خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیین آفرینگان‌خوانی چهارمین چَهره گهنبار زرتشتیان در کرج

انجمن زرتشتیان کرج آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار چهره ایاثرم‌گاه، جشن پاسداشت آفرینش گیاهان را برگزار کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار چهره ایاثرم گاه به روز آسمان ایزد از ماه مهر ۳۷۶۱ زرتشتی مهرماه ۱۴۰۲ خورشیدی با گردهمایی آیینی همکیشان در محل خانه دولت کرج برگزار شد. موبد گودرز ماونداد با نو کردن کشتی و خواندن اوستای بایسته آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار ایاثرم‌گاه، چهارمین چَهره گهنبار را به‌جا آورد.

در این روز مجمع همگانی عادی انجمن زرتشتیان کرج و انتخاب بازرسان نیز برگزار شد.

آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتی، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری، هبستگی به بار می‌نشیند و خویشکاری دلپذیر دینی زرتشتیان می‌شود.

گهنبار چهره‌ی ایاثرم‌گاه، گام چهارم آفرینش و جشنی به پاس پدیداری گیاهان و رستنی‌ها است. گهنبار ایاثرم در پنج روز از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برپایه‌ی روزشمار زرتشتی برگزار می‌شود. در گاهشمار خورشیدی از بیستم مهرماه آغاز شده و در بیست‌و‌چهارم مهرماه به پایان می‌رسد.

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.