضه خوانی و سینه زنی کردند.

مراسم ویژه قالیشویان با سخنرانی حجت‌الاسلام حسینی قمی، کارشناس مذهبی صدا و سیما و برنامه سمت خدا و مداحی مداح اهل بیت عصمت و طهارت سیدمهدی میرداماد برگزار شد.

آیین قالیشویان اردهال، جلوه‌ای از عشق و ارادت مردم منطقه کاشان است که هر سال در دومین جمعه مهرماه در منطقه اردهال از توابع این شهرستان برگزار می‌شود و بر خلاف سایر مناسبت‌های مذهبی که بر اساس سال قمری در گردش است، تنها آیین سنتی و مذهبی ایران است که به تاریخ شمسی برگزار می شود و این مناسبت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

این مراسم از ۱۰ قرن پیش تاکنون همه ساله با آئین و آداب مختلفی در این شهرستان برگزار می‌شود.

در سال ۱۳۸۹ به پشنهاد پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مراحل آماده سازی پرونده ثبت جهانی این آئین در دستور کار قرار گرفت و در آذر ماه سال ۹۱ آئین سنتی- مذهبی قالیشویان کاشان در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

حضرت سلطانعلی بن امام محمّدباقر (ع‌) یکی از چهار امام‌زاده معلوم‌النسب مدفون در ایران است‌.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.